شهردار کمالشهر گفت: در صورتی که افرادی قصد خریداری املاکی در بافت‌های فرسوده را داشته باشند، آمادگی تعامل با آنها و صدور مجوز به صورت رایگان و اعطای تسهیلات ویژه را داریم.
صدور مجوز در بافت های فرسوده کمالشهر رایگان است / شهردار کمالشهر گفت: در صورتی که افرادی قصد خریداری املاکی در بافت‌های فرسوده را داشته باشند، آمادگی تعامل با آنها و صدور مجوز به صورت رایگان و اعطای تسهیلات ویژه را داریم.
به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از خبرگزاری مهر، محمد اسدی بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در شورای اسلامی کمالشهر برگزار شد، با اشاره به صدور رأی دیوان عالی کشور مبنی بر ممانعت از صدور مجوز برای املاک قولنامه ای در سال ۹۹ گفت: پس از آن مشکلات زیادی پیش آمد زیرا موضوع صدور مجوز یک کار عادی نیست که در لحظه انجام شود.
وی افزود: اخذ مجوز پروسه‌ای دارد که برخی افراد یک سال یا کمتر و بیشتر از آن در حال طی آن بوده‌اند و تا کار به مرحله صدور مجوز برسد زمان می‌برد، بنابراین یکسری حقوق مکتسبه برای آنها پیش آمده بود که با توجه به پیگیری‌های استاندار البرز و دستگاه‌های نظارتی و … نهایتاً از طریق مکاتبه با دیوان در خصوص حقوق کسبه، مصادیق حقوق مکتسبه هم اعلام شد.
شهردار کمالشهر عنوان کرد: حدود یک ماه است که پس از حضور رئیس کل دادگستری استان البرز و دادستان و تشکیل جلسه‌ای در این زمینه، آن دسته از افرادی که تا قبل از ۷ بهمن ۹۹ عوارضی را تحت عنوان نظام مهندسی، صدور پروانه و بیمه ساختمانی پرداخت کرده بودند، را به عنوان مصادیق حقوق کسبه برشمردیم و در حال صدور مجوز برای آنها هستیم. عوارضی از بافت‌های فرسوده کمالشهر دریافت نمی‌شود اسدی با اشاره به وجود اراضی خالصه، اوقافی و قولنامه ای در کمالشهر و با بیان اینکه فقط بخشی از املاک این شهر دارای سند هستند و صدور مجوز برای آنها سهل است، مطرح کرد: املاک اوقافی در زمین‌هایی واقع شده بودند که مشکل مالکیتی داشتند و امکان صدور مجوز برای آنها وجود نداشت که با پیگیری‌ها و همت استاندار و نمایندگان مجلس این مشکل رفع شد.
وی با اشاره به اینکه کمالشهر دارای ۲۴۴ هکتار بافت فرسوده است، بیان کرد: مکاتبات لازم برای توسعه این بافت‌ها با راه و شهرسازی انجام و با مصوبه شورای اسلامی شهر مقرر شد هیچ‌گونه عوارضی از بافت‌های فرسوده کمالشهر دریافت نشود. افرادی که قصد تجمیع قطعات در بافت‌های فرسوده را دارند بدانند که صدور مجوز برای آنها رایگان است. طرح جامع کمالشهر در دی ماه ۱۴۰۲ در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور تصویب شد، پس از آن ضوابط طرح نوشته و سپس با اخذ مشاور، امور مربوط به طرح تفصیلی انجام می‌شود.

توزیع ارزش افزوده شهرک صنعتی بهارستان در کل کرج

اسدی با اشاره به اینکه این طرح مشکلات بسیاری را از مردم مرتفع می‌کند، بیان کرد: شهرک صنعتی بهارستان از لحاظ شهری در حریم کمالشهر واقع شده است اما با توجه به سیاست‌های موجود و به دلیل مستقل بودن شرکت‌های تولیدی و صنعتی این محدوده، این شهرک ریالی برای کمالشهر درآمد ندارد و فقط مشکلات ناشی از وجود آن گریبانگیر این شهر است.
وی بیان کرد: این شهر با مسائل عدیده ای مواجه است و به طور مثال با توجه به کمبود بارندگی‌ها مشکلات ذخایر آبی و معضلات زیست محیطی را خواهیم داشت. در حال حاضر کمالشهر فقط با شهرداری و شورای اسلامی شهر اداره می‌شود و همه دستگاه‌ها از آنها انتظار دارند.
شهردار کمالشهر خاطرنشان کرد: ارزش افزوده‌ای که از شهرک صنعتی بهارستان جذب می‌شود، در کل شهرستان کرج با جمعیت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر توزیع می‌شود، در صورتی که باید این عوارض مخصوص کمالشهر باشد یا درصد بالایی از آن به این شهر اختصاص یابد که طی مذاکراتی با استاندار البرز خواستار تحقق این امر شدیم.

نیاز کمالشهر به بیش از ۸ هزار متر طول لوله گذاری

اسدی با تاکید بر ضرورت فعالیت جدی و با قدرت در بافت‌های فرسوده عنوان کرد: بحث اتوماسیون نیز طبق روال کرج در حال اجراست و امیدواریم در آینده نزدیک مردم بتوانند از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی امور و اقدامات خود را در فضای رسانه و تحت وب پیگیری کنند و مشکلات آنها بدون مراجعه به شهرداری برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه موفق شدیم بودجه پیش بینی شده این شهر را محقق کنیم، در رابطه با مشکل آبگرفتگی در معابر این شهر اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شدده، کمالشهر به ۸ هزار و ۹۰۰ متر طول لوله گذاری نیاز دارد که طی چند دوره گذشته، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ متر لوله ۱۲۰۰ و ۱۶۰۰ میلی متر اجرا شده که به قیمت امروز، هر متر ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد.
شهردار کمالشهر بیان کرد: مسؤولیت هدایت آب‌های سطحی بالادست از جمله وظایف شرکت آب منطقه‌ای است و شهرداری مسؤولیتی در این زمینه ندارد. قبلاً آب‌هایی که از بهشت سکینه و قطب صنعتی بهارستانی و کوه‌ها جاری می‌شد با ایجاد سدهایی در مسیر کنترل می‌شد که وارد بلوار شهید بهشتی نشود اما با توجه به ساخت و سازها و توسعه شهری، کنترل این آب‌ها به راحتی ممکن نیست؛ با این حال با ایجاد آب بندهایی در قسمت بالادست در صدد کنترل این موضوع هستیم.