شرکت "هو اسپاس" با استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای تولید فیلترهای نانو، تصمیم گرفت تا محصولی کم نظیر را با نام تجاری « نانو رامینا » به بازار ایران و جهان عرضه کند. ماسک های نانو رامینا یکی از محصولات تولیدی بسیار ارزشمند این شرکت است.

شرکت “هو اسپاس” با استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای تولید فیلترهای نانو، تصمیم گرفت تا محصولی کم نظیر را با نام تجاری « نانو رامینا » به بازار ایران و جهان عرضه کند. ماسک های نانو رامینا یکی از محصولات تولیدی بسیار ارزشمند این شرکت است.

نانو چیست؟

نانو یک واحد اندازه‌گیری و یک مقیاس است. جهت درک بهتر به این مثال توجه کنید. قطر هر تار موی انسان حدود ۶۰،۰۰۰ نانو (۶۰ میکرون) است. همچنین قطر ذرات گرد و غبار ۱۰،۰۰۰ نانو(۱۰ میکرون) و قطر ذرات معلق فلزات حاصل ازسوخت‌های فسیلی ۲۵۰۰ نانو (۵/۲ میکرون) می‌باشد.

ذرات در چه سایز و اندازه‌ای خطرناک می‌شوند

ذرات با اندازه ۱۰ میکرون (۱۰،۰۰۰ نانو) به علت فرار بودن، از عوامل مهم ایجاد بیماری‌های تنفسی هستند. این ذرات از بینی و گلو عبور کرده و به ریه‌ها می‌رسند. ذرات با اندازه ۵/۲ میکرون (۲،۵۰۰ نانو) ذراتی هستند که به ناحیه تبادل گاز ریه نفوذ می‌کنند و بسیار خطرناکند.(سبب بیماری‌های قلبی و عروق و سرطان می‌شوند).

طبق آمار منتشر شده وزارت بهداشت “مواجهه طولانی مدت باآلاینده‌ها و ذرات معلق PM2.5 در کشور سالانه باعث بروز حدود ۴۲ هزار مورد مرگ زودرس می‌شود”. براساس آخرین برآوردها حدود۴۰ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مزمن انسداد ریوی، منتسب به مواجهه طولانی مدت با آلودگی هوای آزاد است .میانگین غلظت ذرات معلق PM2.5 در ایران بیش از ۳٫۸ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت است.

منشاء آلودگی هوا

میزان آلودگی و کیفیت هوا، با اندازه گیری ۵ آلاینده مهم :PM10 CO, NO2, SO2,  و اُزن،  تخمین زده می شود که کارخانه های صنعتی سهم به سزایی در تولید این ذرات دارند . تنفس این آلاینده‌ها کارکنان را در معرض خطر ابتلابه سرطان ریه و یا بیماری‌های مزمن ریوی، انسداد مجرای تنفسی و تنگی نفس قرار می‌دهد.

هدف شرکت هو اسپاس از تولیدماسک های نانو، حفظ سلامت افراد در مواجهه با آلایندهPM2.5 وحتی ذرات کوچکتردر صنایع

یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌های جلوگیری از ورود ذرات باPM2.5 به ریه، استفاده از ماسک می‌باشد.

اما چه ماسکی؟

  • ماسکی که هنگام استفاده راندمان آن حداقل ۹۵ درصد باشد.
  • ماسکی که در طول یک روز کاری راندمان آن اُفت نکند و بعد از ۳ الی ۴ ساعت نیاز به تعویض نداشته باشد.
  • ماسکی که رطوبت حاصل از دهان و بینی راندمان آنرا از بین نبرد.
  • ماسکی که هوای شرجی شهرهای جنوب و شمال کشور کارایی ر آنرا از بین نبرد.
  • ماسکی که استفاده در طول روز از آن احساس خفگی را در ما بوجود نیاورد.
  • ماسکی که وزن آن روی صورتمان سنگینی نکند.
  • ماسکی که بوی دهان را در خود نگه ندارد.

استفاده از ماسک با فیلترهای نانو تمامی موارد بالا را پوشش می‌دهد.

چگونگی تولید نانو ماسک در شرکت هو اسپاس

  1. تولید و پوشش‌دهی پارچه با الیاف نانو در کارخانه با کمک دستگاه الکتروریسی یا الکترواسپنینگ.
  2. تولید ماسک سه لایه (با لایه میانی نانو) با دستگاه‌های تمام اتوماتیک و بدون دخالت دست.

