یک محیط کار تخصصی برای فعالیت زنان؛ معصومه جهان‌پناه، کارشناس پیشگیری از آلودگی دریایی یکی دیگر از زنان فعال در حوزه دریاست.

به گزارش ندای البرز به نقل از بندر و دریا، معصومه جهان‌پناه در پاسخ به این پرسش که آیا حرفه دریایی را شغلی مردانه می‌داند؟ گفت: سازمان بنادر و دریانوردی یک سازمان مادر تخصصی در حوزه دریایی است و این‌گونه نیست که محیط کاری این سازمان مردانه باشد. سازمان بنادر و دریانوردی تمام بازوهای اجرایی در حوزه دریا را به هم ارتباط می‌دهد و مرجع دریایی کشور است. این سازمان حلقه ارتباطی بین بخش‌های مختلف دریا و کشتیرانی است.
کارشناس علوم دریایی افزود: در بخش‌هایی که مستقیم با صنعت دریانوردی و حمل‌ونقل دریایی ارتباط دارد با توجه به ضوابط و پذیریش دانشجو، زنان یا پذیرش نمی‌شوند یا به‌صورت محدود پذیرش می‌شوند. اما در معاونت‌های دریایی و بندری و معاونت‌های دیگر زنان مشغول به کار هستند، البته بخش‌هایی که مستقیم با دریا در ارتباط است هم صرفاً مخصوص آقایان نیست ولی زنان بیشتر کار ستادی انجام می‌دهند. در بخش عملیاتی زنان کمتر مشغول به فعالیت هستند. برای جذب بیشتر زنان در رشته‌های تحصیلی مربوط به دریا نیازمند تصمیمات فرار دستگاهی هستیم و سازمان بنادر و دریانوردی به‌تنهایی در این خصوص تصمیم‌گیر نیست.
وی با تاکید بر اینکه قابلیت زنان در کمیته‌های تخصصی در امور دریایی بالا است، افزود: پیشنهاداتی برای جذب بیشتر دانشجویان زن در امور دریایی و مشاغلی مانند محیط‌زیست، و بیولوژی دریایی شده است اما در مشاغلی مانند مهندسی دریانوردی، عرشه و ناوبری در حال حاضر جذب دانشجویان مرد بیشتر است. در حوزه تربیت زنان دریانورد در شرکت‌‌های وابسته به سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌‌های آموزشی بخش خصوصی کارهای خوبی انجام شده است.
وی افزود: در زمینه آموزش حرفه دریانوردی، با نظارت سازمان بنادر و دریانوردی و به همت بخش خصوصی تعداد قابل‌ملاحظه‌ای زن در تخصص‌های مختلف مانند افسر دومی بالای ۵۰۰ و زیر سه هزار، ملوان عرشه بالای ۵۰۰، ملوان عمومی بالای ۵۰۰، ملوان عمومی کمتر از ۵۰۰، قایق‌ران، کاربر موتورهای دریایی کمتر از ۷۵۰ ، ملوان صیاد (بدون محدودیت) ، ملوان صیاد درجه ۲ تربیت و آموزش‌دیده‌اند.
کارشناس علوم دریایی گفت: به خدمت گرفتن زنان در شرکت‌های وابسته به سازمان بنادر و دریانوردی، پایانه‌های مسافری و صنایع دریایی افزایش یافته و بیشتر کسانی که دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند جذب کار می‌شوند. در سازمان بنادر و با مدیریت جدید، نگاه ویژه به زنان وجود دارد و زنان پُست‌های مدیریتی دارند که حسن ظن مدیران به کار زنان را نشان می‌دهد. زنان فقط در بدنه کارشناسی نیستند و زنان به‌عنوان مدیر بندر، معاونت بندری و دریایی مشغول به کار هستند. در واقع در سازمان بنادر و دریانوردی نگاه جنسیتی وجود ندارد که این نقطه عطفی برای ورود زنان به مشاغل دریایی است.