سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: دامپزشکی به عنوان مسئول مهم و پیش ران این حوزه، فعالیتش را انجام می دهد اما تمام دستگاه های حاکمیت وظیفه دارند در حوزه بهداشت عمومی پای کار باشند و به دامپزشکی کمک کنند تا بتوانیم سلامت جامعه را تامین کنیم.
دامپزشکی، در حوزه امنیت غذایی و تامین سلامت جامعه، مهم‌ترین سهم را دارد / سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: دامپزشکی به عنوان مسئول مهم و پیش ران این حوزه، فعالیتش را انجام می دهد اما تمام دستگاه های حاکمیت وظیفه دارند در حوزه بهداشت عمومی پای کار باشند و به دامپزشکی کمک کنند تا بتوانیم سلامت جامعه را تامین کنیم.
به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از روابط عمومی، علیرضا رفیعی پور در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل این اداره کل برگزار گردید، افزود: کنترل و پیشگیری از بیماری های دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام جزء اهداف اصلی فعالیت ماست که برای دستیابی به تحقق حداکثری این مهم نیاز به فعالیت هایست که بعضا کمتر به آن ها پرداخته شده است.
وی در ارتباط با اقدامات خاص در دامپزشکی و اهداف اصلی آن که تامین بهداشت و سلامت دام و تضمین کیفیت فراورده خام دامی است اذعان نمود: در حوزه واردات گوشت مطابق با دستورالعمل سازمان دامپزشکی، در حوزه نظارت بر این روند، بازدیدهای مستمر و روزانه توسط همکاران ما از مبادی و مراکز واردات انجام میپذیرد.
ایشان افزودند: در سالجاری ۷ اکیپ ثابت، ۲۱ اکیپ سیار با بهره گیری از توان ۵۵ دکتر دامپزشک، بازرس بهداشتی گوشت و ۱۵ ناظر شرعی در دهه محرم نظارت بهداشتی بر فرایند ذبح دام های قربانی را انجام خواهند داد.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز در گزارش بخشی از عملکرد سه ماهه استان عنوان کرد: اقدامات انجام پذیرفته شده شامل: بازدید و نظارت بهداشتی در مراکز کشتار دام و طیور، بازدید از مراکز توزیع عرضه و نگهداری فراورده های خام دامی  به ترتیب،  ۲۸ هزار راس  دام ذبح شده، ۹ هزار کیلوگرم موارد ضبط شده، ۲۴ هزار نوبت بازدید و ۴۰۵ مورد عدم تطابق با موازین بهداشتی که منجر به ضبط ۳۱ هزارکیلوگرم شده است می باشد. تعداد طیور کشتار شده حدود ۶ میلیون قطعه بوده و ۲۳ هزار قطعه از چرخه مصرف خارج شده است. سال قبل مجموعا ۲۸۰ تن گوشت گرم وارداتی به استان داشتیم ولی طی سه ماهه جاری ۲۵۰ تن می باشد.
رفیعی پور افزود: با انجام طرح تشدید بازدید و نظارت بهداشتی ویژه ایام خاص هموطنان عزیز می توانند با آسودگی خاطر نسبت به خرید گوشت از مراکز تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی اقدام نمایند.

 هاری در کمین است

دکتر رفیعی پور سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز با توجه به اهمیت بیماری هاری افزود: این بیماری در دسته بندی بیماریهای مشترک انسان و دام، جزو بیماریهای استراتژیک و فاقد درمان تلقی می گردد.رفیعی پور افزود: متاسفانه در سال قبل  طبق گزارشات منتشر شده ۱۸ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند و از ابتدای سال تاکنون بر اساس گزارش آماری اداره مبارزه با بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، این امار شامل مرگ ۵ هموطن بوده است.
وی در خصوص دلایل افزایش موارد هاری گفت: بالا رفتن جمعیت سگ های بلاصاحب و مواجهه حیوانات حیات وحش با جمعیت انسانی و دام های اهلی می باشد.
در ادامه نشست خبری ایشان به اقدامات بسیار موثر صورت پذیرفته در کنترل و ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که منجر به نتایج بسیار قابل توجهی گردیده است اشاره کرد.