درآمدهای نفتی ایران روی دور صعود، به رغم اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان اما به نظر می‌رسد بعد از کاهش قابل توجه در میزان صادرات نفتی که شاهدش بودیم، اما اکنون در این زمینه روند رو به رشدی را نظاره گر هستم.

درآمدهای نفتی ایران روی دور صعود، به رغم اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان اما به نظر می‌رسد بعد از کاهش قابل توجه در میزان صادرات نفتی که شاهدش بودیم، اما اکنون در این زمینه روند رو به رشدی را نظاره گر هستم.

به گزارش ندای البرز به نقل از وقایع‌نیوز: الهام صادقی: صادرات نفت کشورمان در شرایطی صورت می‌گیرد که شاهد اجرای شدیدترین تحریم‌ها هستیم، این در حالی بوده که طبق اظهارات جواد اوجی، وزیر نفت در سال جاری افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت سبک را تجربه کرده‌ایم.

ضمن اینکه ایران مشتریان زیادی برای نفت خام سبک ایران دارد تاجایی که گفته می‌شود میزان این نوع نفت برای عرضه کم است.

در این میان اشاره به نکته دیگری نیز ضرورت دارد، اینکه  صادرات نفت کشورمان بعد از خارج شدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و اجرایی شدن دوباره تحریم‌ها دچار چالش‌های زیادی شد، با این وجود ولی این صادرات با آغاز ریاست جمهوری جو بایدن با توجه به اینکه احیای توافق هسته‌ای مدنظر وی قرار داشت، دوباره روند صعودی را تجربه کرد.

تا جایی که اواخر ماه گذشته رویترز به نقل از منابع غربی گزارش داد که براساس بعضی از برآوردهای صورت گرفته، این رقم به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۹ رسیده است.

این در حالی بوده که رشد صادرات کشورمان همواره با موانعی از جمله حضور رقبا مانند نفت ارزان روسیه یا  بن بست مذاکرات هسته‌ای رو به رو بوده است.

با این وجود همانطور که اوجی اظهار کرده است؛ در حوزه نفت در کانال تولید روزانه سه میلیون بشکه نفت قرار در پاییز امسال در حوزه نفت سبک با ابتکاراتی که در شرکت ملی نفت و پژوهشگاه صنعت نفت صورت گرفت، ظرفیت تولید به صورت روزانه افزایش یافت.

چندی بعد از اظهار نظر وزیر نفت نیز سارا وخشوری، رئیس شرکت «اس وی بی اینترنشنال» بیان کرد که در مقایسه با دوران دولت ترامپ، مقابله یا اقدام جدی علیه صادرات نفت ایران در دوره بایدن وجود نداشته است.

صادرات نفت ایران از ابتدای ژانویه تاکنون، بالاتر از ماههای پیش بوده است.

البته وی این را هم گفت که تقاضای کمتر از سوی چین و صادرات روسیه به چین، چالش عمده برای صادرات ایران است.

عمده نفت ایران همچنان به سمت خاور دور به خصوص چین می‌رود. ایران همچنین به ونزوئلا برای صادرات نفت خود، کمک می‌کند.

این اظهارها نظرها نوید دهند این موضوع بوده که  صنعت نفت کشورمان بعد از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌‌هایی که در سال گذشته تجربه کرد به شرایط مطلوبی البته با توجه به وضعیت تحریم‌ها رسیده است.

آنچه که موجب شده تا اکنون کارشناسان نگاه خوشبینانه تری نسبت به این موضوع داشته و بیان کنند امیدواری به آینده در حوزه این صنعت افزایش یافته است.

براین اساس آمارها نیز حکایت از این دارد که درآمدهای حاصل از فروش نفت، میعانات گازی، خالص گاز صادراتی و فروش فرآورده‌های نفتی در ۱۰ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است.

در حوزه میعانات گازی بیش از ۷۰ میلیون بشکه در این مدت  فروش و وصول درآمد صورت گرفته، با توجه به ارقام فروش نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی پیش بینی شده از این محل در بودجه سال ۱۴۰۱ تا پایان سال تحقق می‌یابد.

ضمن اینکه طبق اظهارات وزیر نفت با اقدامات مؤثری که در میادین نفتی اعم از خشکی و دریا، حفاری چاه‌های جدید، تعمیر چاه‌ها و تعمیرات، باز‌سازی و نو‌سازی تأسیسات و مراکز جمع‌آوری نفت انجام شدخ، ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم‌ها یعنی به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیده و در عملکرد و تولید با این میزان مشکلی نیز وجود ندارد. خبر خوبی که می‌تواند نوید بخش روزهای بهتر در این زمینه باشد.

البته این را هم باید عنوان کرد که افزایش عنوان شده در زمینه صادرات نفت تنها به اظهارات وزیر نفت محدود نمی شود، بلکه آمارهای رسمی سازمان‌های جهانی همچون اوپک و صندوق بین‌المللی پول نیز این موضوع را تایید می‌کنند.

علاوه بر این آ مارهای اوپک که آبان‌ماه گذشته انتشار یافت، نشان داد کشورمان پس از عربستان، عراق، امارات و کویت در جایگاه پنجم اوپک در مهرماه امسال قرار گرفته و میانگین قیمت فروش هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه گذشته میلادی به ۹۳ دلار و ۲۱ سنت رسیده است.