بنکداران حذف شدنی نیستند؛ دولت تلاش می‌کند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حمایت و بنکداران را حذف کند، اما ما حذف شدنی نیستیم. به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از صنعت‌صنف، دبیر اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: دولت تلاش می‌کند با حمایت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بنکداران مواد غذایی را حذف کند […]

بنکداران حذف شدنی نیستند؛ دولت تلاش می‌کند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حمایت و بنکداران را حذف کند، اما ما حذف شدنی نیستیم.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از صنعت‌صنف، دبیر اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: دولت تلاش می‌کند با حمایت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بنکداران مواد غذایی را حذف کند اما ما حذف شدنی نیستیم و از دولت می‌خواهیم پتانسیل‌های بنکداران را نادیده نگیرد.

قاسمعلی حسنی درباره توانمندی بنکداران در توزیع کالاهای مختلف افزود: هر زمان توزیع کالایی به بنکداران سپرده شده، بازار آرامش پیدا کرده است. به‌عنوان نمونه درباره شکر به محض ورود بنکداران به بازار شکر، قیمت آن در بازار تا کیلویی ۴ هزار تومان کاهش پیدا کرد. چراکه چندین کشتی در حال تخلیه شکر و چندین کشتی هم در حال ورود به بنادر هستند.

حسنی با تأکید بر اینکه بنکداران از دولت پول و وام نمی‌خواهند ولی اجازه می‌خواهند تا بتوانند کالا وارد کنند، گفت: بنکداران در ۶۰ کشور دنیا دفاتر تجاری دارند و می‌توانند امنیت غذایی کشور را تامین کنند و برای این موضوع از توانمندی مالی کافی و تجربه و تخصص هم برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: ایشان سال‌ها توانسته‌اند در بازارهای مختلف جهان، اعتبار و اعتماد کسب کنند و کالاهای ایرانی را به کشورهای آسیایی، اروپایی و افریقایی صادر کنند پس نیازمند حمایت دولت هستند که دستشان را در تجارت باز بگذارد.

دبیر اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تهران که در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو درباره «نحوه نظارت بر فروش و تخفیفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای» سخن می‌گفت با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هزینه‌های بالایی دارند و برای پوشش هزینه‌های خود درخواست‌های غیرعرف از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان کالا دارند، گفت: قانون نظام صنفی می‌گوید بین تولیدکننده و مصرف‌کننده (قیمت تمام شده کالا تا قیمت مصرف‌کننده) باید ۲۴ درصد فاصله باشد که شامل سه درصد سود بنکدار، ۱۲درصد سود خرده‌فروش و ۹ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده است اما می‌بینیم که برخی از فروشگاه‌ها تا ۵۰ درصد هم تخفیف می‌دهند. این میزان تخفیف از کجا می‌آید؟ این نشان‌دهنده آن است که در توافق بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تولیدکننده، تولیدکننده قیمت کالا را بالاتر درج می‌کند و در عمل فروشگاه‌های زنجیره‌ای ریالی از سود و درصد خود  به مصرف‌کننده تخفیف نمی‌دهند و از آن سو، تولیدکننده هم ریالی از جیبش به مصرف‌کننده تخفیف نمی‌دهد و این تخفیفات از جیب مصرف‌کننده می‌رود.

حسنی

حسنی با تأکید بر اینکه روی کالاها، قیمت خاصی می‌زنند و سپس در فروش تخفیف می‌دهند، تصریح کرد: مگر می‌شود در طول سال این تعداد تخفیف داشت؟ تخفیفات معمولا در فصل حراج و فروش‌های فوق‌العاده و در سال یک یا دو بار داده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش خود که «صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای چه رفتاری با تولیدکننده می‌کنند؟»، اظهار داشت: این فروشگاه‌ها، خریدهای امانی انجام می‌دهند و آن را قطعی نمی‌کنند. به تولیدکننده می‌گویند کالایت را بگذار اینجا تا برایت بفروشیم و هیچگاه هم تصفیه کامل نمی‌کنند. علاوه‌بر این مدت زمان پرداخت‌ در قراردادها نیز از یک ماه به دو تا سه ماه رسیده است.

عضو اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تهران ادامه داد: صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای از تولیدکننده و تامین‌کننده کالا، حق ورودی می‌گیرند و تامین‌کننده کالا باید برای عرضه کالاهای خود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مبلغی را به‌عنوان حق ورودی پرداخت کند که این به صورت نقدی یا کالایی است. علاوه‌بر این، حق سرلاین، هزینه چیدمان، هزینه کسری بار، هزینه حمل‌ونقل و حق تبلیغ کالا را هم می‌گیرند حتی اگر تبلیغی هم نکنند و تخلیه بار نیز به عهده تامین‌کننده کالا است و تامین‌کننده نیز این هزینه‌ها را به قیمت کالا اضافه می‌کند و درنهایت از مصرف‌کننده می‌گیرد.

وی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواست تا این‌گونه دریافتی‌ها را قطع و خرید کالا از تولیدکنندگان را قطعی کنند و از دولت نیز درخواست کرد تا اجازه ورود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای آسیایی، اروپایی و امریکایی به کشور داده شود.

تخفیفات غیرمتعارف نداریم! مصداق بیاورید

به گزارش صنعت‌صنف در ادامه این گفت‌وگو، رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پاسخ به اظهارات دبیر اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تهران با تصریح اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای حمایت خاصی از سوی دولت نمی‌شوند، اظهار داشت: در برنامه ششم سهم ما از بازار، ۲۰ درصد تعیین شده که هنوز به آن نرسیده‌ایم و اینکه گفته می‌شود ۲۵ درصد بازار در دست ما است، درست نیست.

منصور عالی‌پور افزود: تعداد ۹۵۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای در کل کشور هست که حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد سهم بازار فروش را در اختیار دارند.

عالی‌پور با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچگاه به‌دنبال حذف بنکداران نبوده و نیستند و ایشان سهم مناسبی از بازار را در اختیار دارند و به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند، گفت: دولت‌ها هیچگاه حمایت خاصی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نکرده‌اند و سرمایه‌گذاری در این بخش با توانمندی بخش خصوصی انجام شده است.

alipoor

وی درباره اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای دریافتی‌های غیرمتعارفی از تولیدکننده و تامین‌کننده کالا می‌گیرند، تصریح کرد: این‌گونه موارد در سال‌های گذشته هم گفته شده است و بارها گفته‌ایم اگر موردی هست که با تولیدکننده تبانی شده، آن را معرفی و علنی کنند.

رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای خاطرنشان که در این‌باره مصداق بیاورند چراکه ما هم در اتحادیه مدعی این موضوع هستیم و پیگیری می‌کنیم در حالیکه چنین چیزی نیست و با درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده، تخفیفات غیرمتعارف نمی‌شود داد.

وی با اشاره به توافقات بین تولیدکننده و فروشنده، یادآور شد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای باتوجه به حجم بالای خریدی که دارند می‌توانند با کاهش سود خود، تخفیف بیشتری به مصرف‎کننده بدهند که اکنون با درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده، ضریب سود فروشنده کاهش پیدا کرده و فروشندگان نسبت به این ضریب معترض هستند چه هزینه‌های آنها را تامین نمی‌کند.

به‌گفته وی پس از درج همزمان دو قیمت، تولیدکننده و فروشنده باید از سود خود کم کنند.