سطح گلخانه‌های کشور ۲۵ هزار هکتار است، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون سطح گلخانه‌های کشور ۲۵ هزار هکتار است و تلاش می‌شود با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی، سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه به سمت ایجاد گلخانه‌های بزرگ‌مقیاس هدایت شود. به […]

سطح گلخانه‌های کشور ۲۵ هزار هکتار است، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون سطح گلخانه‌های کشور ۲۵ هزار هکتار است و تلاش می‌شود با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی، سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه به سمت ایجاد گلخانه‌های بزرگ‌مقیاس هدایت شود.

به گزارش ندای البرز به نقل از وزارت جهادکشاورزی، محمدمهدی برومندی در همایش ملی تخصصی سازه، تجهیزات و تاسیسات جانبی گلخانه‌های مدرن شیشه‌ای در تبریز با اشاره به چشم‌انداز این وزارتخانه برای توسعه گلخانه‌های کشور به ۱۵۰ هزار هکتار، گفت: در حال حاضر ۲۵ میلیارد مترمکعب آب برای تولید سبزیجات و صیفی‌جات مصرف می‌شود که با انتقال این اقلام به گلخانه‌ها، باید این میزان را به ۳ میلیارد مترمکعب کاهش داد.

وی با گرامیداشت یاد شهدای آذربایجان، بخصوص شهدای قیام ۲۹ بهمن تبریز، آذربایجان شرقی را مرکز تحولات تاریخی، سیاسی و اجتماعی کشور و پرچمدار آزادی ایران اسلامی دانست.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، تولید و تامین امنیت غذایی را از رسالت‌های مهم حوزه کشاورزی دانست و اضافه کرد: اسناد بالادستی نظام، دستورات ریاست جمهوری و برنامه‌های تحول، بر تامین امنیت غذایی کشور تاکید کرده‌اند.

وی افزود: باید در حوزه کشاورزی به نحوی عمل کنیم که غذای ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور تامین شود و مازاد تولید نیز داشته باشیم تا در حوزه صادرات فعالیت کرده و نیاز بخش صنایع تبدیلی را نیز برآورده کنیم.

موافقت مجلس با برداشت ۱.۸ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای بخش کشاورزی

برومندی از موافقت مجلس شورای اسلامی با برداشت ۱.۸ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای توسعه شتابان بخش کشاورزی خبر داد.

وی با اشاره به تولید بیش از ۱۳۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور، گفت: در ابتدای انقلاب میزان محصولات ۲۶ میلیون تن بود اما ما توانستیم با وجود ثابت بودن منابع، به رشد قابل توجهی در تولید دست پیدا کنیم و در کنار آن با حفظ منابع و نگاه دانش‌بنیان به کشاورزی، زمینه پایداری تولید و استمرار آن را نیز فراهم کنیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی بیان کرد: در حوزه کشاورزی در دولت سیزدهم اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و این در حالی است که کشور با شدیدترین تحریم‌ها مواجه است و درگیر یک جنگ اقتصادی است که کوچک کردن سفره مردم را هدف قرار گرفته است و دولت نیز با نگاه جدید خود به جراحی اقتصادی دست زده است که تاثیر زیادی بر بخش کشاورزی دارد.

وی ادامه داد: برای اولین بار راه‌اندازی رصدخانه اعداد و ارقام را کشور دنبال می‌کنیم و الگوی کشت نیز توسط وزیر جهادکشاورزی ابلاغ شده که یک اقدام منحصر به فرد است.

برومندی موفقیت در کشت قراردادی و اصلاح الگوی کشت را نیازمند همکاری همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها و تخصیص ردیف بودجه مجزا دانست و افزود: اگر این همکاری شکل بگیرد قادر خواهیم بود به امنیت غذایی کامل دست پیدا کنیم و حوزه کشاورزی را نیز بیشتر توسعه دهیم و در حال حاضر خوشبختانه این وفاق و همدلی در دولت وجود دارد.

تولید ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات باغبانی در سال جاری

این مقام مسوول با اشاره به تولید ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات باغبانی در سال جاری در کشور، با وجود سرمازدگی، سیل و …، گفت: ۵۰ درصد درآمد ارزی بخش کشاورزی کشور متعلق به حوزه باغبانی بوده است و این وضعیت روبه رشد همچنان نیز ادامه دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به عزم این وزارتخانه به توسعه پایدار باغبانی کشور بر پایه یک نگاه دانش‌محور با اتکا به تحقیقات موسسه علوم تحقیقات باغبانی کشور و سازمان تات، گفت: ما باید سیاستگذاری‌های جدیدی را در این حوزه دنبال کنیم و احیای باغات، تجاری‌سازی تولید و ایجاد مگاپروژه‌ها توجه ویژه داشته باشیم.

توسعه کشت گیاهان دارویی به ۵۰۰ هزار هکتار در برنامه هفتم توسعه

وی در خصوص اهمیت توسعه گیاهان دارویی در کشور گفت: در ساختار جدیدی که برای وزارت جهاد کشاورزی تعریف شده است، بخش گیاهان دارویی به اداره کل تبدیل خواهد شد.

برومندی از عزم این وزارتخانه برای ارتقای سطح کشت گیاهان دارویی از ۲۶۰ هزار هکتار به ۵۰۰ هزار هکتار تحت برنامه هفتم توسعه خبر داد.

وی با اشاره به این که ۷۶ درصد اراضی آذربایجان شرقی به صورت دیم، کشت می‌شود، گفت: این استان می‌تواند یکی از قطب‌های بسیار مهم گیاهان دارویی کشور باشد و باید توجه ویژه‌ای به توسعه این بخش داشت.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به معضلات پیش رو در تولید بذر و نهال که باعث خروج میزان زیادی ارز از کشور می‌شود، ادامه داد: شرکت‌های داخلی، خارجی و سرمایه‌گذاران به این موضوع ورود کرده‌اند و در حال پیگیری آن هستند.

این مقام مسوول توسعه باغات میوه‌های گرمسیری را از دیگر برنامه‌های این معاونت معرفی کرد و گفت: در تولید همه میوه‌ها تقریبا خودکفا هستیم اما در میوه‌های گرمسیری تنها در خصوص موز سالانه ۶۰۰ هزار تن از این محصول وارد کشور می‌شود و نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان برای این واردات هزینه می‌شود.

وی، از آغاز بهره‌برداری از کشت موز در مگاپروژه‌های عظیم در جنوب کشور خبر داد که می‌تواند نیاز کشور به واردات موز را کاهش دهد.

برومندی با تاکید بر ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور، اظهار کرد: حدود ۸ هزار هکتار گلخانه به صورت سنتی و غیراقتصادی در کشور وجود داشت که اکنون سطح گلخانه‌ها به ۲۵ هزار هکتار افزایش یافته است و با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولت تلاش می‌شود سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه به سمت ایجاد گلخانه‌های بزرگ‌مقیاس هدایت شود.

وی با بیان اینکه کشور ما در ایجاد سازه‌ها و گلخانه‌ها وابسته بود، ادامه داد: در زمان کنونی این دانش و تکنیک را می‌توانیم در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر ایجاد گلخانه‌های تابع اقلیم و ارزان‌قیمت تاکید کرد و افزود: با نگاه به آمایش سرزمین چند قطب در کشور برای توسعه گلخانه‌ها از سواحل مکران تا حاشیه ارس تعیین شده و توسعه گلخانه‌ها تا چند ۱۰ هزار را در چند نقطه کشور عملیاتی می‌شود.