هفته قوه قضائیه فرصتی برای بیان بخشی از اقدامات دستگاه قضا، دکتر حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، ضمن بحث سند تحول قضایی که توسط ریاست محترم قوه قضائیه به اجرا در آمده است گفت: راهبردهایی که دستگاه قضا در کل کشور باید پیگیری کند در این سند آمده است. به گزارش پایگاه […]

هفته قوه قضائیه فرصتی برای بیان بخشی از اقدامات دستگاه قضا، دکتر حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، ضمن بحث سند تحول قضایی که توسط ریاست محترم قوه قضائیه به اجرا در آمده است گفت: راهبردهایی که دستگاه قضا در کل کشور باید پیگیری کند در این سند آمده است.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز فاضلی هریکندی در جمع خبرنگاران بیان کرد: در ابتدای سال جاری راهبردهای ۱۵ گانه ای توسط ریاست محترم قوه قضائیه به دستگاه های قضائی از جمله دادگستری استان ها اعلام و ابلاغ شد که در اجرای این راهبردها برنامه های عملیاتی در استان ها تدبین شده و در این راستا یکی از این برنامه ها آزادسازی بستر رودخانه ها و سواحل دریا بوده که از رودخانه های استان البرز آغاز و به آزادسازی رودخانه ها و سواحل دریای سایر استان ها منتهی شد.

رئیس دادگستری کل استان البرز در ادامه افزود: در حوزه شاخص های آماری و رسیدگی به پرونده های قضائی که جزء ماموریتهای اصلی دستگاه قضائی و دادگستری استان ها به حل و فصل خصومات و اتخاذ تصمیم و رسیدگی پرونده های قضائی است که در سال گذشته بالغ بر ۶۴۷ هزار و ۶۹۴ فقره پرونده در واحدهای قضائی کل استان و ۱۶۳ هزار و ۶۵۱ فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف استان وارد و مجموع ورودی پرونده ها با احتساب مراجع و محاکم قضائی و شوراهای حل اختلاف ۸۱۱۳۴۵ فقره پرونده بوده است.

دکتر فاضلی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ تعداد ۸۱۶۷۷ فقره پرونده معادل ۱۱ درصد افزایش ورودی داشتیم، بیان کرد: در مجموع در مقایسه سال ۱۴۰۰ با سال ۱۳۹۰ حدود ۴ درصد کاهش ورودی داشتیم و در رابطه با آمار سرقت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر میانگین کشوری به ترتیب برای سال های ۹۸؛ ۹۹؛ ۱۴۰۰ تعداد ۷۵؛ ۸۰؛ ۷۸ بوده است.

در این راستا در خصوص پرونده‌های خاص و مهم، قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص در استان تشکیل شد و سرقت‌های مسلحانه و خشن، قتل و تجاوزات جنسی، مزاحمت نوامیس و بانوان، اخلال در نظم و آسایش عمومی، شرارت‌ها و پرونده‌های کثیرالشاکی در این قرارگاه به صورت متمرکز از زمان طرح در دادسرا تا زمان اجرای پرونده‌های مهم که بازتاب مهمی در استان دارد نیز پیگیری می‌شود.

حسین فاضلی در خصوص فساد مالی دستگاه های اجرایی نیز بیان کرد که پرونده ها رسیدگی شده و بخشی اجرا و بخشی دیگر در حال اجرا می باشند.