معراج طب تبریزدر سال 1394 فعالیت خود را با تولید روزانه ده جفت کفش آغاز کرد. رحمان حسن‌پور، مدیر عامل معراج طب تبریز با بیان این مطلب گفت:: در حال حاضر ۶۰ نفر به طور مستقیم و 170 نفر غیر مستقیم با شرکت معراج طب تبریز همکاری می‌کنند و تقریبا در 31 استان کشور محصولات تولیدی این شرکت به فروش می‌رسد.

ظرفیت‌های معطل مانده تولید کفش چرمی در تبریز ، شرکت معراج طب تبریزدر سال ۱۳۷۴ فعالیت خود  را با تولید روزانه ده جفت کفش آغاز کرد. رحمان حسن‌پور، مدیر عامل معراج طب تبریز با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر ۶۰ نفر به طور مستقیم و ۱۷۰ نفر غیر مستقیم با شرکت معراج طب تبریز همکاری می‌کنند و  تقریبا در ۳۱ استان کشور محصولات تولیدی این شرکت به فروش می‌رسد.

به گزارش ندای البرز به نقل از تولید و بازار، احمد سجادی‌فر| حسن‌پور مهم ترین مطالبه صنعت کفش را دریافت تسهیلات بانکی و حمایت دولت از تولیدکنندگان کفش اعلام کرد و افزود: اگر دولت با تخصیص تسهیلات حمایت کند می‌توانیم هم تعداد کارکنان را افزایش دهیم و هم ظرفیت تولید را بالا ببریم و علاوه بر اشتغالزایی با صادرات این محصولات برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

مدیرعامل معراج طب تبریز درباره پیشینه فعالیت این شرکت گفت: سال ۵۸ به عنوان شاگرد کفاش وارد این حوزه شدم و در سال ۷۴ و ۷۵ به طور مستقل تولید را شروع کردم. سال ۹۶ یک قطعه زمین زراعی به مساحت ۱۲۰۰متر مربع خریداری کردم و بعد از دوندگی و پیگیری‌های فراوان توانستم در ۴۰ درصد از زمین خریداری شده خط تولید را راه اندازی کنم؛ اما سه سال است که با هدف توسعه و افزایش تولید در انتظار مجوزهای لازم برای بهره‌برداری از عرصه باقیمانده زمین هستیم.

مشکل اینجاست که برای راه اندازی کارخانه، نادانسته زمین غیر صنعتی خریدیم. از آن زمان سال‌ها گذشته و ضوابط و مقررات تغییر کرده است به همین دلیل نمی‌توانیم مجوز بگیریم. حتی اخذ مجوز آب ، برق و گاز هم دشوار شده است.

برای رفع این موانع و دریافت مجوز با جهاد کشاورزی مکاتباتی داشته‌ایم و اکنون به مرحله بازرسی و قیمت‌گذاری زمین رسیده است.

تقاضای ما این است که مسئولان حمایت کنند تا قیمت‌گذاری منصفانه و در حد امکان به شکلی باشد که تولید‌کننده بتواند سرمایه‌ی خود را در زمینه تولید هزینه کند نه روی ارزش زمین.

استفاده از چرم داخلی برای تولید کفش و صندل

حسن‌پور دستیابی به بازارهای خارجی را امکان پذیر دانست و گفت: محصولات ما به طور مقطعی و غیر مستقیم به کشورهای دیگر صادر شده اما به طور مستقیم صادرات نداشته ایم. البته با کشورهای همسایه مکاتبه کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم با حمایت مسئولان به بازارهای کشورهای همسایه ورود کنیم.

این تولید‌کننده کفش، با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تمام فرآوری‌ها در معراج طب تبریز انجام شود، افزود: در حال حاضر، ما در شرکت معراج طب تبریز دمپایی، صندل، کفش طبی زنانه و مردانه تولید می‌کنیم و ماده اصلی برای تولید، چرم تبریز است، صفر تا صد تولید هم در همین کارخانه انجام می‌شود.

او با بیان اینکه محصولات تولیدی معراج طب تبریز در سراسر کشور عرضه می‌شود تصریح کرد: زمانی که بازار مملو از کفش‌های چینی بود برای فروش تولیدات شرکت شخصاً به تمام شهرستان‌ها سفر کردم و اکنون به شیوه مویرگی محصولات ما  تقریباً در سراسر ایران به فروش می‌رسد.

ضرورت تغییر ضوابط اعطای تسهیلات به تولید کنندگان

مدیر عامل معراج طب تبریز در بخشی از گفته‌های خود به مشکلات دریافت وام بانکی اشاره کرد و افزود: برای دریافت وام بانکی مشکلاتی زیادی وجود دارد. مثلاً به ما اعلام شده بر حسب معدل به شما وام می‌دهیم یعنی ما باید مبلغی در حساب بانکی داشته باشیم تا بر اساس آن به ما وام داده شود. این برنامه‌ریزی‌ها برای حمایت از تولید مشکل ایجاد می‌کند.

