سرپرست مدیریت توسعه سرمایه‌گذاری شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی ویژه اقتصادی ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر ۱۰۰۰ بسته جمعا به مبلغ ۸۹۸.۸۹۵ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه تجاری سرمایه‌گذاری شده است.

سرپرست مدیریت توسعه سرمایه‌گذاری شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی ویژه اقتصادی ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر ۱۰۰۰ بسته جمعا به مبلغ ۸۹۸.۸۹۵ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه تجاری سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش ندای البرز به نقل از گویای خبر؛ الهام سجودی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه گفت: در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه تجاری، فرصت‌های کسب و کار مطالعه و بر اساس اولویت‌ها طبقه‌بندی شده اند.

وی افزود: در حال حاضر در مناطق آزاد تجاری ۷۴۱ بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۴۵۰.۷۰۶ هزار میلیارد تومان و در مناطق ویژه تجاری ۲۶۰ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش ۴۴۸.۱۸۹ هزار میلیارد تومان جمعا ۱۰۰۰ بسته بالغ بر ۸۹۸.۸۹۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

سجودی در ادامه اظهار کرد: این بسته‌های سرمایه‌گذاری علاوه بر این که مطالعات پیش امکان سنجی برایشان تهیه شده، مشخصات فنی و اقتصادی در آن قرار گرفته و دارای مجوزهای بی نام است و زمانی که سرمایه‌گذار مراجعه می‌کند و توانمندی و تمکین مالی و تخصصی آن برای ما محرز شود، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را که به آن علاقه مند است را در اختیارش قرار می‌دهیم تا بتواند بدون تشریفات خاصی در مناطق آزاد تجاری سرمایه‌گذاری کند.

وی همچنین گفت: چنانچه سرمایه‌گذار بخواهد طرحی را که در ذهن دارد اجرا کند، پس از آماده کردن طرح اولیه و پس از مطالعات امکان سنجی، ما بر اساس روند حذف بروکراسی اداری ، فرآیند سرمایه‌گذاری را برای آن‌ها تسریع می‌کنیم.

سجودی در خصوص اعطای مشوق‌های قانونی به سرمایه گذاران بیان کرد: شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی مشوق‌های همچون: معافیت‌های مالیاتی ۲۰ ساله درآمد، صادرات و امکان ورود و خروج کالا، نگهداری و ترانزیت مجدد کالا، صادرات بازرگانی راحت میان مناطق آزاد تجاری، پیش بینی و ایجاد کمیسیون ارزش افزوده، معافیت ثبت سفارش درصدی از مواد اولیه خارجی به کار رفته در تولید کالا، معافیت درصدی از حقوق، گمرکی مواد اولیه خارجی در تولید کالا برای فعالان و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است.

وی در ادامه به فعالیت بانک آبشار کیش اشاره کرد و افزود: این بانک در حال حاضر فعال است و مبادلات بانکی را انجام می‌دهد. همچنین ثبت شرکت در مناطق آزاد به سرعت صورت می‌پذیرد.

سرپرست مدیریت توسعه سرمایه‌گذاری با اشاره به مدل‌های مختلف واگذاری زمین در مناطق آزاد گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت مشترک با مناطق آزاد و ویژه تجاری و نیز خریداری زمین از مناطق آزاد اقدام کنند و همچنین سرمایه‌گذاران خارجی نیز می‌توانند بدون محدودیت مالکیت زمین و اراضی را به صورت صد درصدی داشته باشند و به عنوان شرکت ایرانی ثبت شوند و نیز اتباع خارجی به راحتی به مناطق آزاد ورود و خروج نمانید.

وی در ادامه بیان کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه تجاری نسبت به گذشته و در مدت مشابه ۲ برابر شده است و تلاش داریم این سرمایه‌گذاری افزایش یابد تا بتوانیم با جذب سرمایه‌گذاران خارجی یک برندینگ برای مناطق آزاد و ویژه تجاری داشته باشیم.

سجودی تاکید کرد: ما ابتدای سال جاری یکسری تبادلات نمایشگاهی با کشورهای مختلف داشتیم و با توجه به اهمیت جهانی سازی، ایجاد مناطق آزاد مشترک فرامرزی را در نظر گرفتیم و تفاهم نامه‌های مشترک اولیه با کشورهای سوریه، عمان، ازبکستان و قزاقستان را هم منعقد کردیم.

وی در پایان گفت: شورای عالی مناطق آزاد هدف‌هایی را برنامه ریزی کرده است تا جذب سرمایه‌گذاری تا سال ۱۴۰۴ به مبلغ ۹ میلیارد دلار و تا سال ۱۴۰۸ به مبلغ ۳۱ میلیارد دلار برسد.