متاسفانه تراستی‌های بانک مرکزی به موقع اقدام به ارائه سوئیفت (رسید حواله پول) به شرکت‌ها نمی‌کنند و پاسخگو هم نیستند و باعث بدقولی واردکنندگان شده‌اند

چرخه کند تخصیص ارز واردات؛ متاسفانه تراستی‌های بانک مرکزی به موقع اقدام به ارائه سوئیفت (رسید حواله پول) به شرکت‌ها نمی‌کنند و پاسخگو هم نیستند و باعث بدقولی واردکنندگان شده‌اند

به گزارش ندای البرز، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با بیان این مطلب، یکی از بزرگترین چالش‌های واردکنندگان مواد اولیه برای تولید محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی را کُندی شدید تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی عنوان کرد و پیامد آن را بدقولی واردکنندگان در مقابل تامین‌کنندگان خارجی و کمبود کالا در کشور برشمرد.

عطااله اشرفی اصفهانی با بیان اینکه کُندی تخصیص ارز، منجر به دپوی کالاها در بنادر شده است، افزود: علاوه‌بر رسوب کالا در بنادر، این مساله، موجب سردرگمی واردکنندگان در رویارویی با تامین‌کنندگان خارجی کالا شده است؛ یعنی واردکنندگان نمی‌توانند تاریخی را برای تامین ارز به تامین‌کنندگان خود اعلام کنند.

اشرفی اصفهانی اضافه کرد: در هفته‌های اخیر مکاتبات بسیاری در این ارتباط از سوی فعالان اقتصادی با کمیسیون کشاورزی اتاق تهران صورت گرفته و ما هم مسایل را به بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی منعکس کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر تخصیص ارز به کالاهای مختلف افزایش یافته، توضیح داد: مساله این است که تاریخ قطعی تخصیص‌ها مشخص نیست.

متقاضیان ارز نیمایی ظرف ۳۰ تا ۶۰ روز پس از قرار گرفتن در صف تخصیص، ارز مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند اما این بازه زمانی درباره کالاهایی که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، مشخص نیست و این مساله اسباب سردرگمی و بدقولی فعالان اقتصادی را فراهم کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران افزود: موضوع مهم دیگری که بانک مرکزی باید پاسخگوی آن باشد این است که بعد از تخصیص از سوی بانک مرکزی و تامین ریال توسط شرکت واردکننده، متاسفانه تراستی‌های بانک مرکزی به موقع اقدام به ارائه سوئیفت (رسید حواله پول) به شرکت‌ها نمی‌کنند و البته پاسخگو هم نیستند.

مواردی وجود دارد که تخصیص ارز و تامین ریال نیز صورت گرفته و ۹۰ روز هم گذشته اما هیچ سوئیفتی به شرکت واردکننده نداده نشده است و این بی‌نظمی منجر به کمبود کالا درباره کالاهای اساسی خواهد شد.

از این رو تقاضای ما این است که بانک مرکزی در این زمینه به واردکنندگان پاسخگو باشد و به فرآیند تامین، خرید ارز و ارائه سوئیفت به شرکت‌های تامین‌کننده کالا سرعت ببخشد.