آیفون‌های ۱۴ بازار قاچاق است؛ سامانه همتا اعلام کرد باتوجه به عدم واردات قانونی این مدل از گوشی‌ها، همه گوشی‌های آیفون ۱۴ بازار قاچاق هستند.

آیفون‌های ۱۴ بازار قاچاق است؛ سامانه همتا اعلام کرد باتوجه به عدم واردات قانونی این مدل از گوشی‌ها، همه گوشی‌های آیفون ۱۴ بازار قاچاق هستند.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از صنعت‌صنف، چندی است از ورود غیررسمی آیفون ۱۴ به کشور می‌گذرد و خریداران آن با مشکل فعال‌سازی و رجیستری این گوشی‌ها روبه‌رو هستند و حتی برخی از خریداران گوشی‌های آیفون ۱۴ از قطع آنتن خود خبر می‌دهند.

سامانه همتا در این‌باره با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «پیرو اخبار ضدونقیض در رسانه‌ها و سوالات مکرر مخاطبان درباره وضعیت آیفون ۱۴، به اطلاع می‌رساند باتوجه به عدم واردات قانونی این مدل از گوشی‌ها، همه گوشی‌های آیفون ۱۴ بازار قاچاق هستند. بنابراین به همه واحدهای صنفی اکیدا توصیه می‌شود تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون ۱۴ از خرید و فروش آن خودداری کنند.

متاسفانه واحدهای صنفی متخلف با وعده و وعید، این گوشی‌ها را به مردم می‌فروشند که ضروری است اتحادیه‌های مربوطه و نهادهای نظارتی با آنها برخورد کنند.

لازم به ذکر است در استعلام اصالت سامانه همتا، قاچاق بودن این گوشی‌ها اعلام می‌شود. استعلام اصالت از طریق ارسال شناسه ۱۵ رقمی IMEI به سامانه همتا از درگاه‌های کد دستوری #۷۷۷۷*، سایت hamta.ntsw.ir و اپلیکیشن همتا امکان‌پذیر است.

شناسه IMEI با شماره‌گیری کد دستوری #۰۶#* روی دستگاه یا از روی جعبه قابل ملاحظه است. همچنین، قاچاق بودن این گوشی‌ها به محض قرار دادن سیم‌کارت در قالب پیامک از طرف سامانه همتا اعلام می‌شود».

بنابراین گزارش، در حال حاضر آیفون ۱۴ به‌صورت رسمی وارد کشور نشده از همین رو شناسه گمرکی این کالا در سامانه‌ها ثبت نشده و تجار امکان ثبت سفارش و ترخیص آن را ندارند؛ حتی اگر این مدل گوشی‌ها از طریق مسافری هم برای مصرف شخصی وارد کشور شوند، به دلیل اینکه شناسه آن در سامانه‌ها ثبت نمی‌شود، درنتیجه امکان رجیستری آن وجود ندارد.

اگرچه تاکنون زمان مشخصی برای ثبت سفارش این مدل گوشی‌ها و نحوه‌ تأمین ارز آن اعلام نشده است اما ضروری است اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی به‌عنوان تنها تشکل و اتحادیه رسمی و قانونی باتوجه به عرضه آیفون ۱۴ در بازار و خرید و فروش آن، در این‌باره ضمن نظارت بر فروش این نوع گوشی‌ها از یک سو منافع اعضای صنف را مد نظر قرار دهد و از سوی دیگر جلوی تضییع حقوق مصرف‌کنندگان و خریداران این مدل از گوشی‌ها را بگیرد.

اطلاع‌رسانی به موقع و پیگیری منافع صنفی و رعایت حقوق شهروندی از سوی اتحادیه در شرایطی که نگرانی‌ها درباره معامله و رجیستری این محصول رو به افزایش است در اولویت قرار دارد.