بودجه ۱۴۰۲، 42 درصد رشد کرد؛ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با 42 افزایش نسبت به قانون بودجه 1401 از سوی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

بودجه ۱۴۰۲، ۴۲ درصد رشد کرد؛ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با ۴۲ افزایش نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ از سوی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از صنعت‌صنف، براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، رقم بودجه بیش ‌از ۵۲۶۱ همت (هزار میلیارد تومان) خواهد بود که از این میزان بالغ‌بر ۲۱۶۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی و بقیه معادل ۳۰۹۷ هزار میلیارد تومان، بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی است. همچنین جمع منابع عمومی دولت به رقم ۱۹۸۴همت رسیده است.

براساس آمارهای مقایسه‌ای، جمع منابع و مصارف عمومی دولت در سال در لایحه بودجه ۱۴۰۲، نسبت به لایحه بودجه۱۴۰۱ بالغ‌بر ۴۵ درصد و نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ بالغ‌بر ۴۲ درصد افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد میزان انتشار خالص اوراق مالی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ بیشتر شده است.

براساس این لایحه، منابع عمومی دولت در سال آینده ۱۹۸۴همت خواهد بود. این درحالی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱، این ردیف از بودجه ۱۳۷۲همت پیش‌بینی شده بود. به این ترتیب، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، منابع عمومی دولت با رشد ۴۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ روبه‌رو خواهد شد.

از سوی دیگر کل منابع عمومی دولت نسبت به بودجه امسال با درنظرگرفتن افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نیمه ۱۴۰۱ و انتقال بخشی از منابع و مصارف تبصره ۱۴ بودجه عمومی به یکهزار و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین درآمدهای عمومی بودجه ۱۴۰۲ نسبت به امسال۴۰ درصد افزایش داشته و به ۹۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز نسبت به بودجه ۱۴۰۱ بالغ‌بر ۳۷ درصد افزایش یافته است.

اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز ۳۲۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است.

براساس لایحه تقدیم‌شده به مجلس، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و دیگر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، به میزان متوسط ۲۰ درصد  افزایش پیدا می‌کند به‌صورتی‌ که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کمتر نباشد.

افزایش ۷۲ درصدی درآمدهای مالیاتی

در این بین سهم مالیات از بودجه سال آینده، ۸۲۶ هزار  میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نشان می‌دهد سهم مالیات در بودجه عمومی دولت برابر ۷۲ درصد خواهد بود.

در بودجه سال ۱۴۰۱ کل درآمدهای مالیاتی بالغ‌بر ۴۵۴ هزار میلیارد تومان و درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و میعانات گازی ۵۱۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، درآمدهای مالیاتی ۷۰۰ هزار میلیارد تومان و درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و میعانات گازی ۶۰۳ هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان تعیین شده است.

بر این اساس  درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده ۱۵٫۹ درصد بیشتر از درآمدهای نفتی است.

میزان درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده برابر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال ۱۴۰۱ معادل ۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد که این رقم معادل ۳۵٫۵ درصد از کل درآمدهای بودجه عمومی کشور و سه درصد بیشتر از سهم این پایه درآمدی از بودجه ۱۴۰۱ است.

به صورت خلاصه می‌توان گفت که منابع عمومی (کل بودجه ۱۴۰۲) بالغ‌بر ۴۲ درصد، درآمدها (به‌طور عمده مالیات) بالغ‌بر ۴۰ درصد، واگذاری دارایی سرمایه‌ای (به‌طور عمده نفت) و واگذاری دارایی‌‎های مالی (فروش اوراق و سهام) بالغ‌بر ۶۷ درصد، هزینه‌های جاری (به‌طور عمده حقوق و دستمزد) بالغ‌بر ۴۵ درصد، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (هزینه عمرانی) بالغ‌بر ۲۵ درصد و تملک دارایی‌های مالی بالغ‌بر ۴۸ درصد نسبت به بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافته است.