تفاهمنامه‌ای برای توانمندسازی زنجیره تولید گوشت قرمز روستاییان مرزنشین سیستان و بلوچستان، موسسه صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و قرارگاه جهادی اقتصاد مردمی شهید شوشتری سیستان و بلوچستان به منظور توانمندسازی دامداران نوار مرزی سیستان و بلوچستان تفاهمنامه مشترک امضا کردند.

تفاهمنامه‌ای برای توانمندسازی زنجیره تولید گوشت قرمز روستاییان مرزنشین سیستان و بلوچستان، موسسه صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و قرارگاه جهادی اقتصاد مردمی شهید شوشتری سیستان و بلوچستان به منظور توانمندسازی دامداران نوار مرزی سیستان و بلوچستان تفاهمنامه مشترک امضا کردند.

به گزارش ندای البرز به نقل از روابط عمومی موسسه صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور: این تفاهمنامه با هدف اجرای بیانیه قرار گاه جهادی وزارت کشور برای پیشرفت روستاهای مرزی سیستان و بلوچستان به امضای مهدی قاضی، مسئول قرار گاه جهادی اقتصاد مردمی شهید شوشتری و ودود حیدری مقدم، مدیرعامل موسسه صندوق مشترک استان‌ها رسید.

راه اندازی کارگزاری‌های صندوق مشترک به منظور مشارکت در طرح کشت نهاده‌های دامی در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار در نوار مرزی استان سیستان و بلوچستان، تسهیل گری برای دریافت مجوزهای دامپروری و ارائه آموزش‌های لازم و توانمند‌سازی دامداران منطقه با بهره وری و رشد تولید با تکیه بر گسترش دانش مزد محوری از محور‌های اصلی این تفاهم نامه محسوب می‌شود.

ایجاد بنگاه‌های اقتصادی با محوریت سرمایه‌گذاران بومی

مهدی قاضی، مسئول قرارگاه جهادی اقتصاد مردمی شهید شوشتری هدف ازامضای این تفاهمنامه را همکاری برای اجرای بیانیه قرارگاه جهاد وزارت کشور به منظور پیشرفت همه جانبه روستاهای مرزی سیستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: توانمندسازی روستاهای مرزی از جمله روستاهای مرزی سیستان وبلوچستان یکی از اهداف مهمی است که در دستور کار قرارگاه جهادی شهید شوشتری قرار دارد.

به گفته قاضی، باهمکاری صندوق مشترک استان‌ها، بنگاه‌های اقتصادی با محوریت سرمایه‌گذاران بومی با هدف توانمندسازی روستاییان مرزنشین سیستان وبلوچستان ایجاد می‌شود.

مسئول اقتصادی قرارگاه شهید شوشتری در ادامه « مشارکت و همکاری علمی و تخصصی در زنجیره تولید گوشت کشور و منطقه» و «همکاری جهت پروار بندی صنعتی و گسترده در تمام روستاهای مرزی» را از اهداف امضای تفاهمنامه با صندوق مشترک استان‌ها بیان کرد و افزود: در این راستا از توان علمی و تخصصی صندوق مشترک استان‌ها برای توانمندسازی روستانشینان منطقه مرزی سیستان وبلوچستان استفاده خواهیم کرد.

سهم‌بری از تولید بجای حقوق بگیری

مهندس ودود حیدری مقدم، مدیرعامل موسسه صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور هم در حاشیه مراسم امضا و تبادل تفاهمنامه با قرارگاه جهادی اقتصاد مردمی شهید شوشتری گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در منطقه سیستان و بلوچستان ایجاد شده می‌توان از دانش و توان مهندسان بخش کشاورزی برای تیم سازی وایجاد تعاونی‌های تولید به منظور ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان منطقه استفاده کرد .

حیدری‌مقدم افزود: خدمات مهندسان کشاورزی علاوه بر ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان از کاشت تا بهره‌وری، تسهیل گری برای صدور مجوزها در انجام کلیه تشریفات امور اداری مرتبط با آن را نیز شامل می‌شود. به گفته وی ، فراهم سازی موجبات تکمیل فرایند تولید تا فروش بر اساس استانداردهای روز دنیا از دیگر خدمات مهندسان کشاورزی به کشاورزان است.

وی «دانش مزد محوری» به جای « حقوق بگیری» را یکی از سیاست‌های صندوق مشترک استان‌ها برای حضور مهندسان کشاورزی در روستاها از جمله روستاهای مرزنشین سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: کارشناسانی که در این مناطق مشغول به کار می‌شوند در آمدشان از میزان دانش و تخصص شان خواهد بود؛ به عبارت دیگر، برای این کارشناسان حقوق و مزدی تعیین نمی شود بلکه آنها با توجه به نقشی که در افزایش تولید محصول دارند از تولید سهم می‌برند.

ولی‌الله آقایارزاده، مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور

ولی‌الله آقایارزاده، مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور هم درحاشیه این مراسم با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین اهداف این تفاهم نامه مردمی بودن آن است، گفت: این تفاهمنامه به شیوه اقتصاد مردم محور اجرا خواهد شد و ارکان اقتصادی آن مبتنی بر مبنای سود اقتصادی برای کشاورز است.