برنامه اجرایی اتاق بازرگانی تهران برای روان‌سازی محیط کسب‌و‌کار، آئین گرامیداشت روز صنعت و معدن استان تهران روز شنبه ۱۷ تیرماه در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما و به همت خانه صنعت، معدن ‌و تجارت تهران و با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد.

برنامه اجرایی اتاق بازرگانی تهران برای روان‌سازی محیط کسب‌و‌کار، آئین گرامیداشت روز صنعت و معدن استان تهران روز شنبه ۱۷ تیرماه در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما و به همت خانه صنعت، معدن ‌و تجارت تهران و با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد.

به گزارش ندای البرز به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، در این مراسم که با حضور استاندار تهران، رئیس اتاق بازرگانی تهران، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رئیس خانه صنعت‌، معدن و تجارت تهران، جمعی از مدیران وزارت صمت و با مشارکت صنعتگران و کارآفرینان بخش‌خصوصی برگزار شد، از ۳۹ واحد تولیدی برتر و دو پیشکسوت صنعت و معدن استان تهران تقدیر به عمل آمد.

ضرورت تسهیل چرخه تجارت خارجی

در این مراسم، رئیس اتاق بازرگانی تهران در سخنانی، با اشاره به اینکه اهداف و برنامه چهار ساله اتاق تهران طی دوره دهم هیات نمایندگان این اتاق، تدوین شده و آماده ارائه به دولت است، تصریح کرد: پیاده‌سازی راهکارهای تسهیل‌ساز محیط کسب‌و‌کار بخش‌خصوصی از سوی اتاق تهران با هم‌فکری صاحب‌نظران و تشکل‌های اقتصادی تهیه شده است. اگر این راهکارها طی تعامل با قوای سه‌گانه اجرایی شود، بخش عمده‌ای از موانع و مشکلات پیش‌روی بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی را برطرف و امور مربوط به کسب‌و‌کار را تسهیل خواهد کرد.

محمود نجفی‌عرب در ادامه، حذف کارت بازرگانی از فرآیند تجارت خارجی کشور را از جمله روندهای تسهیل‌ساز در کسب‌و‌کار بنگاه‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه الزام به داشتن کارت بازرگانی برای انجام فعالیت‌ صادرات و واردات در کشور و پروسه زمان‌بر و فرسایشی صدور و تمدید آن، به چالشی بزرگ برای فعالان اقتصادی بدل شده‌است، تاکید کرد که اتاق تهران به صورت مستند و مستدل، عدم ضرورت کارت بازرگانی را با دولت مطرح خواهد کرد و پیرامون آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

آسیب‌های قیمت‌گذاری دستوری بر فعالیت صنایع

رئیس اتاق تهران همچنین در این گردهمایی بزرگ صنعتی، به مسئله و چالش قیمت‌گذاری دستوری و پیامدهای ناگوار آن بر کسب‌و‌کار و اقتصاد کشور، اشاره کرد و یادآور شد که طی مطالعه و پژوهش مشترک اتاق تهران و اندیشکده کسب‌و‌کار شریف، قیمت‌گذاری دستوری روی ۹ گروه کالایی مورد بررسی قرار گرفته و آسیب‌های ناشی از این سیاست ناکارآمد اقتصادی طی چند دهه اخیر احصا و راهکارهای برون‎‌رفت از آن نیز تبیین شده‌ و مستندات مربوط به این پژوهش نیز در اختیار دولت و دستگاه‌‎های حاکمیتی قرار گرفته‌است.

همچنین در این مراسم، سید محمدرضا مرتضوی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در سخنانی، ضرورت توجه بیشتر به معیشت و رفاه کارگران و پرسنل کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی را مورد گوشزد قرار داد و به همتایان خود در صنایع کشور توصیه کرد در شرایط کنونی اقتصادی کشور، به اعداد و ارقام حداقل حقوق و دستمزدها اکتفا نکرده و در زمینه تامین رفاه کارگران خود که به‌زعم وی، چراغ تولید و کسب‌و‌کار کشور را کارگران روشن نگاه‌داشته‌اند، سخاوتمندانه عمل کنند.

• گزارش تصویری