پتانسیل دانشگاه شاهد بیش از رتبه‌های فعلی است، به مناسبت هفته پژوهش و فناوری و به‌منظور آشنایی بیشتر با اهداف، برنامه‌ها و دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه شاهد، با دکتر شهریار بیژنی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گفتگویی انجام شده که در زیر می‌خوانید:

پتانسیل دانشگاه شاهد بیش از رتبه‌های فعلی است، به مناسبت هفته پژوهش و فناوری و به‌منظور آشنایی بیشتر با اهداف، برنامه‌ها و دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه شاهد، با دکتر شهریار بیژنی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گفتگویی انجام شده که در زیر می‌خوانید:

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز: گفت و گو : حسین تقی پور: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری فرمودند. این موضوع فرصت مناسبی برای تقویت حوزه پژوهش و فناوری در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده است.

با توجه به اینکه پژوهش نقش مهم و بسیار تأثیرگذاری در توسعه کشور دارد و دانشگاه مبدأ تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی است، دانشگاه شاهد در این زمینه چه فعالیتی انجام داده، برنامه‌هایی در دست اجرا چیست و برای آینده چه برنامه‌ای دارد؟

سه اصل حاکم بر فعالیت‌های سال اخیر در معاونت پژوهش و فناوری، حفظ کرامت پژوهشگران و فناوران، تسهیل امور اداری و افزایش شفافیت بوده است . تدوین بودجه عملیاتی ۱۴۰۱ مبتنی بر استراتژی جدید پژوهشی دانشگاه، افزایش ۳ تا ۵ برابری پژوهانه اعضای هیئت‌علمی در سال ۱۴۰۱، اصلاح ساختار سازمانی معاونت پژوهش و فناوری متناسب با نیازهای جامعه، اصلاح و بازبینی دستورالعمل‌های اجرایی پروژه‌ها، بالاسری طرح‌های برون دانشگاهی، همایش‌ها، استاد ممتازی و … به‌منظور توسعه و تشویق بیشتر اعضای هیئت‌علمی، بازبینی و اصلاح فرایندهای اداری و مدیریتی امور پژوهشی دانشگاه و راه‌اندازی سامانه یکپارچه پژوهش که می‌تواند تحولی در کیفیت خدمات پژوهشی دانشگاه ایجاد کند. همچنین دانشگاه حدود ۱۳ میلیارد ریال در حمایت از نوآوری و تولید دانش‌بنیان نیمه‌صنعتی سرمایه‌گذاری کرده است.

هدف‌گذاری دانشگاه شاهد در حوزه پژوهش چیست و اولویت‌های این حوزه پژوهشی چه محورهایی است؟

هدف‌گذاری معاونت پژوهش و فناوری، حرکت در راستای سند چشم‌انداز ۵ ساله دانشگاه است. اهداف کلان ۵ ساله این حوزه عبارت است از: افزایش ظرفیت تولید علم نافع با ارتقای سطح و اثرگذاری پژوهش‌ها در رفع نیازهای جامعه، ارتقای بروندادهای (تولیدات) پژوهشی و مرجعیت در حوزه‌های منتخب علم و فناوری، توانمندسازی پژوهشی و فناورانه دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی، نقش‌آفرینی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان کشور، افزایش و هدفمندسازی حمایت‌ها و ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی.

سیاست‌گذاری دانشگاه برای اجرایی کردن این اهداف چیست؟

در حال حاضر در حال تدوین برنامه عملیاتی ناظر به اهداف کلان فوق هستیم. در این راستا و به‌منظور سیاست‌گذاری صحیح، سعی شده از تجربیات صاحب‌نظران دانشگاه استفاده حداکثری شود و کارگروه‌های متعددی مانند کارگروه فناوری، کارگروه ارتقا رتبه دانشگاه، کارگروه پژوهانه، کارگروه همایش‌ها راه‌اندازی شده است.

در یک نگاه کلی سطح علمی و پژوهشی دانشگاه شاهد را چگونه ارزیابی می‌کنید و برنامه‌های معاونت پژوهش و فناوری برای کسب رتبه‌های بالاتر پژوهشی و فناوری، ارتقاء سطح کیفی و کمّی تولیدات پژوهشی دانشگاه در سطح کشور چیست؟

پتانسیل دانشگاه شاهد بیش از رتبه‌های فعلی دانشگاه است و به‌منظور رسیدن به جایگاه مناسب با تأکید ریاست دانشگاه کارگروه ارتقا رتبه دانشگاه تشکیل‌شده است.

