بحث بحران صندوق های بازنشستگی در کشور این روزها پا را از حالت اضطرار فراتر گذاشته و حول محور تمامیت ارضی کشور می چرخد، هرچند که مسائل پیش آمده برای این صندوق ها دغدغه امروز و دیروز کارشناسان کشور نیست و نبوده.

بحث بحران صندوق های بازنشستگی در کشور این روزها پا را از حالت اضطرار فراتر گذاشته و حول محور تمامیت ارضی کشور می چرخد، هرچند که مسائل پیش آمده برای این صندوق ها دغدغه امروز و دیروز کارشناسان کشور نیست و نبوده.

به گزارش ندای البرز  به نقل از پایگاه خبری راز پول، بسیاری از خبرگان اقتصاد تامین اجتماعی و رفاه سالها پیش عدم بکارگیری مدیرانی خبره و حرفه ای، ناترازی اهرم تعهدات و منابع، کاهش سن بازنشستگی و ترکیب جمعیت فعال کار در کشور ، کاهش توان مولد سازی در کشور و افزایش بدهی های دولت به صندوق های بازنشستگی را مهمترین مولفه های خلق مصائب امروز صندوق های بازنشستگی در کشور عنوان می کنند.

در دنیای امروز رسیدگی به وضعیت جامعه بازنشستگان و مستمری بگیران در حیطه مسائل امنیت اجتماعی از یک سو و اخلاق گرایی از سوی دیگر تعریف می شود.

جامعه شناسان بر این باورند که توجه به نیاز و خواسته های این طبقه اجتماعی مستقیما بر اعتبار دولت ها و اطمینان افزایی نزد جامعه جوان و مولد کشور است، تا جایی که برخی نوسازی جمعیتی را نیز به نحوه نگرش دولت ها نسبت به مقوله بازنشستگی تفسیر می کنند.

توجه به مقوله فوق از یک سو و دگردیسی علمی و عملیاتی در صنعت بیمه از سوی دیگر از جمله عواملی است که می تواند در قالب یک بسته هم افزا سبب تقویت توان پدافندی برای بحران های آتی باشد.

تجربه کشورهای توسعه یافته نیز نشان می دهد که یکپارچگی استراتژیک میان صندوق های بازنشستگی و بیمه های تجاری نه تنها باعث ایجاد افزایش حجم بازار برای این شرکت ها شده بلکه به عنوان بازوی اجرایی کمکی عامل مدیریت بحران های سر به سری در صندوق های بازنشستگی شده.

بررسی ها نشان می دهد که صنعت بیمه در کشور ما نیز با الهام از تجربه های موفق کشورهای توسعه یافته از این مسیر جا نمانده و حتی دولت ها نیز در برنامه های توسعه این پدیده را نادیده نگرفته اند و نسبت به تقویت آن توصیه هایی داشته اند.

صنعت بیمه کشور نیز بنا بر آخرین آمارها قریب به ۲۵ همت بیمه نامه زندگی در سال ۱۴۰۱ فروخته است که رشد ۳۴ درصدی را تجربه کرده است.

اما در کنار محصولات مرسوم بیمه های زندگی که با راه اندازی شرکت های جدید بیمه زندگی تنوع بیشتری یافته اخیرا محصولی از سوی یکی از شرکت های بیمه ای ارائه شده که می تواند به عنوان راهکار و الگوی پیشرو از سوی صنعت بیمه راه حلی باشد برای خروج از وضعیت کنونی صندوق های بازنشستگی کشور.

بیمه پاسارگاد در شرایطی نسبت به ارائه یک راهکار جامع در حوزه بیمه مکمل بازنشستگی اقدام کرده که بنابر تحقیقات صورت گرفته از سوی مراجع معتبر، بیمه جز ۱۰ اولویت مهم و تاثیرگذار کشور در سال های آینده است. این آمار وقتی قابل تامل تر می شود که مسئولین اذعان دارند در ایران ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد که در مجموع حدود ۲۳ میلیون مشترک و مستمری‌بگیر اصلی را تحت پوشش قرار داده‌اند.

بر اساس آمار ۱۸ میلیون نفر مشترک سازمان تأمین اجتماعی، ۵ میلیون نفر مشترک صندوق بازنشستگی کشوری، ۵ میلیون نفر مشترک صندوق روستاییان و عشایر و ۱ میلیون نفر مشترک اصلی صندوق تأمین اجتماعی نیروهای مسلح هستند.

با وجود چنین آمارهایی هرچند که «بیمه مکمل بازنشستگی بیمه پاسارگاد» خدمتی ست که جای بیمه های پایه را برای بیمه گزاران نمی گیرد اما در کنار چنین ریسک هایی که در کنار صندوق های بازنشستگی وجود دارد، این خدمت می تواند در وسعت کشور سبب ایجاد رفاه و آرامش اجتماعی شود. به نظر می رسد بیمه مرکزی و وزارت رفاه باید نسبت به توسعه عملکرد این خدمت بیشترین اهتمام را داشته باشند، چراکه در صورت ایجاد دومینوی ورشکستگی در صندوق ها در کنار بحران های مالی بازار پول در کشور و همچنین شاخص های رشد پایه پولی و نقدینگی می تواند کشور را از منظومه اهداف بالادستی خارج ساخته و نسبت به تحقق برخی آرمان ها ناتوان سازد.

بیمه پاسارگاد نیز یکی از شرکت های موفق صنعت بیمه بازرگانی در پیاده سازی و توسعه بیمه های عمر در کشور است.

این شرکت ماموریت خود را ارایه خدمات متنوع و مطلوب بیمه ای مورد نظر بیمه گزاران در سراسر کشور تفسیر می کند. این ایدئولوژی اصلی سازمان را نشان می دهد و برگرفته از خصوصیات و ویژگی های پایدار این شرکت است.

این نگرش که امروز در این شرکت شکل گرفته از چرخه محصول یا بازار، پیشرفت های فناورانه و سبک های مدیریت فراتر رفته و به یک «هویت برند»  تبدیل شده تا جایی که ردی از پرتفوی های هیجانی و کلان بازار که برخی از شرکت های هم قد و قواره پاسارگاد به دنبال آن هستند و بعضاً در پی برخی رقابت های ناسالم از آن هم لطمه دیده اند، در این شرکت دیده نمی شود.

در بیمه پاسارگاد حدود دو سال پیش طرح تحقیقاتی و مطالعاتی بیمه تکمیلی بازنشستگی آغاز شد ، زیرا این نوع بیمه نامه ها محاسبات پیچیده و دقیقی لازم دارند و نیازمند یک سیستم آی تی پشتیبان قوی هستند که در این دو سال تمامی این تدارکات انجام شد و امروز به عنوان بیمه نامه تکمیلی بازنشستگی یا به عبارت فنی تر بیمه نامه عمر و تأمین آتیه با پرداخت مستمری در زمان بازنشستگی عرضه شده است.

وقتی صنعت بیمه به این نقطه رسیده که با توجه به توان فنی و مالی خود در تأمین نیازهای جامعه در کنار مردم قرار بگیرد می تواند در آیین نامه ۶۸ هم یک اصلاحاتی انجام دهد. شرکت بیمه پاسارگاد آمادگی دارد در انجام این اصلاحات تجارب ۱۵ ساله خود را در اختیار صنعت بیمه قرار دهد تا بتوان یک آیین نامه جامع برای اجرای این نوع بیمه نامه ها فراهم نمود.