با نزدیک شدن به اتمام دوره دو ساله در سندیکای بیمه گران بار دیگر عملکرد سید محمد کریمی دبیرکل زیر ذره بین ارکان صنعت بیمه رفت.

با نزدیک شدن به اتمام دوره دو ساله در سندیکای بیمه گران بار دیگر عملکرد سید محمد کریمی دبیرکل زیر ذره بین ارکان صنعت بیمه رفت.

به گزارش ندای البرز به نقل از پایگاه خبری رازپول، سید محمد کریمی که از ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ در دوره دوم به عنوان دبیرکل سندیکای بیمه گران در این نهاد صنفی حضور دارد، دومین دوره کاری خود را همزمان با انتصاب احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد آغاز کرد.

هرچند که در همان زمان رسانه های تخصصی خواستار برگزاری انتخابات پس از تثبیت مقام عالی وزارت اقتصاد بودند، اما سندیکای بیمه گران با برگزاری انتخابات خود پیش از این تثبیت نشان داد که تمایلی برای به رسمیت شناختن ضرورت رعایت تشریفات حاکمیتی در حوزه راهبردی ندارد.

رسانه های تخصصی بر این باور بودند که با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از حق السهم عضویت سندیکا از سوی شرکت های دولتی و وابسته دولت پرداخت می شود، توجه به تغییرات بالادستی به عنوان یک عامل بیرونی قطعا بر سرنوشت تحولات سندیکا اثر گذار است.

این ادعا از آنجایی عینیت یافت که سندیکای بیمه گران نتوانست در دعوت از وزیر اقتصاد در همایش سال گذشته بیمه و توسعه نقش میانجی ایفا کند و وزیر اقتصاد غایب بزرگ ۱۳ آذر روز بیمه در سال گذشته بود.

اما فارغ از نگرش مسئولین سندیکا در هم سویی با نهادهای بالادستی یکی از مهم ترین پرسش های ذی نفعان سندیکای بیمه گران در چند سال اخیر عدم شفافیت در انتشار ترازنامه این سندیکا است.

پرسش این بود که به چه دلیل در شرایطی که بیمه ایران، بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارت های بدنی نسبت به شفاف سازی و انتشار آمار عملکرد خود اقدام می کنند، سندیکای بیمه گران نسبت به شفاف سازی این موارد اقدام نمی کند؟

هرچند هیات اجرایی سندیکای بیمه گران بر این باور است که صورت های مالی به دست اعضا می رسد، اما امروزه با توجه به تعاریف شفافیت انتظار بر این بود که عملکرد مالی این نهاد مستند و با قابلیت جست و جو منتشر شود.

مسلما انتشار عملکرد مالی می تواند سنگ محکی برای دستاوردهای صنعت بیمه در سندیکای بیمه گران باشد، تا به این پرسش پاسخ دهد که علی رغم هزینه های میلیاردی در این نهاد صنفی شرکت های بیمه چه دست آورد هایی داشته اند؟

به عنوان مثال آیا بیمه ایران با وجود زیان انباشته میلیاردی ضرورتی بر پرداخت بزرگترین حق عضویت در این سندیکا را دارد؟ و یا از حق عضویت های پرداخت شده چه ارزش افزوده ای به دست آورده؟

از سوی دیگر از جمله پرسش هایی که برای اهالی صنعت بیمه حائز اهمیت است میزان پرداختی ها و دستمزدهایی است که به لایه های مختلف این سندیکا پرداخت می شود.

رسانه های تخصصی بارها بر این موضوع اشاره کردند که چرا در حالی که بر اساس قوانین حاکمیت شرکتی اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکت های بیمه ملزم به افشای حقوق و دستمزد خود هستند، دبیرکل سندیکای بیمه گران میزان حقوق و مزایای خود را با توجه قوانین حاکم بر صندوق های بازنشستگی افشا نمی کند؟

همچنین چند مشاور در این سندیکا مشغول به فعالیت است و هزینه های مرتبط مشاورین در این سندیکا ماهانه به چه میزان است؟

از سوی دیگر صنعت بیمه در سال های اخیر تعهدات جدیدی را متحمل شده که افزوده شدن برخی عوارض جدید و یا افزایش مطالبات را می توان از جمله این موارد دانست، اما از سندیکای بیمه گران مواضع جدی ای را در این خصوص شاهد نیستیم.

رازپول با توجه به نزدیک شدن به موعد انتخابات سندیکای بیمه گران در نظر دارد به این موضوع به صورت ویژه پرداخته و اهمیت آنرا برای ارکان بازشناسابی کند. پرداختن به موضوع هزینه های میلیاردی در ساختمان جدید، نحوه انتخاب پیمانکار و تحلیل های هزینه فرصت برای این تصمیم و هزینه هایی که بر دولت در همین راستا تحمیل شده از دیگر مواردی است که به زودی به آن پرداخته خواهد شد.

باید پذیرفت که سندیکای بیمه گران ایران متعلق به تمامی ارکان صنعت بیمه بوده و توجه به یک قشر خاص برای پاسخ گویی نمی تواند انتظارات ارکان را به تمامیت بر طرف کند.