مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: ۷۰۰ میلیون مترمکعب از آب دو سد کرج و طالقان از استان خارج می شود.

انتظار داریم تا بخشی از پساب تولید شده در تهران را به البرز بازگردانند / مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: ۷۰۰ میلیون مترمکعب از آب دو سد کرج و طالقان از استان خارج می شود.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از فاطمه صادقی اصغر بیات در مراسم تقدیر از خبرنگاران فعال بخش منابع طبیعی به مناسبت روز خبرنگار افزود: اکثر مناطق صنعتی استان در جنوب البرز و شهر اشتهارد واقع شده اند و ۴۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی در جنوب استان کانون بروز ریزگرد و گرد و غبار می باشد که مشکلاتی را برای مناطق صنعتی و مسکونی البرز و تهران به وجود می آورد.

وی یکی از مشکلات استان را انتقال آب بین حوزه ای دانست و گفت: با توجه به مجاورت استان البرز با پایتخت ۷۰۰ میلیون مترمکعب از آب دو سد کرج و طالقان از استان خارج می شود که حداقل انتظار داریم تا بخشی از پساب تولید شده در تهران را به البرز بازگردانند تا بتوانیم بخشی از نیازهای بخش کشاورزی را حل کنیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان کرد: در راستای تولید یک میلیارد اصله نهال در طی ۴ سال، طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی، استان البرز متعهد شده است تا ۱۶ درصد از این تعداد نهال را تولید نماید تا سالانه ۴۱ میلیون اصله نهال تولید شود.

اصغر بیات در ادامه افزود: با اعلام آمادگی دهیاری های کشور به شهرداری کرج مقرر گردید تا هزار هکتار جنگل کاری در ارتفاعات شمال کرج انجام شود که به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار رسیده و با مشارکت و همراهی شهرداری این طرح انجام می شود. جنگل کاری حاشیه جاده ماهدشت به اشتهارد با ۴۰۰ هکتار در دستور کار قرار دارد و همچنین در حاشیه اتوبان غدیر جنگل کاری در اراضی ۶۰۰ هکتاری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد حوزه های آبخیز استان سیل خیز هستند افزود: در سیل اخیر جاده چالوس در مکان هایی که آبخیزداری انجام شد شاهد مخاطرات و خسارت های کمتری بودیم که نمونه آن را در مرداد ۱۴۰۱ در کلاک شاهد بودیم.

مدیریت چرا شترهای سرگردان در جنوب استان البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: یکی از مشکلاتی که در جنوب استان و صالحیه شهرستان نظرآباد داشتیم بحث شترهای سرگردان بود که بهره برداران علیرغم اینکه پروانه چرا نداشتند ولی از اراضی این منطقه استفاده می کردند که توسط مامورن یگان از منطقه خارج می شدند ولی دوباره به این اراضی باز می گشتند.

وی عنوان کرد: با دستور دادستان نسبت به توقیف ۹۰ نفر شتر وارد عمل شدیم، که مالکان این دام ها امیدوار بر رها کردن این شترها بودند ولی ما آن ها را حدود ۹ روز نگهداری کردیم و در نهایت مالکان مراجعه کرده و تعهد لازم را بر رعایت چرای دام دادند.

  • نویسنده : فاطمه صادقی گرمارودی