مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز توانسته به عنوان اولین و تنها تولید کننده فویل زیر ۱۰ میکرون به عنوان یک کالای استراتژیک و با سطح تکنولوژی بالا در کشور خود را معرفی نماید.

احتمال تعطیلی مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز، اولین و تنها تولیدکننده فویل زیر ۱۰ میکرون / مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز توانسته به عنوان اولین و تنها تولید کننده فویل زیر ۱۰ میکرون به عنوان یک کالای استراتژیک و با سطح تکنولوژی بالا در کشور خود را معرفی نماید.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، فویلهای با ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون تا پیش از آنکه مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز به بهره برداری برسد، امکان تولید داخلی را نداشته است و صد در صد نیاز کشور از طریق واردات تامین می گردید. این شرکت هم اکنون موفق شده است فویل آلومینیومی با کیفیت بالا با ضخامت های ۴، ۵، ۶ و ۷ میکرون تولید نماید.

تولید فویلهای با ضخامت ۴، ۵، ۶ میکرون رکوردهای جهانی تولید فویل هستند و تنها ۹ شرکت در دنیا موفق به تولید فویل ۵ میکرون و تنها ۳ شرکت موفق به تولید فویل ۴ میکرون شده اند. این تولیدات توانسته است تحسین بسیاری از صاحبان فناوری و تکنولوژی صنعت فویل را در جهان فراهم نماید.

 

تمامی فویل های آلومینویمی از چین با ارز نیمایی وارد می شوند

مساله اصلی این است علیرغم توانمندیهای فنی تکنولوژیکی و مهندسی و تلاش شبانه روزی این مجموعه، امکان رقابت قیمتی با محصولات وارداتی چینی بدلایل زیر وجود ندارد و محصولات وارداتی برای شکستن بازار هدف با ۵۵ درصد پایین تر از قیمت واقعی محصول به کشور وارد می شوند.

در طی ماه های گذشته این شرکت مکر را از روشهای مختلف بطور جداگانه و همچنین با همکاری سندیکای آلومینیوم موضوع محدودیت واردات و افزایش تعرفه واردات محصولات و امکان خرید شمش از بورس کالا با قیمت واقعی رقابتی جهانی از وزارت صمت، سازمان صمت البرز و سازمان توسعه تجارت، دفتر تنظیم مقررات واردات و صادرات پیگیری نموده است و نتیجه ای حاصل نگردید.

با توجه باینکه کویل های تولیدی داخل کشور کیفیت لازم برای تولید فویل های زیر ۱۰ میکرون را ندارند لذا هم اکنون برای تولید نیاز به واردات کویل های چینی می باشد. شرکت امید البرز برای اینکه زنجیره تولید را کامل و خوراک تولید فویل زیر ۱۰ میکرون منشا داخلی داشته باشد نسبت به راه اندازی صنایع بالادستی اقدام نموده و برای اینکار در حال راه اندازی واحد ذوب و ریخته گری واحد نورد سرد واحد نورد فویل از شمش آلومینیوم می باشد، که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است با راه اندازی این بخشها زنجیره ارزش کامل شده و محصول کاملا ایرانی تولید خواهد شد.

در کشورهای پیشرفته در صنایع استراتژیک همچون صنعت تولید فویلهای آلومینیومی که صنعتی به نسبت نوپا و در حال رشد می باشد؛ برای حمایت از تولید کنندگان داخلی و ایجاد مشوق های انجام سرمایه گذاریهای مستمر در این صنعت و کمک به رشد و توسعه آن در مقابل دامپینگ (بازار شکنی) چین، وضع تعرفه های بالا برای کنترل واردات مرسوم می باشد.

بعنوان نمونه در کشورهای آمریکا و اروپا که توان تولید این محصول را دارند عوارض گمرکی برای واردات بالغ بر ۵۰٪ وضع شده است. قابل ذکر است در محصولاتی که از فویلهای با ضخامت کمتر از ۵۰ میکرون استفاده می کنند بدلیل سهم بسیار اندک وزن فویل آلومینیوم در محصول نهایی افزایش تعرفه تاثیر بسیار ناچیزی در بهای تمام شده محصول نهایی دارد.

با توجه به سرمایه گذاری سنگین شرکت و توانمندیهای بالای صنعتی و فنی بدلیل عدم امکان رقابت قیمتی با محصولات وارداتی از کشور چین، تنها ۱۵ درصد ظرفیت تولید این کارخانه عملیاتی شده است و این محصول بدلیل ریسک مقیاس با بهای کمتر از بهای تمام شده واقعی فروخته شده است. شرکت در طول یکسال از آغاز تولید متحمل ضرر و زیان انباشته بالایی شده است و احتمال می رود در صورت ادامه روند موجود، شرکت تعطیل و کارخانه به یکی از کشورهای همسایه جهت ادامه تولید منتقل خواهد شد.