استفاده از فین‌تک‌ها در بیمه، اجبار است؛ رئیس کل بیمه مرکزی در کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه تاکید کرد که از ضرورت و الزام در استفاده از ابزارهای نوین و فین‌تک در صنعت بیمه گذشته‌ و به اجبار رسیده‌ایم.

استفاده از فین‌تک‌ها در بیمه، اجبار است؛ رئیس کل بیمه مرکزی در کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه تاکید کرد که از ضرورت و الزام در استفاده از ابزارهای نوین و فین‌تک در صنعت بیمه گذشته‌ و به اجبار رسیده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، مجید بهزادپور با بیان اینکه تحول دیجیتال در بیمه از اواسط دهه نود میلادی شکل گرفته است، گفت: صنعت بیمه در سطح جهانی پرتفویی حدود ۷ هزار میلیارد دلار دارد و هفت هزار شرکت کوچک و بزرگ را تحت پوشش خود دارد.

بهزادپور افزود: در بحث فین‌تک‌ها تا ۲۰۱۲ سرمایه‌گذاری انجام نشده بود چراکه برخی بر این باور بودند که وظیفه صنعت بیمه، شناخت، مدیریت و کاهش ریسک است بنابراین صنعت بیمه را محتاط می‌دانستند و اجازه ورود فین‌تک‌ها را نمی‌دادند.

وی افزود: از سال ۲۰۱۲ تاکنون میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای در حوزه فین‌تک‌ها و اینشورتک‌ها بیش از ۵۰ درصد بوده است و اکنون جزو ۵ حوزه برتر سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌ها هستند.

رئیس کل بیمه مرکزی که امروز ۲۸ آذرماه در سالن همایش‌های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت، اضافه کرد: صنعت بیمه به‌طور کامل پیچیده است و مسائل اقتصادی، اجتماعی و انسانی را در برمی‌گیرد.

تا امروز صنعت بیمه تحول پیدا کرده و ظهور فناوری‌های موبایل، اینترنت اشیا، بکارگیری اطلاعات و موارد دیگر شرایط را برای صنعت بیمه تغییر داده است.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این زمینه گفت: اگر بیمه‌ها بتوانند در بیمه حوادث از زنجیره بلوکی استفاده کنند، ضریب ترکیبی آنها ۵ تا ۱۳ درصد کاهش پیدا می‌کند و تا ۲۰۰ میلیارد دلار به سود‌ شرکت‌های بیمه خواهد بود و درحقیقت سودآوری رشد خواهد داشت.

زنجیره بلوکی می‌تواند خسارت‌ها را براساس معیارهای مشخص تعیین کند و حتی ظرف چند دقیقه خسارت را پرداخت کند.

به‌گفته بهزادپور، در آمریکا بیش از ۹۰ درصد بیمه‌گران روی کلان‌داده‌ها کار می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها قصد دارد ۶۰ تا ۷۰ درصد خسارت خود را خودکار کند.

این اتفاق در کشورهای دیگر نیز رخ می‌دهد.

در آلمان در حوزه خسارت اتومبیل تا ۵۰ درصد هزینه‌های کارشناسی و میدانی را برآورد کردند.

چین نیز شروع به استفاده سیستماتیک از داده‌کاوی کرده است.

یک شرکت در این کشور داده‌های ۸۸۰ میلیون نفر را ارزیابی کرده است تا بتواند از خسارت‌های بی‌مورد و تقلب جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: دیجیتالی شدن سرعت رشد صنعت را ارتقاء داده است.

در کنار این، مسأله آگاهی مشتریان و شناخت آنهاست.

بهینه‌سازی پرتفو از طریق شناسایی فضاهای جدید و بهبود کارایی ازجمله دیگر فواید دیجیتالی شدن است.

حدود ۲۰ سال پیش الکترونیکی کردن بیمه را آغاز کردیم.

بسیاری از شرکت‌های بیمه خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می‌کنند.

در حوزه دیجیتال نیز شرکت‌هایی وارد عرصه کارگزاری شدند که از فناوری استفاده می‌کنند.

بنابر اعلام ستاد خبری کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه، بهزادپور ادامه داد: این حرکت اجتناب‌ناپذیر است.

نیاز به سرعت و ملاحظات بیشتری دارد. در حال حاضر رقابت شدیدی در صنعت بیمه وجود دارد.

رقابت برای جذب کارکنان متخصص جدی است.

افزایش انتظارات مشتریان چالش دیگری است که وجود دارد.

دسترسی مشتریان، افزایش میانگین سنی، دسترسی به خدمات درمان و افزایش بلایای طبیعی از دیگر چالش‌ها هستند.

باتوجه به این موارد دیگر نمی‌توان به روش فعلی در صنعت بیمه ادامه داد.

وی افزود: صنعت بیمه باید باتوجه به هدفگذاری برنامه، توسعه ضریب نفوذ خود را افزایش دهد.

این موضوع جز با تغییر در فرآیندها و استفاده از فناوری امکان‌پذیر نیست.

استفاده از تحول دیجیتال در صنعت بیمه تنها در حوزه ارائه محصول است.

اما ما یک زنجیره طولانی داریم که شامل مواردی نظیر بازاریابی، صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت می‌شود که همه آنها نیاز به تحول دیجیتال دارند.

باید در نظر داشت که توجه به فین‌تک و اینشورتک بدون توجه به ظرفیت نیروی انسانی به یک تهدید برای صنعت بیمه تبدیل خواهد شد.