رکوردشکنی دلار و مجوز معامله ارز به صرافی ها با نرخ جدید، دلار از ۳۳ هزار تومان هم فراتر رفت، همزمان بانک مرکزی به صرافی ها اجازه داد تا ارز صادرکنندگان را به نرخ «توافقی» بخرند و بدون محدودیت به متقاضیان بفروشند، آیا این تصمیم به منزله پذیرش نرخ بازار و عقب نشینی از نرخ سامانه […]

رکوردشکنی دلار و مجوز معامله ارز به صرافی ها با نرخ جدید، دلار از ۳۳ هزار تومان هم فراتر رفت، همزمان بانک مرکزی به صرافی ها اجازه داد تا ارز صادرکنندگان را به نرخ «توافقی» بخرند و بدون محدودیت به متقاضیان بفروشند، آیا این تصمیم به منزله پذیرش نرخ بازار و عقب نشینی از نرخ سامانه نیماست؟

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از خراسان: روز گذشته روند صعودی نرخ ارز ادامه یافت و قیمت دلار بازار آزاد به بالای ۳۳ هزار تومان رسید، اگرچه روند قیمت پس از مدتی معکوس شد و قیمت دلار فردایی از ۳۳۲۵۰ به ۳۳۱۰۰ تومان کاهش یافت.

شاید این اتفاق را بتوان با جلسه دیروز بانک مرکزی با صرافی‌ها و مجوز خرید ارز صادرکنندگان به نرخ توافقی مرتبط دانست که به نوعی عقب نشینی از تصمیمات گذشته در زمینه الزام عرضه ارز صادرکنندگان با نرخ سامانه نیماست.

براساس متن کوتاهی که به نقل از بانک مرکزی منتشر شده است، بانک مرکزی به صرافی‌ها اجازه داده تا ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری کنند و به متقاضیان ارز – بدون محدودیت – بفروشند.

به نظر می رسد این اقدام برای جبران فاصله قیمت ارز بازار آزاد و سامانه نیما صورت گرفته است.

هم اکنون که قیمت دلار بازار آزاد به بالای ۳۳ هزار تومان رسیده  نرخ سامانه نیما ۲۶۵۰۰ و نرخ سنا (صرافی های بانکی) ۲۷۱۰۰ تومان است.در همین حال برخورد با معاملات فردایی طلا و ارز که از دو هفته قبل شروع شده بود، ادامه یافت و اعلام شد که ۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی ارز و طلا دستگیر شدند.

وعده افزایش عرضه ارز در بازار

در همین حال رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه خود با صرافی‌ها از افزایش عرضه ارز در بازار خبر داد.

‌به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی با اشاره به جلسه بانک مرکزی با صرافی‌ها اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد تا در زمینه اسکناس، میزان عرضه ارز بیشتر و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس هم تسهیل شود.

وی با تاکید بر این که از ابتدای سال تا ۲۰ خرداد درمجموع ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله شده است، افزود‌: ما با صرافی ها توافقات خوبی داشتیم، در زمینه اسکناس نیز میزان عرضه را بیشتر می‌کنیم و مقررات مرتبط با تقاضای بازار در حوزه اسکناس تسهیل خواهد شد، اتفاق مثبتی رخ می دهد و حجم معاملات بالا خواهد رفت و نیاز واقعی بازار را به صورت کامل پوشش می دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در بازار اسکناس نیز صادرکنندگان به عنوان عرضه کننده ارز و بانک مرکزی نیز به عنوان بازارساز در بازار حضور دارد و همان طور که بارها اشاره کردم هم اکنون میزان اسکناسی که در بانک مرکزی داریم، هیچ زمانی در تاریخ بانک مرکزی این میزان اسکناس نبوده است. ب

نابراین با توجه به این میزان اسکناس به هر نحوی که بازار تقاضای واقعی داشته باشد، آمادگی پوشش آن را داریم.