رابطه زندگی بهتر و آسایش خاطر دریانوردان با سلامت جسمانی و بیمه،یکی از آرمان‌های هر سازمان به‌خصوص سازمان کشتیرانی، بهره‌مندی از نیروی انسانی سالم، توانمند و کارآمد با آمادگی جسمانی و روانی مطلوب در اجرا مأموریت‌های محوله دریایی و سفرهای طولانی است. در این خصوص به نکات طلایی و مهم سلامت و بهداشت فردی در سفر دریانوردان به شرح ذیل می‌پردازیم.

رابطه زندگی بهتر و آسایش خاطر دریانوردان با سلامت جسمانی و بیمه،یکی از آرمان‌های هر سازمان به‌خصوص سازمان کشتیرانی، بهره‌مندی از نیروی انسانی سالم، توانمند و کارآمد با آمادگی جسمانی و روانی مطلوب در اجرا مأموریت‌های محوله دریایی و سفرهای طولانی است. در این خصوص به نکات طلایی و مهم سلامت و بهداشت فردی در سفر دریانوردان به شرح ذیل می‌پردازیم.

به گزارش ندای البرز به نقل از بندر و دریا، هر دریانورد برای اینکه سفری راحت و توام با آرامش داشته باشد، موظف است قبل از سفر هر دریانوردی به دکتر خود مراجعه کند تا اگر سابقه بیماری یا دریازدگی دارد برای او داروهای ضدتهوع و سردرد مناسبی تجویز شود.

میزان خواب در سلامت و روان فرد بسیار موثر است تا بدن به حالت نرمال برگردد، وگرنه خستگی بیش از اندازه باعث بدتر شدن حال افراد می‌شود. ساعاتی را روی عرشه برای قدم زدن، تنفس هوای تازه و تماشای افق بگذرانید تا باعث ایجاد تعادل در بدن و ذهن شما شود.

از خوردن غذاهای چرب، اسیدی و خیلی تند و پُرادویه پرهیز کنید. این غذاها دیرتر هضم می‌شوند و با ایجاد اختلال در گوارش قطعاً حال شما را بدتر می‌کنند.

مطالعه کتاب یا صفحه نمایش موبایل چون ثابت هستند ولی شما در حال حرکت هستید، گوش میانی شما دچار اشتباه کرده و تعادل شما را بیشتر به هم میزند و دچار تهوع و سرگیجه می‌شوید.

استفاده از طب سنتی و مصرف گیاهان معجزه‌آسا مانند زنجبیل و نعناع در رفع برخی بیماری‌ها مانند دریازدگی بسیار موثر هستند. شما می‌توانید در طول سفر خود از زنجبیل طبیعی یا قرص‌هایی با عصاره زنجبیل و آب‌نبات نعناع استفاده کنید تا از عوارض بد دریازدگی دور شود.

اصلی‌ترین عامل بیماری در طول سفر ورود باکتری‌ها و میکروب‌هایی هستند که مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد می‌کنند. زمانی که در کشتی هستید، احتیاجی به نگرانی در این زمینه نیست. اما در بندرگاه و مکان‌هایی که از میزان بهداشت و سلامت خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های آن‌ها اطمینان ندارید، حتماً از بطری‌های آب معدنی و نوشیدنی‌های پلمب استفاده کنید تا دچار بیماری نشوید.

از نوشیدنی الکل و نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید، چراکه طبق مطالعات انجام شده حالات دریازدگی را تشدید می‌کند.

فعالیت روزانه ورزشی مانند کراس فیت، پیلاتس، TRX و… که درفضای کوچک با قابلیت جابجایی مکان تمرین ها و متناسب نوع و ماهیت ماموریت بسیار در سلامت روان دریانوردان اثرگذار است.

کسب مهارت و توانمندی در وضعیت‌های اورژانسی مانند نجات‌غریق، احیای قلبی ریوی و کمک‌های اولیه، سیستم‌های مخابراتی، بهداشت، جغرافیا، نگهداری عمومی و مکانیک مهارت و توانمندی لازم را داشته باشد.

کسب مهارت و توانمندی در اخلاق کاری، وقت‌شناسی، ارتباطات موثر مردمی، پشتکار و کار روی کشتی بیاموزد و همین قرار گرفتن روی دریا و قطع ارتباط با دنیای خانه و خانواده برای مدت زیادی، آن‌ها را اذیت می‌کند.

بیمه‌های مورد نیاز در کشتی

هر کشتی نیاز به بیمه‌های مختلفی دارد که شامل پوشش سالانه خطر جنگ به اضافه یک مبلغ اضافی هنگام ورود به مناطق دارای ریسک بالا می‌شود. این مبالغ اضافی بر اساس ارزش کشتی محاسبه می‌شود. در مجموع بیمه‌های دریایی، رشته بیمه‌های کشتی (بیمه‌های شناور) وجود دارد که با اقتباس از مجموعه قوانین دریایی بین‌المللی، تجارب دریانوردی، کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی و اصول بیمه پوشش‌های مربوط به کشتی(شناور) ارائه می‌شود.

الف) بیمه زمانی کشتی: Time Insurance در این حالت کشتی برای مدتی معین مثلاً یک سال از نیمه‌شب روزی که تعهد بیمه‌گر آغازونیمه‌شب روز انقضا بیمه‌نامه تحت پوشش قرار می‌گیرد.

