تلاش بخش خصوصی برای تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی، مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با هدف جذب سرمایه برای ایده‌های نوآورانه و رفع نیازهای فناورانه صنایع بزرگ حوزه پتروشیمی رویداد «توسعه زیست‌بوم نوآوری صنعت پتروشیمی» را با حضور فعالان حوزه پتروشیمی و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در اتاق تهران برگزار کرد.

تلاش بخش خصوصی برای تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی، مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با هدف جذب سرمایه برای ایده‌های نوآورانه و رفع نیازهای فناورانه صنایع بزرگ حوزه پتروشیمی رویداد «توسعه زیست‌بوم نوآوری صنعت پتروشیمی» را با حضور فعالان حوزه پتروشیمی و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در اتاق تهران برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از اتاق تهران: رویداد «توسعه زیست‌بوم نوآوری صنعت پتروشیمی» توسط مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با همکاری کمیسیون انرژی و محیط زیست این اتاق و انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس و پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت در بخش‌های تجهیزات و قطعات، مواد و محصولات پتروشیمی، نرم‌افزار، پلتفرم و خدمات برپا شد.

در آغاز این رویداد، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با اشاره به اینکه اتاق تهران در دو دوره اخیر هیات نمایندگان همگام با تغییر رویکردها در کسب‌وکارها و برای رسوخ فناوری در فعالیت‌های اقتصادی، اقدام به ایجاد کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال کرده است، توضیح داد که در سال ۱۳۹۹ نیز مرکز نوآوری و تحول دیجیتال برای کمک به انجام این ماموریت در اتاق تهران آغاز به کار کرد.

سحر بنکدارپور افزود: مرکز نوآوری حلقه واسط میان کسب‌وکارهای سنتی و اکوسیستم نوآوری است و از آنجایی که موضوع بندهای ۱۳ تا ۱۵ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به صنعت پتروشیمی پرداخته است، بعد از حوزه معدن، دومین رویداد مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران به صنعت پتروشیمی اختصاص یافت.

بنکدارپور با اشاره به رشد سه برابری شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت، عنوان کرد که تعداد این شرکت‌ها از ۱۵۰ شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۵۵۰ شرکت در سال ۱۴۰۱ رسیده است و باید این نکته مورد بررسی قرار گیرد که این شرکت‌ها علاوه بر رشد کمّی از رشد کیفی هم برخوردار بوده‌اند یا خیر.

رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌توانند نقش مکمل را برای یکدیگر ایفا کنند، گفت: شرکت‌های بزرگ معمولا از رشد آهسته، کمبود خلاقیت، فرآیندهای غیرمنعطف و ریسک‌گریزی رنج می‌برند و در مقابل دشواری‌های دسترسی به بازارهای جدید، نیروی کار کم‌تجربه، کمبود منابع و چهره شناخته نشده از جمله چالش‌هایی است که استارت‌آپ‌ها با آن دست به گریبانند. بنابراین این شرکت‌ها از طریق همکاری ضعف‌های یکدیگر را پوشش داده و با سرعت بیشتری مسیر رشد را طی می‌کنند.

او گفت: مرکز نوآوری اتاق تهران، از طریق ایجاد ارتباط و تسهیل تامین مالی می‌تواند به ایجاد زیست‌بوم نوآوری در صنعت پتروشیمی کمک کند و برای دستیابی به این هدف از بازیگران این زیست‌بوم نظیر شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، صاحبان پروژه‌ها، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌ها و سرمایه‌گذارها و فعالان صنعت پتروشیمی کمک بگیرد.

بنکدارپور در ادامه فرآیند برگزاری این رویداد را تشریح کرد و گفت که جذب و شناسایی طرح‌ها، غربالگری آنها، ارائه‌ طرح‌ها به سرمایه‌گذاران و برگزاری نشست‌های B2B میان صاحبان طرح‌ها و سرمایه‌گذاران از جمله مراحل این رویداد بوده است.

الزامات همکاری شرکت‌های بزرگ و کوچک

در ادامه این جلسه، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی سخنانی در باب الزامات همکاری کسب‌وکارهای بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان ایراد کرد و آنها را از همکاری مستقیم بر حذر داشت.

سیاوش ملکی‌فر به همکاری شرکت دیجی‌کالا با شرکت آپتایم اشاره کرد و گفت: این همکاری حدود ۳۷ درصد به بهره‌وری دیجی‌کالا در حوزه لجستیک افزوده است. به‌رغم این سودآوری و با وجود آنکه شرکت آپتایم به اطلاعات مهمی از دیجی‌کالا دسترسی دارد، اما شرکت دیجی‌کالا در این سال‌ها سعی نکرده این شرکت را از آن خود کند.

