روند رو به رشد گردشگری دریایی در استان گیلان؛ حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای نوروز ۱۴۰۳ بیان کرد: «سازمان بنادر و دریانوردی در سفرهای نوروزی و گردشگری دریایی تاکید زیادی بر بحث ایمنی دارد. »

روند رو به رشد گردشگری دریایی در استان گیلان؛ حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای نوروز ۱۴۰۳ بیان کرد: «سازمان بنادر و دریانوردی در سفرهای نوروزی و گردشگری دریایی تاکید زیادی بر بحث ایمنی دارد. »

به گفته او، در همین راستا بزرگ‌ترین کاری که انجام دادیم، بحث لایروبی قسمت‌هایی از تالاب انزلی است که گردشگرها با قایق آنجا دور می‌زدند.»

به گزارش ندای البرز به نقل از بندر و دریا، وی توضیح داد: در ماه‌های گذشته به دلیل کاهش تراز دریای خزر، حاشیه بلوار انزلی کامل پر شده بود که توانستیم سال گذشته و امسال، عملیات لایروبی را انجام دهیم. بخش‌هایی از تالاب هست که قایق موتوری نمی‌تواند به آنجا برود و باید با پارو رفت. تا جایی که در توان ما بوده آن بخش را لایروبی کردیم و اکنون مسیر باز شده است. لذا لایروبی حاشیه بلوار بندر انزلی و تالاب انزلی از بزرگ‌ترین اقدامات انجام شده بنادر و دریانوردی استان گیلان بوده است.

حسین یونسی درباره مزیت لایروبی انجام‌شده توضیح داد: با لایروبی انجام‌شده، در چمخاله بیش از چهار متر عمق ایجاد شده است، در انزلی هم کار بزرگی انجام دادیم، زیرا حاشیه بلوار خشک شده بود و مردم در تالاب قدم می‌زدند. اکنون با لایروبی، بین ۳/۲ تا سه متر عمیق ایجاد کردیم در فضایی به مساحت یک کیلومتر که عرض حدود ۱۰۰ متر دارد. داخل تالاب هم در بخش‌هایی حدود ۷۰ سانتیمتر آب بود اما در راستای توسعه گردشگری دریایی، عمق تالاب را به سه متر رساندیم که قایقران‌ها تا حدود دو سال بتوانند فعالیت کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان اضافه کرد: در این طرح ۶۴ هزار مترمربع از قسمت‌های کناره بلوار ساحلی که به‌طور کامل خشک و بیرون از آب بود را نیز لایروبی کردیم. این اقدام، این محدوده را تا چند سال آینده از لایروبی مجدد بی‌نیاز می‌کند، اما در کنار آن باید آبخیزداری انجام‌شده و حقابه تالاب پرداخت شود. در غیر این صورت با ورود رسوبات تالابی، فاضلاب‌ها و پساب‌های خانگی پس از شش ماه تا یک سال محل لایروبی شده به وضعیت سابق برمی‌گردد.

یونسی یادآور شد: کار دیگری که انجام دادیم این بود که یک سری جلیقه نجات خریدیم و قرار است به‌زودی بین تعاونی قایقداران پخش کنیم، زیرا جلیقه‌های فعلی قدیمی شده و قابلیت‌های خود را ازدست‌داده‌اند. ازاین‌رو ما احساس نیاز کرده و این جلیقه‌ها را نوسازی کردیم.