اینکه برای وامی که داده می‌شود ضمانت از ما دریافت می‌کنند منطقی است اما اینکه ما باید مبلغی در بانک بگذاریم تا وام دریافت کنیم، روش مناسبی برای حمایت از تولید نیست. ما از مسئولان انتظار داریم برای دریافت تسهیلات بانکی مشکلات موجود را بر طرف کنند و شرایط را برای دریافت تسهیلات آسان کنند.

حسن‌پور درباره میزان تسهیلات دریافتی گفت: تسهیلاتی که تا به حال دریافت کرده‌ایم بسیار جزیی و کم بوده است. طرحی ارائه کردم که باعث توسعه خط تولید و اشتغالزایی می‌شد اما هیچ تسهیلاتی اختصاص داده نشد و در نتیجه طرح مسکوت ماند.

این فعال صنعت کفش افزود: مجوزهایی برای توسعه خط تولید دریافت می‌کنیم اما در بخش تسهیلات و بانک کار پیش نمی‌رود. حتی ما موافقیم وثیقه سنگین بدهیم یا به جای ارائه تسهیلات، بانک در تولید مشارکت کنند سود و ضرر بانک را هم تضمین می‌کنیم با وجود این، تسهیلات نمی‌دهند.

تسهیلات باعث توسعه خط تولید، کارآفرینی و افزایش تولید می‌شود. مثلاً اگر ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به ما اختصاص بدهند می‌توانیم خط تولید مکانیزه راه‌اندازی کنیم که باعث افزایش تولید می‌شود. با افزایش تولید، علاوه بر عرضه محصول بیشتر در بازارهای داخلی می‌توانیم محصولات مان را به کشورهای دیگر صادر کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

دشواری‌های کار

حسن‌پور در بخشی از گفته‌های خود به دشواری‌های آغاز کار اشاره کرد و گفت: سال ۵۸ وارد حرفه کفاشی شدم. در سال ۷۰ تبدیل به یک کارگر ماهر و پیشکار شده بودم یک روز در کارگاهی که حدودا ۳ سال شروع به کار کرده بودیم و کار به شکل خوبی پیش می‌رفت، با یکی از همکاران و صاحب کارگاه نشسته بودیم. همکارم به صاحب کارگاه گفت که ما شما را به اینجا رساندیم. صاحب کار در جواب گفت شما اگر این توانایی را داشتید برای خودتان کار می‌کردید.

با این حرف صاحب کار، به فکر فرو رفتم و متوجه شدم که درست می‌گوید. چرا ما نباید برای خودمان کار کنیم. تصمیم گرفتم به هر شکلی که شده، بدون سرمایه و حمایت و با دست خالی، کار خودم را راه اندازی کنم .

کار را رها کردم تا برای خودم کار کنم. ابتدا کارهای دست دوم و سوم می‌گرفتم. روزی ۱۹ الی ۲۰ ساعت کار می‌کردم و شبی سه چهار ساعت می‌خوابیدم. تمام پولم را صرف خرید لوازم اولیه می‌کردم.

لوازم زیاد بود و چون پولی برای تاکسی نداشتم لوازم را با حدود ۲ کیلومتر پیاده روی به ایستگاه اتوبوس می‌بردم. چند بار این کار را تکرار می‌کردم تا همه لوزام  را به ایستگاه اتوبوس حمل کنم و به دور از چشم راننده لوازم را زیرصندلی‌های اتوبوس جا ‌دادم.

وقتی در آخرین ایستگاه پیاده‌شدم راننده پرسید‌ این وسایل را کی داخل اتوبوس آوردی که من ندیدم؟! چون تصمیم داشتم برای خودم کار کنم همه این سختی‌ها را تحمل می‌کردم. چهار پنج سال به همین شکل کار کردم.

یک شب نزدیکی‌های عید کار تعطیل شده بود و من زودتر به خانه رفتم. در آن زمان پسرم حدوداً یک سال داشت. وقتی به خانه رسیدم می‌خواستم بغلش کنم اما او مرا نشناخت و گریه کرد و به سمت مادرش رفت. اینها بخشی از سختی‌هایی بود که پشت سر گذاشتم.

اولین تولید‌کننده چرم رنگی در کشور

حسن‌پور با بیان اینکه برای نخستین بار چرم رنگی در شرکت معراج طب تبریز تولید شد و با استفاده از این چرم کفش‌های رنگی روانه بازار شد، افزود: زمانی که به طور مستقل شروع به کار کردم هنگام بازاریابی متوجه شدم همه محصولات چرمی که در ویترین‌هابه نمایش گذاشته شده به رنگ مشکی، قهوه‌ای و عسلی است. هیچ رنگ دیگری در محصولات چرم وجود نداشت.

با مهندسی در چرم شهر صحبت کردم و ایده ام را برای تولید چرم رنگی و تولید محصولات چرمی زنانه در رنگ‌های مختلف با او در میان گذاشتم. او پذیرفت و هر رنگی را که لازم داشتیم تولیدکند . پس از آن محصولات چرمی با رنگ‌های مختلف تولید کردیم. من اولین نفری بودم که در ایران چر

برچسب ها
اخبار مشابه
۲.۲ میلیارد دلار از مطالبات صندوق توسعه ملی وصول شد
در چه صورتی افراد مشمول معافیت مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند
مشارکت مردم در توسعه ی شهرها نقش بسیار موثری دارد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه بسته شده است.