گرمایش زمین به مرحله ای خطرناک رسیده است، نتایج یک مطالعه جدیدنشان می‌دهد که دما در قطب شمال چهار برابر سریع ‌تر از نرخ فعلی گرمایش جهانی افزایش می ‌یابد. تجزیه و تحلیل دما های مشاهده شده دو جهش را نشان می دهد که اکثر مدل های آب و هوایی در طول ۵۰ سال گذشته […]

گرمایش زمین به مرحله ای خطرناک رسیده است، نتایج یک مطالعه جدیدنشان می‌دهد که دما در قطب شمال چهار برابر سریع ‌تر از نرخ فعلی گرمایش جهانی افزایش می ‌یابد. تجزیه و تحلیل دما های مشاهده شده دو جهش را نشان می دهد که اکثر مدل های آب و هوایی در طول ۵۰ سال گذشته آن را از دست داده اند.
به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از سیناپرس پتر چیلک، فیزیکدان و محقق آب و هوا در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، به همراه تیمی از پژوهشگران به بررسی شرایط تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین و تاثیر آن در قطب شمال پرداخته و در این رابطه می گوید: از نظر علمی حداقل ۳۰ سال به عنوان دوره استاندارد برای نشان دادن تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته می شود. ما این فاصله زمانی را به ۲۱ سال کاهش دادیم. مطالعات انجام شده در این مقیاس زمانی کوچک‌ تر و برخلاف تحقیقات قبلی که نشان می‌داد شاخص تقویت قطب شمال به روشی هموار افزایش می ‌یابد، اثبات کرد شرایط گرم شدن قطب شمال بسیار بدتر از تصورات پیشین ماست.
در واقع ما دو مرحله متمایز را اقلیم قطب شمال مشاهده کردیم، یکی در سال ۱۹۸۶ و دیگری در سال ۱۹۹۹. شاخص تقویت مورد استفاده در این مطالعه، نسبت یک روند دمایی ۲۱ ساله قطب شمال در مقابل یک روند دمایی جهانی ۲۱ ساله است.

محققان طی این مطالعه دریافتند: شاخص گرم شدن قطب شمال در دهه‌ های ابتدایی قرن بیست و یکم بیشتر از چهار  است، یعنی چهار برابر سریع ‌تر از میانگین جهانی و بسیار سریع ‌تر از آنچه تحقیقات قبلی با استفاده از فواصل زمانی ۳۰ تا ۴۰ ساله تعیین کرده بود. مطالعات قبلی محاسبه کردند که این شاخص به عدد دو (۲) یا سه (۳) نزدیکتر است. در واقع طی این بازه زمانی، هوای قطب طی دو مرحله یا دو گام، رو به گرم شدن رفته است.
پیتر چیلک در این رابطه خاطرنشان می کند: ما گام اول را به افزایش غلظت دی اکسید کربن و سایر آلاینده ها در جو نسبت دادیم، زیرا چندین مدل این کار را به درستی انجام می دهند، ما فکر می کنیم گام دوم به دلیل تغییرات آب و هوایی است زیرا هیچ یک از مدل ها نمی توانند این کار را انجام داده و مرحله دوم را بازتولید کنید.

چه چیزی باعث افزایش سرسام آور دما می شود؟

دانشمندان می گویند که تغییرات آب و هوایی کوتاه مدت معمولاً توسط مدل های اقلیمی با مقیاس های زمانی ۳۰ ساله قابل تشخیص نیست.
اگرچه این تیم دلیلی برای این افزایش های ناگهانی پیدا نکرد، محققان معتقدند که عوامل موثر شامل بازخوردهای یخ دریا و بخار آب، همراه با تغییرات در نحوه حرکت گرمای جوی و اقیانوسی به سمت قطب شمال هستند.

نویسندگان این مطالعه، داده های دما را از قطب شمال استخراج و از خروجی شبیه سازی مدل های آب و هوایی در مجموعه CMIP6 استفاده کردند.