سابقه فعالیت کانون های ریزگرد البرز طولانی است، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد: کانون های ریزگرد این استان دارای سابقه فعالیت تاریخی بوده که برای مهار آنها باید اقدامات لازم صورت گیرد. به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از ایرنا، حامد فرضی با اشاره به اینکه طوفان های شن […]

سابقه فعالیت کانون های ریزگرد البرز طولانی است، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد: کانون های ریزگرد این استان دارای سابقه فعالیت تاریخی بوده که برای مهار آنها باید اقدامات لازم صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از ایرنا، حامد فرضی با اشاره به اینکه طوفان های شن از دهه های پیش از انقلاب اسلامی سبب خسارت به راه های مواصلاتی بین روستاها و زمین های کشاورزی و تجمع شن و ماسه در پشت درب های خانه های روستاییان  استان البرزمی شد، افزود: مهمترین مراکز بالقوه وبالفعل تولید ریزگرد در استان شامل تعدادی از سامان های عرفی شهرستان های نظرآباد و اشتهارد از قبیل قارپوزآباد، صفرخواجه، حسین خانلو روستایی، نجم آباد، قشلاق محمد لو، شیرین بلاغ، حسین خانلو عمومی، قره ترپاق، دایلرو بایلر و پلنگ آباد می باشد.

وی با بیان اینکه ۲۴ هزار هکتار از ۴۵ هزار هکتار عرصه های بیابانی البرز را کانون های تولید ریزگرد در داخل استان را تشکیل می دهد، اظهار داشت: دامنه فعالیت کانونهای تولید کننده ریزگرد بیشتر محلی و در سطح استان های البرز و تهران است.

وی گفت: وضعیت فعالیت این کانون ها به گونه ای است که با وزش بادهای با سرعت بالا در سال های گذشته طوفانی از ریزگرد حادث می شده که مسیر راههای بین شهری و روستایی قابل شناسایی نبوده که این موضوع در سالهای اخیر تا حدود زیادی مهار شده است.

فرضی به دلایل بروز کانون های تولید کننده ریزگرد اشاره کرد و افزود: مهمترین عامل بروز این پدیده را عوامل انسانی از قبیل وجود دام مازاد، شترهای سرگردان و احداث جاده و معدن بدون مجوز است که بروز خشکسالی هم در تشدید این پدیده نقش بسزایی داشته است.

وی به عمده ترین برنامه های مقابله با ریزگرد در استان اشاره کرد و تصریح کرد: اجرای طرح ترویجی ترسیب کربن و کلاسهای آموزشی- ترویجی و عملیات نهالکاری با گونه های مقاوم به شرایط بیابانی از قبیل تاغ ،آتریپلکس و قره داغ و حفاظت و قرق و مبارزه با قاچاقچیان درختان تاغ در برخی مناطق بیابانی و پروژه مبارزه با آفات در سطح نهالکاری های سنواتی از جمله این برنامه ها می باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به برنامه های مهار کانون های ریزگرد، گفت: نهالکاری در عرصه های بیابانی مناسب در قالب طرح های مطالعاتی، انجام بذر پاشی هوایی با گونه ای مناسب در فصل وزمان مساعد، قرق کامل کلیه عرصه‌های بیابانی و حساس به فرسایش که منشاء برداشت می‌باشند، ادامه پروژه های مدیریتی همچون طرح ترسیب کربن برای افزایش درآمد بهره برداران عرصه بیابانی و ساماندهی شترهای سرگردان به منظور جلوگیری از خسارات به مناطق نهالکاری از برنامه های مهار کانون ریزگرد به شمار می رود.

وی از دیگر این برنامه ها را خرید حقوق عرفی بهره برداران و مالکان پروانه چرا در مناطق بیابانی استان بخصوص مناطق نهالکاری شده  بمنظور کاهش خسارات ناشی از چرای دام،  تأمین علوفه دام بهره برداران در مراتع قشلاقی و جلوگیری از ورود هرگونه دام به مرتع وعرصه های بیابانی، افزایش اعتبارات حفاظتی در مناطق نهالکاری و جنگلهای سنواتی بمنظور جلوگیری از دست اندازی متخلفان، انجام عملیات آبخیزداری با هدف جلوگیری از فرسایش آبی و خاکی و برداشت خاک و جلب توجه و هماهنگی تمامی دستگاههای ذیربط به نسبت ارتباط کاری و شرح وظایف، به پروژه های بیابانزدایی که در سطح استان مطرح می شود، عنوان کرد.