گوشت، گران است و فروش‌ها خیلی پایین آمده‌اند؛ این را علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران می‌گوید با این توضیح که درصد فروش‌ها خیلی ضعیف هستند و با اینکه در دو هفته اخیر قیمت گوشت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهشی بوده باز هم قدرت خرید مردم پایین مانده.

گوشت، گران است و فروش‌ها خیلی پایین آمده‌اند؛ این را علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران می‌گوید با این توضیح که درصد فروش‌ها خیلی ضعیف هستند و با اینکه در دو هفته اخیر قیمت گوشت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهشی بوده باز هم قدرت خرید مردم پایین مانده.

به گزارش ندای البرز به نقل از اتاق اصناف تهران: به این ترتیب مخاطب و مشتری گوشت گوسفندی دیرزمانیست که گوشت، این قوت غالب را از سبد خانوار و سفره خود حذف کرده و این قسم پایین آمدن‌ها هم تاثیری بر تشویق او به خرید نداشته اما واحدهای صنفی در این شرایط چگونه فعالیت کرده و به کسب کار خود ادامه می‌دهند؟

رئیس اتحادیه صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندیِ تهران، می‌گوید پایین آمدن فروش به علت گرانی، خود به معضلی برای صنفی بدل می‌شود که خرجش بیشتر از دخلش است.

علی‌اصغر ملکی، در شرح مشکلاتی که برای واحدهای صنفی وجود دارد، به بحث مالیات و از آن سشو، هزینه برق اشاره کرده و می‌گوید: همین رفتن و آمدن برق، خود به معضلی برای واحدهای صنفی ما بدل شده از اشکالی که در یخچال‌ها پیش می‌آید تا موتورهایی که می‌سوزد و واقعا همه مستاصل مانده‌اند که با این شرایطی که ایجاد شده چه کنند.

اما نکته مهم دیگری که  در این شرایط سخت، رئیس اتحادیه صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندیِ تهران، متذکر می‌شود این است که گوشت‌هایی هم که دولت وارد کرده و به بازار تزریق می‌کند، همه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شوند و آن را در اختیار کسبه نمی گذارند که حداقل از این مسیر چیزی عایدشان شود.

این موضوعیست که واحدهای صنفی به اتحادیه منتقل کرده و معتقدند این گوشتی که حق قصاب است چرا تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شده و به قصاب‌ها داده نمی شود؟ به گفته ملکی، قصاب‌های تهران تنها کالایشان گوشت است در حالی که فروشگاه‌ها پر از اجناس مختلف بوده و گوشت را هم به آن‌ها می‌دهند.

رئیس اتحادیه صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندیِ تهران، در خصوص واردات توضیح می‌دهد که «در حال حاضر، مسئولان گوشت را به صورت قطره چکانی وارد کشور می‌کنند که این هم اگر نباشد چالش بازار بیش از این می‌شود.» او می‌افزاید: اگر شهریور را پشت سر گذاشته و وارد مهر ماه شویم، هوا خنک تر شده و مصرف گوشت بالا می‌رود و این است که اگر مسئولان، شرایطی ایجاد کنند که مقداری از همین گوشت‌های وارداتی را در اختیار مغازه‌ها قرار دهند، حداقل سودی عایدشان شده تا بتوانند چراغشان را روشن نگه دارند. به گفته ملکی: الان چراغ کسبه یکی یکی خاموش می‌شود و برخی پشت می‌کنند به این کار.

از گوشت‌های وارداتی به میزان کشتار در کشور می‌رسیم؛  بنا به اظهارات رئیس اتحادیه صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندیِ تهران، کشتار هست اما گران است؛ گوسفند زنده را کمتر از کیلویی ۳۲۰ هزار تومان به شما نمی دهند و تازه سر او را ببرند بیش از دو برابر می‌شود؛ از آن طرف دامدار شرایط نگهداری دام‌ها را ندارد، سال‌های گذشته بره‌ها را هشت، ۹ کیلویی به خاطر نبودن علوفه کشتار می‌کردند.

ملکی، تامید می‌کند که «دولت باید علوفه را تامین کند تا دامدار دغدغه نگه داشتن گوسفند را نداشته باشد؛ در شش ماهه اول دام در صحرا هست اما در شش ماهه دوم باید در آغل خوراک بخورد و این است که دامدار زمانی که این هزینه‌ها را می‌پردازد مجبور می‌شود آن را روی قیمت اعمال کند.»

او در خصوص قیمت گوشت گوسفندی با توجه به سیاست‌هایی که به ویژه دولت جدید در خصوص معیشت مردم، اتخاذ کرده، اظهار امیدواری می‌کند مسئولان جدید بتوانند این فضا را که در آن گوشت هم مثل نان جزو قوت غالب مردم است مدیریت کنند.

رئیس اتحادیه صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندیِ تهران، می‌گوید: از دهه‌ها پیش هم از طریق فروش نفت، سوبسید گوشت را می‌دادند؛ الان هم سوبسید می‌دهند اما پاسخگوی این همه مسائل نیست؛ نا زمان انقلاب ۳۴ میلیون نفر بودیم الان حدود ۹۰ میلیون نفر هستیم و باید برنامه ریزی‌ها بر مبنای این تعداد سرانه باشد نه بر مبنای آن ۳۴ میلیون.

ملکی به کوچ کشاورزان و دامپروران به دلیل شرایط دشوار معیشتی به شهرها هم اشاره کرده و می‌گوید باید سرمایه گذاری‌های کلان صورت بگیرد و مسئولان دامپروری و کشاورزی را گسترش دهند که ما در این زمینه به نوعی خودکفایی دست پیدا کنیم.