با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و ایجاد ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل ترکیبی ظرفیت لازم برای توسعه و رونق بندر چابهار با اقتدار در کشور وجود دارد.

ظرفیت لازم برای توسعه بندر چابهار وجود دارد؛ با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و ایجاد ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل ترکیبی ظرفیت لازم برای توسعه و رونق بندر چابهار با اقتدار در کشور وجود دارد.

به گزارش ندای البرز، صبح روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حاشیه نخستین رویداد همتایابی اقتصاد دریامحور ایران، پنل کشتیرانی و حمل‌ونقل ترکیبی با سخنرانی معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی برگزار شد.

معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این پنل با تشریح ظرفیت‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: همکاران ما در گروه کشتیرانی به صورت شبانه‌روزی در آب‌های چهارگوشه جهان در حال دریانوردی هستند تا مایحتاج عمومی و نهاده‌های تولید به موقع و با کمترین هزینه ممکن وارد کشور شود و یا تولیدات ملی به جهان صادر شود.

وی ازجمله دستاورد‌های گروه کشتیرانی طی یک‌سال اخیر را توسعه روزافزون حمل‌و‌نقل کالا از بندر چابهار اعلام کرد و افزود: موفق شدیم طی مدت کوتاهی تخلیه و بارگیری کانتینر در این بندر را بیش از ۱۵۰ درصد افزایش دهیم و به حدود ۶۰ هزار TEU برسانیم.

او اثر چنین اقدامی را در اشتیاق دوباره هند برای انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری در چابهار دانست و ادامه داد: با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و ایجاد ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل ترکیبی در این بندر از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این پیام به دنیا مخابره شد که ظرفیت لازم برای توسعه و رونق بندر چابهار با اقتدار در کشور وجود دارد و با برنامه‌ریزی دقیق به سرعت بالفعل می‌شود.

معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خریداری ۵۲ درصد از مالکیت بندر سالیانکا روسیه را از دیگر اقدامات راهبردی گروه کشتیرانی درراستای توسعه دریامحور اعلام و تصریح کرد: این بندر یکی از حلقه‌های مهم کریدور شمال-جنوب است که هم‌اکنون عملکرد آن طی سال گذشته بیش از ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش داشته است.

وی توسعه ناوگان را از دیگر برنامه‌های راهبردی گروه کشتیرانی بیان کرد و گفت: با وجود اینکه گروه کشتیرانی ۱۴۱ فروند انواع شناور در اختیار دارد که بخش بزرگی از آن با استفاده از ظرفیت تعمیرات شناور خود گروه کشتیرانی در حال تعمیر و نگهداری مستمر است با این حال سن ناوگان افزایش یافته و باید به سرعت شناور‌های جدید جایگزین شوند.

بنابر اعلام مانا، معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این امر را در ادامه فعالیت ناوگان ملی بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: به همین منظور چند فروند شناور در کشتی‌سازی‌های داخلی در شمال کشور در حال ساخت هستند و مذاکره برای ساخت تعدادی شناور دیگر در جنوب کشور نیز در حال انجام است، اما باتوجه به مصوبه شورای عالی صنایع دریایی درباره الزام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران برای نوسازی ناوگان طی ۱۰ سال آینده، تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.