ب) بیمه سفر کشتی: Voyage Insurance در این حالت کشتی برای یک سفر معین از یک بندر تا بندر نهایی (مقصد) تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

ج) بیمه مسئولیت مالکان کشتی در برابر اشخاص ثالث: علاوه بر خطراتی که بدنه و ماشین‌آلات شناورها را تهدید می‌کند، صاحبان شناورها به‌واسطه نوع فعالیت خویش مسئول حفظ سلامت کارکنان و وسایل آن‌ها و محمولات مورد حمل نیز هستند.

همچنان که در موارد وقوع تصادم (collision) مسئول هرگونه آسیب احتمالی به سایر شناورها یا اسکله و سکوهای مستقر در دریا یا آلودگی آب‌ها(pollution) هستند. در این رابطه مالکان شناورها می‌توانند پوشش‌های “بیمه مسئولیت دریایی” را طبق کلوز ۳۴۴ انستیتو بیمه‌گران لندن به‌منظور تامین خسارت‌های مالی و جانی و مسئولیت بیمه‌گزار (مالک شناور) را در برابر کارکنان، خدمه و مسافران شناور را در طول عملیات دریایی و در مقابل حوادث و مسئولیت‌های ناشی از فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی را جبران می‌کند.

در این مقاله ابتدا به‌طور اجمالی به بیمه‌هایی که اهم برای مسئولان و خدمه کشتی نیازمند هستند می‌پردازیم.

۱- مسئولیت کارفرما درقبال خدمه(Crew Liability): این بیمه‌نامه شامل پوشش حوادث جانی ( شامل خدمه و افراد شخص ثالث) که می‌تواند جبران زیان‌های وارد به افراد که منجر به فوت و صدمات جانی می‌شود را تحت پوشش قرار دهد. معمولا افرادی که در این بخش تحت پوشش قرار می‌گیرند شامل خدمه کشتی و افراد خارج از کشتی هستند که به‌واسطه حوادث دریایی کشتی مورد بیمه، منجر به صدمه جانی می‌شوند.

۲- بیمه عمر و آتیه Life insurance : اگر از آن دسته افرادی هستید که برنامه‌ای برای زندگی خود در آینده دارید، بعید است که به بیمه عمر و سرمایه‌گذاری فکر نکرده باشید. بسیاری از متقاضیان این بیمه‌نامه برای استفاده از سرمایه اندوخته بیمه عمر در آینده برنامه‌ریزی می‌کنند، به این فکر می‌کنند که به چه مبلغی و در چه زمانی نیاز خواهند داشت.

جذاب‌ترین مزیت بیمه عمر و آتیه: امکان گرفتن وام می‌تواند یکی از آن‌ها باشد. از سال دوم بیمه‌ای، بیمه‌گذار می‌تواند تا سقف نود درصد (۹۰٪) از سپردۀ اندوخته خود را وام دریافت کند.

قابلیت تعیین روش‌های پرداخت: بیمه‌گذار در زمان خرید بیمه عمر می‌تواند روش پرداخت حق بیمه را به‌صورت پرداخت یکجا-پرداخت سه ماهه -پرداخت ۶ ماهه- پرداخت سالانه انتخاب کند.

امکان تعیین ذینفع بیمه عمر توسط بیمه‌گذار: متاسفانه نمی‌توان از واقعیتی بهنام مرگ فرار کرد، بنابراین در این شرایط بهترین راهکار، انتخاب ذینفع برای پوشش‌های بیمه عمرو آتیه است که می‌تواند یکی از افراد که عنوان شده را انتخاب کرد؛

۱- اعضای خانواده ۲- آشنایان ۳- بستگان ۴- سازمان‌های خیریه.

دریافت سود مشارکت: شرکت‌های بیمه‌گر سالانه مبلغی را به‌عنوان سود مشارکت تعیین و به بیمه‌گذارها پرداخت می‌کنند. سود مشارکت در واقع همان ۸۵ درصد تا ۹۰ درصد سود سرمایه‌گذاری بیمه عمر است که به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود.

دریافت سود تضمینی: یکی از دغدغه‌های بیمه‌گذارها در زمان خرید بیمه عمر، عدم اعتماد به فعالیت مستمر شرکت‌های بیمه‌گر در آینده است. بیمه مرکزی ایران علاوه بر تضمین سرمایه اصلی بیمه‌گذار، دریافت سود بیمه عمر را هم تضمین می‌کند. نرخ سود بیمه عمر طبق آئین‌نامه و دستورالعمل بیمه مرکزی در دو سال اول ۱۶ درصد. دو سال دوم ۱۳ درصد و در سال‌های بعد ۱۰ درصد خواهد بود که درصورت ورشستگی شرکت بیمه گر توسط بیمه مرکزی پرداخت می‌شود.

معافیت مالیاتی بیمه عمر: در دسته‌بندی مزایا و معایب بیمه عمر باید گفت که معافیت از مالیات، شیرین‌ترین مزیت است. طبق ماده ۱۳۶ قانون مالیات مستقیم، بیمه عمر معاف از مالیات است. در صورت فوت بیمه‌گذار، مبلغ اندوخته به اضافۀ سود آن حتی بدون نیاز به انحصار وراثت نیز به ذینفعان پرداخت می‌شود.

سن بیمه‌گذار: سن مهم‌ترین عامل در تعیین حقبیمه و صدور بیمه عمر است. با توجه به اینکه افراد در سنین مختلف ریسک‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند، شرکت‌های بیمه‌گر حداقل و حداکثر سن بیمه‌گزار را به ترتیب از بدو تولد تا ۶۰ سالگی تعیین کرده‌اند