رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که امیدواریم هیچ موسسه بانکی ای در کشور ناچار به انحلال نشود، گفت: امیدواریم این تجربه به عنوان مدل موفق انتقال و انحلال موسسات بانکی ناتراز تبدیل شود.

 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که امیدواریم هیچ موسسه بانکی ای در کشور ناچار به انحلال نشود، گفت: امیدواریم این تجربه به عنوان مدل موفق انتقال و انحلال موسسات بانکی ناتراز تبدیل شود.

به گزارش ندای البرز ، به نقل از بانک ملی ایران، همایش تقدیر از مجریان انتقال موسسه نور به بانک ملی ایران با حضور محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، ابوالفضل نجارزاده، مدیرعامل بانک ملی ایران و برخی دیگر از مدیران شبکه بانکی و بانک ملی ایران برگزار شد.

 

در این مراسم از دست‌اندرکاران فرایند انتقال موسسه نور به بانک ملی که یکی از مهم ترین اقدامات بانک ملی در راستای اصلاح موسسات و بانک های ناتراز به شمار می رود، تقدیر شد.

 

موضوع ساماندهی دارایی ها و بدهی های موسسه نور در راستای سیاست های کلان دولت و بانک مرکزی در راستای اصلاح ساختار بانک ها و موسسات اقتصادی ناتراز صورت گرفت.

 

در این راستا کارگروهی متشکل از ۵ تیم تخصصی در بخش های مختلف ایجاد شد و شیوه نامه ای نیز برای پروژه انتقال ایجاد شد تا کمترین وقفه برای خدمات دهی به مشتریان ایجاد شود و بر اساس این شیوه نامه، ۲۵۷ شعبه و بیش از ۲ هزار نیروی انسانی موسسه نور به بانک ملی منتقل شد.

 

در ابتدای این مراسم، سرپرست کارگروه انتقال موسسه نور به بانک ملی و رئیس هیئت سرپرستی موسسه نور گزارشی در خصوص نحوه انتقال این موسسه به بانک ملی ارائه کردند.

 

در ادامه این مراسم، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: در مورد جزئیات انتقال موسسه نور به بانک ملی باید گفت که این فرآیند از چند سال قبل آغاز شده بود که موسسه نور به سمت انحلال حرکت کند.

 

وی ادامه داد: چندین روش انحلال در خصوص موسسات بانکی وجود دارد که عموما با تملک و فروش دارایی ها همراه است.

 

فرزین با اشاره به این که موسسات ناتراز باید اصلاح شوند، اظهار کرد: بانک ها و موسسات ناتراز در قدم اول اصلاح شوند و اگر فرآیند اصلاحی پاسخگوی برطرف سازی ناترازی ها نبود، انحلال به عنوان آخرین راه در دستور کار قرار گیرد.

 

وی در ادامه گفت: انتقال یک موسسه بانکی به دلیل وجود ذینفعان متعدد باید با برنامه های متعددی و دقیقی صورت گیرد تا مشتریان با مشکلی مواجه نشوند. نظام بانکی امین مال مردم است و اگر خدشه ای به این وضعیت صورت گیرد، اعتماد مردم کاهش پیدا می کند و همین مساله به کل نظام بانکی خدشه وارد می کند.

 

فرزین همچنین در خصوص چالش هایی که در پیش روی نظام بانکی وجود دارد، اظهار کرد: بزرگنمایی کردن مشکلات و حرکت به سمت تخریب، منجر به تخریب اقتصاد کشور می شود. در این راستا باید در راستای اصلاح نظام بانکی گام برداریم و در عین حال در مقابل تخریب نیز بایستیم.

 

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به سرمایه های نظام بانکی اشاره کرد و گفت: ۹۵ سال سابقه بانک ملی، تجربه بسیار بزرگی است و باید از آن به عنوان یک سرمایه قدردان باشیم تا بتوانیم شرایطی بهتر را برای اقتصاد کشور و معیشت مردم فراهم کنیم.

 

فرزین با اشاره به فرآیند موفق انتقال موسسه نور به بانک ملی، اظهار کرد: از کار بسیار خوبی که انجام شد تقدیر و تشکر می کنیم و همین طور از خود مجموعه موسسه نور و بانک ملی ایران قدردانیم که فرآیند انتقال را با کمترین حواشی به مرحله اجرا درآوردند.

 

وی با اشاره به این که فرآیند انتقال، با روشی متفاوت صورت گرفت، گفت: تیم مدیریتی با همکاری ها و همراهی های مطلوبی این کار را با کمترین چالش ها به انجام رساندند.

 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که امیدواریم هیچ موسسه بانکی در کشور ناچار به انحلال نشود، گفت: امیدواریم این تجربه به عنوان مدل انتقال و انحلال موسسات بانکی ناتراز تبدیل شود.

 

همچنین در ادامه این مراسم، ابوالفضل نجارزاده، مدیرعامل بانک ملی ایران، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: جا دارد از رئیس کل بانک مرکزی نهایت سپاسگذاری را داشته باشیم، چرا که این فرآیند بزرگ با حمایت های مستقیم بانک مرکزی و وزارت اقتصاد صورت گرفت.

 

وی ادامه داد: زمانی که صحبت از انتقال و ادغام یک موسسه می شد، بیشترین دغدغه مردم بهم ریختگی و عدم هماهنگی بود، با این حال در انتقال موسسه نور به بانک ملی با بهره گیری از همکاری و هماهنگی همه بخش ها، شاهد انتقال بدون چالش این موسسه به بانک ملی بودیم.

 

نجارزاده همچنین اظهار کرد: خوشبختانه با تعاملاتی که بین همکاران موسسه نور و بانک ملی ایجاد شد، بیشتر فرآیند انتقال بدون مشکل صورت گرفت و ادامه این ادغام نیز با حمایت های دولت و بانک مرکزی در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

 

مدیرعامل بانک ملی ایران در ادامه به دستاوردهای بانک ملی در سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: یکی از اقدامات مهم حوزه تحول دیجیتال است که در این راستا باور داریم که ارائه خدمات باید در بانک ملی متفاوت باشد و در این راستا توانستیم تسهیلات خرد بانک ملی را به صورت غیر حضوری در آوریم‌. همچنین خدمات دیگری نیز وارد بستر بانکداری الکترونیک شده اند و امیدواریم در سال آینده بخشی دیگر از خدمات نیز غیر حضوری شوند.

 

 

 

وی ادامه داد: موضوع خروج از بنگاه‌داری نیز از دیگر اقداماتی است که بانک ملی در دستور کار قرار داده و در این راستا شاهد آن بودیم که بزرگترین واگذاری نقدی تاریخ بورس در راستای فروش ۵۱ درصد از سهام پتروشیمی شازند به پالایشگاه تهران صورت گرفت.

 

نجارزاده همچنین تصریح کرد: مساله دیگر این بود که مدیریت منابع و مصارف با تدابیری که صورت گرفت به درستی انجام شود که در این راستا نیز توانستیم بخش های خاکستری داده های بانک را شناسایی کنیم و این برنامه را در دستور کار قرار داده ایم که در سال آینده انظباط مالی به طور دقیقی محقق شود.

 

همچنین در ادامه این مراسم از دست‌اندرکاران فرآیند انتقال موسسه نور به بانک ملی ایران تقدیر به عمل آمد.