وی در پاسخ به اینکه در خصوص شناورها چه اقداماتی صورت گرفته، گفت: یک سری شناور بودند که کارهای غیرایمن انجام می‌دادند. شناورهایی هستند که می‌توانند در جا تا ۵۰ نفر را هم از اسکله به لنگرگاه ببرند، اما برخی از این شناورها ایمنی را رعایت نمی‌کردند که موضوع را پیگیری کرده و الان این شناورها هم ایمنی را رعایت می‌کنند. با وجود این، شناوری به مجموعه تجهیزات اضافه نشده است، البته در فازهای بعدی اضافه کردن شناور را در دستور کار داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه در بندر چمخاله، به‌زودی فاز یک افتتاح می‌شود، گفت: بندر چمخاله یک بندر گردشگری و تفریحی است. که فاز یک آن توسط سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان بخش دولتی انجام شده است. برای فاز دو که شامل ساخت اسکله و هتل و مجتمع گردشگری می‌شود، فراخوان دادیم که سرمایه‌گذار بخش خصوصی را جذب کنیم و با زمینی که در اختیارشان قرار می‌دهیم، توسعه فاز دو را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در توسعه طرح گردشگری دریایی چمخاله، خرید شناور هم مطرح است، بدین ترتیب سرمایه‌گذاری که در فاز دو می‌آید، باید شناورهایی را خریداری کرده و گردشگری دریایی را توسعه دهد. اکنون در آستانه فراخوان به بخش خصوصی برای آغاز عملیات اجرایی فاز دو هستیم تا مارینا، جت اسکی و موارد تفریحی را به اینجا بیاورند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه در فاز اول بندر چمخاله بحث بهره‌برداری مطرح نیست، تاکید کرد: یک اسکله در حوضچه قدیم داشتیم که آن را به حوضچه جدید منتقل کردیم، حدود ۳۵۲ متر پل، موج‌شکن، حوضچه آرامش ایجاد کردیم. در واقع اقدامات زیرساختی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و تا یک ماه آینده فاز یک را افتتاح خواهیم کرد.

یونسی با اشاره به سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، بیان کرد: قرار است فاز دو با سرمایه‌گذار توسعه پیدا کند. ازاین‌رو زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد که از آن برای توسعه گردشگری دریایی و احداث اسکله تفریحی، هتل، مارینا، رستوران، سازه‌های آبی و خشکی استفاده می‌کند.

وی اظهار کرد: با توجه به کاهش تراز آب دریاچه خزر، حوضچه قدیم چمخاله کاملا خشک شده و قایق‌ها نمی‌توانند آنجا بروند اما اکنون شناورهای تفریحی و گردشگری می‌توانند در حوضچه‌ای که به‌تازگی ایجاد شده حضور پیدا کنند. این حوضچه قابلیت پهلوگیری دو شناور به‌صورت هم‌زمان را دارد و قایق‌های زیادی هم می‌توانند به آنجا بیایند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار کرد: در فاز اول اسکله سیاری که داشتیم و در حوضچه قدیمی استفاده نمی‌شد را به حوضچه جدید آوردیم و مردم می‌توانند استفاده کنند. با افتتاح فاز یک مردم می‌توانند از همان امکاناتی که در بندر انزلی وجود دارد، استفاده کنند و این بزرگ‌ترین حسن است.

یونسی با بیان اینکه در سال‌های گذشته گردشگری دریایی در استان گیلان روند رو به رشدی داشته است، گفت: تالاب انزلی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری دریایی کشور هر سال میزبان بخش عمدهای از گردشگران دریایی استان گیلان است. در نوروز ۱۴۰۲ نیز تردد بیش از ۶۶ هزار گردشگر در آبراه‌های تالاب انزلی ثبت‌شده و امیدواریم با اقدامات انجام‌شده برای نوروز ۱۴۰۳، گردشگران بیشتری در این منطقه حضور پیدا کنند.

وی افزود: هر کسی که به استان گیلان می‌آید، دغدغه بازدید از تالاب انزلی را دارد و این ظرفیت گردشگری بالا باعث شده تا حساسیت نسبت به تالاب انزلی بالا باشد و احیای آن در دستورکار قرار گیرد. به همین دلیل احیای تالاب انزلی برای سازمان بنادر و دریانوردی از اهمیت بالایی برخوردار است. ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا تالاب انزلی به شرایط مطلوبی برسد و بتوانیم از مزیت‌های گردشگری دریایی و تفریحی این تالاب برای مردم ایران استفاده کنیم.