این یک نمونه از سرمایه‌گذاری شرکت بزرگ در شرکت کوچک است که البته پیچیدگی بسیاری دارد.

او در ادامه با طرح این پرسش که چرا شرکت‌هایی نظیر همراه اول و اتکا رشد دیجی‌کالا را تجربه نکردند؟ افزود: اگر دیجی‌کالا به صورت مستقیم بر آپتایم سرمایه‌گذاری می‌کرد، چنین رشدی را به دست نمی‌آورد.

در واقع، هرگونه سرمایه‌گذاری یا ارتباط مستقیم میان بزرگ‌ها و کوچک‌ها خطرناک است و برای این ارتباط باید از نهادهای واسط بهره‌ گرفت. چنانکه شرکت دیجی‌کالا نیز برای برقراری این نوع ارتباطات از مرکز نوآوری خود بهره ‌می‌گیرد.

ملکی‌فر سپس به فرصت‌های ایجاد شده در قانون جهش تولید دانش‌بنیان و به ویژه ماده ۱۱ این قانون پرداخت و گفت: طبق این ماده قانونی‌ حداکثر ۳۰ درصد سرمایه‌­گذاری مستقیم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول یا دوم فرابورس ایران یا شرکت‌های دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک­سی­ام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، در شرکت‌ها و مؤسسات دانش­بنیان و فناور به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر گرفته می‌شود و به همین میزان از مالیات قطعی­شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.

تولید ارزش افزوده کیفی و پایدار

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران هم «چارچوب نظری تغییر در راهبردهای بخش پتروشیمی کشور را ترسیم کرد و چالش‌های کنونی صنعت پتروشیمی را رقابت‌پذیری و ارتقا کیفیت و نیز متنوع‌سازی تولید عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از مسایلی که تمام شئون فضای کسب‌وکار با آن مواجه است، مساله ارتباط است. نحوه برقراری ارتباط چنان حائز اهمیت است که امروز چالش‌های رفتاری را در جامعه پدید آورده و در این فضا ضرورت دارد که یک چارچوب نظارتی برای مدیریت شایسته تنگناها و بلاتکلیفی‌های ناشی از تحریم‌ طراحی شود.

رضا پدیدار عنوان کرد که در مرحله بعد، نوعی تغییر و دگرگونی اتفاق می‌افتد که ضرورت شناسایی و جذب منابع را دوچندان می‌کند. او سپس به نقاط ضعف و قوت این مسیر اشاره کرد و گفت: دارایی‌های طبیعی، سازمان‌ بخشی و عوامل انسانی و فناورانه که شامل نیروهای کار باتجربه است، جزو نقاط قوت کسب‌وکارها تلقی‌ می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران افزود: برای سازمان‌بخشی باید یک محیط مساعد سیاست‌گذاری وجود داشته باشد. در واقع در چنین محیطی می‌توان یک شالوده محکم ایجاد کرد و سپس در مسیر پیشرفت قرار گرفت. راه پیشرفت نیز دارای دو بخش چشم‌انداز و اهداف است؛ به این ترتیب در بخش چشم‌انداز باید بر دارایی‌های طبیعی و نقاط قوت صنعتی ایران برای تایمن بازارهای جهانی تکیه کرد.

نخستین هدف راهبردی از نگاه پدیدار، مدیریت روابط تجاری برای موفقیت در یک محیط مطمئن و متحول خارجی است. هدف راهبردی دوم نیز حمایت از اصلاحات نهادی و سیاسی برای افزایش فرصت‌های تولید خواهد بود. ارزیابی فرصت‌های تولید و اصلاحات نهادی روی این فرصت‌ها خواهد بود. هدف راهبردی سوم نیز تسهیل سرمایه‌گذاری و دسترسی به منابع مالی برای رشد و متنوع‌سازی و البته گام نهایی ارتقای کیفیت و پایداری زیست محیطی برای رشد بلندمدت در این بخش است.

او آثار چارچوب نظری تغییر در  راهبرد بخش پتروشیمی را افزایش صادرات، گسترش فعالیت‌های پایین دستی و بهبود پایداری زیست محیطی برشمرد.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با تاکید بر اینکه، پیمودن این فرایند و تولید ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی سه تا ۵ سال به طول می‌انجامد، گفت: ارزش افزوده پدیده آمده در کمتر از این بازه، ارزش کیفی و %B

برچسب ها
اخبار مشابه
بانک سپه با بهترین عملکرد در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی
فرصت ایران متافو برای حل چالش‌های نوردی
رونمایی از بزرگ‌ترین دستگاه سنگ‌شکن ساخت ایران
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه بسته شده است.