گردشگری دریایی یکی از پولسازترین و سودآورترین رشته‌های گردشگری است که می‌تواند با اشتغال‌زایی منبع درآمد مردم بومی منطقه باشد اما در ایران با وجود بیش از پنج هزار و ۸۰۰ نوار ساحلی در جنوب و شمال کشور و هفت استان ساحلی و چندین اسکله مسافری، گردشگری دریایی تنها به چند خط دریایی محدود و چند ورزش ساحلی ختم شده است.

 گردشگری دریایی یکی از پولسازترین و سودآورترین رشته‌های گردشگری است که می‌تواند با اشتغال‌زایی منبع درآمد مردم بومی منطقه باشد اما در ایران با وجود بیش از پنج هزار و ۸۰۰ نوار ساحلی در جنوب و شمال کشور و هفت استان ساحلی و چندین اسکله مسافری، گردشگری دریایی تنها به چند خط دریایی محدود و چند ورزش ساحلی ختم شده است.

به گزارش ندای البرز به نقل از بندر و دریا، این در حالی است که در همین کشورهای همسایه گردشگری دریایی خود عامل مهم جذب توریست است. البته یکی از بندهای مهم سند اقتصاد دریامحور به موضوع گردشگری دریایی پرداخته که این توجه ویژه به سفر و گردشگری دریایی می‌تواند محرکی برای عملیاتی شدن برنامه‌های توسعه گردشگری دریایی باشد.

در بین استان‌های ساحلی، هرمزگان را با داشتن دو هزار و ۲۳۷ کیلومتر نوار ساحلی، ۱۴ جزیره و ۷۱ بندر به پایتخت گردشگری دریایی می‌شناسیم. ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از نوار ساحلی کشور در استان هرمزگان واقع شده یعنی بیش از ۴۰ درصد ظرفیت دریایی کشور در استان هرمزگان قرار دارد بنابراین دور از ذهن نیست که این استان پرچم‌دار سفرهای دریایی باشد.

بیشترین ترددهای دریایی هم متعلق به بنادر هرمزگان است به‌طوری‌که بندرعباس پرترددترین و پرترافیک‌ترین بندر مسافری کشور محسوب می‌شود. از این‌رو بخش عمدهای از مسافران این استان جذب خطوط دریایی بنادر این استان می‌شوند و همواره در نوروز انتخاب اول دوستداران گردشگری دریایی، استان هرمزگان است.

ایام نوروز هر سال مسافران زیادی در استان هرمزگان دل به دریا می‌زنند و راهی دریا می‌شوند و نوروز بنادر هرمزگان مقصد اول دریایی‌ها می‌شود. در این راستا مدیران بندری از چند ماه قبل خود را آماده پذیرایی از مسافران دریایی می‌کنند.

به گفته مدیر بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان، شناورهای مسافری فعال در بنادر حقانی، قشم و هرمز از آذر ماه به استقبال سفرهای نوروزی رفته‌اند و آماده‌سازی شناورها از آذر ماه آغاز شده است.

حمیدرضا محمدحسینی تختی، مدیر بنادر و دریانوردی بندر شهید باهنر و شرق هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار «بندر و دریا» درباره آمادگی بنادر هرمزگان برای گردشگری و سفرهای دریایی در نوروز ۱۴۰۳ اظهار کرد: بر اساس تجربه سال‌های گذشته برای سفرهای نوروزی برنامه ریزیها آغاز شده که در این رابطه برقراری سفرهای دریایی ایمن و بدون تاخیر در اولویت این برنامه‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه تمام سناریوهای پیشرو مورد بررسی قرار گرفته تا برای هر سناریویی برنامه از قبل تعیین شده برای اجرا داشته باشیم، ادامه داد: امسال موضوع جدید نسبت به سال‌های گذشته هم‌زمانی ایام مبارک ماه رمضان با عید نوروز است که متناسب با این موضوع هم، برنامه ریزیهای لازم انجام شده است.

مدیر بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان تاکید کرد: باید توجه داشت در تعطیلات بهمن‌ماه سال گذشته این بندر با افزایش بیش از ۳۵ درصد مسافر و گردشگر دریایی مواجه بود به‌طوری‌که با احتساب خروجی‌ها از بندر حقانی روزانه به ۱۴ هزار نفر خدمات ارائه دادیم که در روزهای عادی این عدد هفت هزار نفر است.

ازاین‌رو برنامه ریزیها برای افزایش پذیرش از مسافران دریایی در عید نوروز به‌ویژه در مسیر بندرعباس ـ جزیره قشم است.

محمد حسینی تختی با تاکید بر اینکه مشکلی در حوزه اجرایی نداریم اما باید برای پیک‌های ترافیکی و ورود و خروج مسافران از بندر برنامه ریزیهای متناسب با ایام نوروز انجام شود، اضافه کرد: آماده‌سازی شناورها ناوگان دریایی انجام شده است.

از ابتدای آذر ماه امسال آماده‌سازی شناورها ناوگان دریایی را آغاز کرده‌ایم و اورهال ناوگان در برنامه زمان‌بندی و در یک بازه زمانی مشخص انجام شده تا به‌یک‌باره با کمبود ناوگان مواجه نباشیم.

وی درباره ظرفیت شناورهای این منطقه برای پذیرش مسافران نوروزی گفت: در ایام نوروز ۴۲ شناور به مردم خدمات‌رسانی کردند. در نوروز ۱۴۰۳ بیش از چهار هزار و ۷۰۰ صندلی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و این میزان ناوگان مسیرهای مورد تقاضای مسافران و گردشگران را پوشش داد.

گردشگری دریایی

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان با اشاره به مسیرهای دریایی فعال افزود: طبق برنامه ریزیهای انجام شده، شناورها در مسیرهای بندرعباس (بندر حقانی) ـ جزیره قشم (بندر شهید ذاکری)، بندرعباس ـ جزیره لارک، بندرعباس ـ جزیره هرمز، جزیره هرمز ـجزیره قشم تردد خواهند داشت و مسافران را در این مسیرها جابه‌جا می‌کنند. تنها نقطه‌ای که هنوز برای آن مسیر خط مسافری تعریف نشده جزیره هرمز ـ بندر لارک است.

محمدحسینی همچنین درباره مسیر دریایی خارجی نیز گفت: خط دریایی خارجی بندر شهید باهنر به بندر شارجه(امارات) فعال است و در حال حاضر در هفته دو سفر در این مسیر انجام می‌شود. با افزایش تقاضا احتمالا این تعداد سفر به سه سفر در هفته افزایش پیدا کند. طول این سفر دریایی با شرایط مساعد جوی شش ساعت است.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان با اشاره به درخواست مالکان شناورهای مسافری برای بازنگری در قیمت بلیت مسیرهای دریایی اظهار کرد: هرچند با مشکل سوخت برای گردشگری دریایی مواجه نیستیم اما آنچه که درخواست مالکان شناورهای دریایی و دست‌اندرکاران سفرهای دریایی بوده، واقعی شدن نرخ بلیت شناورهاست.

در حال حاضر بهای بلیت شناور برای بومیان منطقه و شهروند قشم ۷۰ هزار تومان، شهروند هرمز ۳۰ هزار تومان و مسافران غیربومی ۱۵۰ هزار تومان است.