دستگاه الکتروریسی چیست؟

الکتروریسی روشی است که طی آن محلول‌های پلیمری تبدیل به الیاف با قطر نانو می‌شوند. ما بوسیله دستگاه الکتروریس در این کارخانه نسبت به تولید انواع فیلترها با پوشش نانو اقدام نموده‌ایم. اثر فشار هواو ولتاژ بالا بر روی محلول پلیمری در این دستگاه، الیاف‌هایی به اندازه ۲۰۰ نانو (۰٫۲ میکرون)را بوجودآورده و با پوشش‌دهی آن‌ها برروی پارچه یا کاغذ راندمان فیلتراسیون را تا کلاسF9افزایش می‌دهد .با کمک این تکنولوژی فیلتر نانو را جایگزین فیلترهای معمولی در لایه میانی ماسک‌ها کرده‌ایم. این الیاف مانع عبور ذرات تا اندازه ۰٫۲ میکرون می‌شوند. پس نه تنها ذرات با PM2.5  بلکه کوچک تر از آن‌ها را فیلترمی‌کنند.

اثر رطوبت در ماسک نانو و ماسک‌های معمولی

در ماسک‌های معمولی ذرات با روش الکترواستاتیکی جذب لایه میانی (ملت بلون) می‌شوند. رطوبت دشمن این خاصیت است و بخار آب بوجود آمده از دهان و بینی خیلی سریع راندمان را کاهش داده و از بین می‌برد. در این حالت با وجود ماسک ذرات به راحتی وارد دستگاه تنفسی می‌شوند. رطوبت موجود در هوا نیز این خاصیت را از بین می‌برند به همین خاطر اگر ماسک‌های معمولی در بسته‌بندی صحیح و ضد رطوبت قرار نگیرند کارایی خود را از دست خواهند داد.

اما در ماسک نانو ذرات به روش فیزیکی و غربالگری فیلتر می‌شوند و رطوبت کاملاً بی تأثیر است. الیاف نانو مانند توری با روزنه‌های ریز در ابعاد نانو مانع عبور ذرات می‌شوند.

عمر مفید در ماسک نانو و ماسک‌های معمولی

عمر مفید ماسک‌های معمولی در بهترین شرایط ۴ ساعت است و طی این مدت راندمان به صورت نزولی کاهش می‌یابداما ماسک‌های نانو در طول استفاده راندمان ثابتی دارند که این راندمان بیش از یک روز کامل دوام خواهد داشت.

تنفس‌‌پذیری

در ماسک‌های نانو اندازه حفره‌ها ریزتر، یکنواخت‌تر و درصد تخلخل بالاتر است که این ویژگی‌ها باعث می‌شودبخار آب و گاز دی‌اکسیدکرین ناشی از تنفس به راحتی عبور کند.

ماسک سه لایه نانویی چیست؟

تفاوت در این است که این پارچه با دستگاه های پاشش ذرات نانو موجود در هواسپاس تبدیل به یک فیلتر نانویی بسیار کارآمد شده است. نانو رامینا هرچند در ظاهر تفاوتی با یک ماسک سه لایه را ندارد، اما تست های گوناگونی را از سرگذرانده تا نشان دهد تاثیر تقویت لایه میانی با الیاف نانو آنقدر چشمگیر است که می توان از آن نه تنها برای مصارف پزشکی و بهداشتی استفاده کرد، بلکه بواسطه راندمان ۹۵ درصد در فیلتر کردن همه انواع ذرات معلق در هوا، برای مقابله با آلودگی در محیط های صنعتی، شهری و شیمایی نیز کاربرد دارد. نانو رامینا در تست های استاندارد مراکز سنجش معتبری همچون سازمان انرژی اتمی ایران توان فیلترکردن ویروس ها و ذرات بسیار ریز را برای چندین ساعت با کارایی بالا از خود نشان داده است.

نانو رامینا توانسته است مهر تایید هواسپاس آلمان را هم اخذ نماید و راهی بازارهای بین المللی شود. علی رغم هزینه بیشتر تولید نانو رامینا در مقایسه با یک ماسک سه لایه متداول، هنوز قیمت عرضه آن از نمونه های مخروطی سوپاپ دار یا N95 خارجی کمتر بوده و درعین حال از منظر فیلتر کردن ویروس ها و ذرات کارایی قابل قیاس با آنها دارد. به همین دلیل است که با سربلندی می توانیم بگوییم که اگر واقعا نگران سلامتی خود هستید از نانو رامینا استفاده کنید زیرا نه تنها در جلوگیری از ابتلای شما به بیماری هایی نظیر کرونا یا آنفولانزا تاثیر گذار است، بلکه برای سیستم تنفسی شما یک نانو فیلتر خواهد بود و اثرات مخرب آلودگی هوا را در محیط شهری و صنعتی بسیار خواهد کاست.

نشانی شرکت هو اسپاس، تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان اندیشه، اندیشه دوم شرقی، پلاک ۲۴  است. برای اخذ نمایندگی فروش ماسک های نانو رامینا می توانید با شماره تلفن های: ۱۳ الی ۸۸۴۴۰۹۱۰-۰۲۱ تماس و یا به وب سایت nanofibers.ir مراجعه فرمایید.