افزایش ۲۵ درصدی میزان تأمین مصارف از محل سدها، خروجی سدهای کشور از ۱.۵۱ میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۱.۸۸ میلیارد مترمکعب رسیده که نشان می‌دهد میزان تأمین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته با ۲۵ درصد افزایش روبرو بوده است.

افزایش ۲۵ درصدی میزان تأمین مصارف از محل سدها، خروجی سدهای کشور از ۱.۵۱ میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۱.۸۸ میلیارد مترمکعب رسیده که نشان می‌دهد میزان تأمین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته با ۲۵ درصد افزایش روبرو بوده است.

به گزارش ندای البرز به نقل از مهر، وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری در مهر ماه نشان می‌دهد که ورودی سدهای کشور از ۰.۶۴ میلیارد متر مکعب در سال گذشته به ۰.۸۰ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است که نشان از رشد ۲۵ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

این در حالی است که خروجی سدها نیز به همان تناسب افزایش داشته و سخنگوی صنعت آب ایران فیروز قاسم‌زاده در رابطه با این موضوع گفته بود: خروجی سدهای کشور از ۱.۵۱ میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۱.۸۸ میلیارد مترمکعب رسیده است که نشان می‌دهد میزان تأمین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته با ۲۵ درصد افزایش روبرو بوده است.

به گفته این مقام مسئول کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در مهر ۱۴۰۲ معادل ۲۰.۶۲ میلیارد مترمکعب بوده است که این میزان، در مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۲۶ میلیارد متر مکعب بوده است.

اگرچه قاسم‌زاده در ادامه توضیح داده که این میزان، معادل ۴۲ درصد پرشدگی است و نشان می‌دهد که حجم آب موجود در سدهای کل کشور ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

اما این پر شدگی سهم همه سدهای کشور نیستند و در حتی برخی از مسئولان در رابطه با این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند به طوری که حسام خسروی معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران در رابطه با وضعیت سدهای تهران گفته بود: سدهای تهران شامل لار، لتیان و ماملو، امیرکبیر و طالقان نسبت به سال گذشته که سال سختی بود ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش ذخیره دارند.

وی ادامه داد: این وضعیت در سدهای شرق تهران شامل لار، لتیان و ماملو بدتر هم هست و اگر این روند ادامه داشته باشد روزهای سختی برای تأمین آب خواهیم داشت.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: بر همین اساس چند پروژه تأمین آب برای شرق تهران طراحی شده تا اگر مشکلی ایجاد شد کار آبرسانی با وقفه روبرو نشود.

خسروی گفت: این پروژه‌ها در قالب سه طرح مهم است تا اگر در اثر حادثه‌ای و یا باتوجه به ذخیره سدها مشکلی ایجاد شد مردم بی‌آب نمانند.

وی با اشاره بر ضرورت رعایت مدیریت مصرف از سوی عموم مردم تأکید کرد و گفت: طرح برخورد با مشترکان بد مصرف آب همچنان در دستور کار آبفای استان قرار دارد و سال گذشته با همکاری خوبی که مردم داشتند توانستیم ۲۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشیم.

حالا باید دید که بهبودی که در روند بارش‌های کشور اتفاق افتاده ذخایر آبی پایتخت و استان‌هایی از این دست تغییر می‌کند یا آنکه باز هم مردم به یاری وزارت نیرو آمده و در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.