دستاوردهای دانشگاه شاهد در حوزه محصولات دانش‌محور چیست؟

دانشگاه با بیش از ۴۰ محصول دانش‌محور و دانش‌بنیان حاصل از فعالیت‌های اعضای هیئت‌علمی فناور و واحدهای مستقر در مرکز رشد ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری در جامعه و درآمدزایی دارد.

اخیراً بین دانشگاه شاهد و سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا تفاهم‌نامه‌ای در زمینه همکاری‌های علمی و فناوری شامل حمایت از طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، فرصت‌های مطالعاتی صنعتی، همایش‌های مشترک و … منعقد شده است. دراین‌باره توضیح بدهید و آیا این همکاری‌ها با مراکز و سازمان‌های دیگر هم ادامه خواهد داشت؟

متأسفانه در طول سال‌ها دانشگاه شاهد آن‌گونه که باید با سازمان‌ها و ارگان‌ها تعامل برقرار نکرده بود. مجموعه تعاملات دانشگاه با سازمان‌هایی مانند شرکت ملی حفاری، سازمان ملی بهره‌وری، سازمان تأمین اجتماعی، معاونت پژوهشی آموزش‌وپرورش، پارک‌های علم و فناوری مانند پردیس، مشهد و شهید بهشتی و… آغازشده است. تفاهم‌نامه با جهاد خودکفایی نزاجا نیز در همین راستا بوده و امیدواریم با پیگیری‌های معاونت و استقبال اعضای هیئت‌علمی این فعالیت‌ها به نتایج مطلوبی برسد.

با توجه به اهمیت و ضرورت ارتباط صنعت با دانشگاه معاونت پژوهشی چه برنامه‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته و برای توسعه و گسترش آنچه اقدامی انجام خواهد داد؟

هدف اول در این زمینه شناساندن ظرفیت و پتانسیل بالای دانشگاه شاهد به سازمان‌ها و بالا بردن مشاهده‌پذیری دانشگاه شاهد با تعامل گسترده با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی است. بدین منظور، طرح پژوهشی تدوین هویت بصری دانشگاه با محوریت هویت پژوهش و فناوری به همت دانشکده هنر دانشگاه شاهد در حال انجام است. سایر برنامه‌های عملیاتی برای ارتقا ارتباط با جامعه هم عبارت است از: ارتقاء و بازتولید محتوا و وب‌سایت‌های ذی‌ربط، شناخت پایان‌نامه‌های کاربردی در سطح دانشگاه، جمع‌آوری و انتشار اخبار فناوری در وب‌سایت دفتر، شرکت فعال در نمایشگاه‌ها و فن بازارهای مرتبط، حضور در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی جهت ارائه آخرین پیشرفت‌های فناوری و دست‌آوردهای دانشگاه، ایجاد و به‌روز سازی بروشور جامع خدمات و محصولات دانشگاه و توسعه واحد بازاریابی و پروژه یابی معاونت پژوهش و فناوری.

آیا معاونت پژوهشی برای کارآفرینی دانشجویان و کارکنان برنامه‌ای در دست دارد؟

با حمایت ریاست دانشگاه و همراهی معاونت محترم دانشجویی، انشاء ا… به‌زودی مرکز نوآوری دانشگاه در محل قدیم مهدیه دانشگاه که به‌منظور ایجاد یک فضای مناسب برای فعالیت‌های استارت آپی و نوآورانه است، راه‌اندازی خواهد شد.

همان‌طور که اشاره شد در هفته پژوهش هستیم، برگزاری هفته پژوهش و فناوری چه تأثیری در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت دارد؟

حضور فعال دانشگاه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی فرصت‌های خوبی را برای معرفی برخی محصولات و خدمات قابل‌ارائه دانشگاه شاهد به جامعه فراهم آورد. عقد تفاهم‌نامه خرید تجهیزات آزمایشگاهی و استفاده از یارانه تجاری‌سازی فناوری ۵ میلیاردی وزارت عتف از دستاوردهای هفته پژوهش برای دانشگاه شاهد بوده است.

و در پایان به نظرتان دانشگاه موفق درزمینه پژوهش، چگونه دانشگاهی است؟

به نظر من، دانشگاهی که پژوهش را برای رفع نیازهای جامعه خود انجام می‌دهد و چرخه پژوهش، نوآوری، فناوری و تجاری‌سازی را عملیاتی کند، موفق است.