صفر شدن خودروهای کف پارکینگ و یک سوال؟ بازار خودرو این روزها در میان تاکید وزارت صمت بر سامانه یکپارچه فروش و رویکرد خودروسازان خصوصی به عرضه در بورس در سر درگمی سپری می‌کند که گاه سخنانی امیدوارکننده از بهبود وضعیت خودرو در کشور به گوش می رسد چنانکه مدیرعامل ایران‌خودرو از کاهش تعداد خودرو‌های ناقص […]

صفر شدن خودروهای کف پارکینگ و یک سوال؟ بازار خودرو این روزها در میان تاکید وزارت صمت بر سامانه یکپارچه فروش و رویکرد خودروسازان خصوصی به عرضه در بورس در سر درگمی سپری می‌کند که گاه سخنانی امیدوارکننده از بهبود وضعیت خودرو در کشور به گوش می رسد چنانکه مدیرعامل ایران‌خودرو از کاهش تعداد خودرو‌های ناقص کف پارکینگ به کمتر از ۲۲ هزار دستگاه خبر داد و گفت: تا پایان مرداد تعداد خودرو‌های ناقص به صفر خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از اقتصاد خودرو، بازار خودرو این روزها در میان تاکید وزارت صمت بر سامانه یکپارچه فروش و رویکرد خودروسازان خصوصی به عرضه در بورس در سر درگمی سپری می‌کند که گاه سخنانی امیدوارکننده از بهبود وضعیت خودرو در کشور به گوش می رسد چنانکه مدیرعامل ایران‌خودرو از کاهش تعداد خودرو‌های ناقص کف پارکینگ به کمتر از ۲۲ هزار دستگاه خبر داد و گفت: تا پایان مرداد تعداد خودرو‌های ناقص به صفر خواهد رسید. مهدی خطیبی در حاشیه مراسم رونمایی از خودروی دوگانه‌سوز سورن‌پلاس افزود: تعداد خودرو‌های ناقص کف پارکینگ ایران‌خودرو در تاریخ نهم بهمن‌ماه پارسال ۸۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود و تا اواخر مرداد دیگر خودروی ناقصی در کف پارکینگ‌ها نخواهیم داشت.خطیبی با بیان اینکه دیگر معضلی به نام خودروی کف پارکینگ نخواهیم داشت، گفت: همین مساله و شاخص «عبور مستقیم» (تولید خودروی کامل و در اختیار واحد فروش قرار دادن) که از ابتدای خرداد ماه به ۱۰۰ درصد رسیده منجر به ارتقای کیفی ۲۵ درصدی خودرو‌های این گروه صنعتی خواهد شد. وی در تایید سخنان خود نیز عنوان می‌کند که در ماه‌های گذشته شاهد کاهش ۳۹ درصدی مراجعات مشتریان به واحد‌های خدمات پس از فروش بودیم که نشان‌دهنده حرکت ایران‌خودرو در مسیر ارتقای کیفی است.

این سخنان امیدوار کننده به آینده صنعت خودرو کشور و تعهد پذیر شدن خودروسازان در حالی مطرح شده است که برای تکمیل این روند خدمت رسانی چند نکته قابل توجه وجود دارد:

نخست آنکه به گفته آقای خطیبی از خردادماه تولید خودروی کامل به ۱۰۰ درصد رسیده است که به ارتقای ۲۵ درصدی کیفی خودروها منجر شده است. وی آمار بهمن ماه سال گذشته را ۸۲ هزار و ۵۰۰ دستکاه خودروی ناقص عنوان می کند که به ۲۲ هزاردستگاه رسیده است. حال این سوال مطرح است که وقتی خودروسازان از تاثیر تکمیل و تجاری سازی زودهنگام خودرو در ارتقای کیفیت آن آگاه هستند چرا طی سالهای گذشته این اقدام را صورت نداده و با تولید خودروهای ناقص زمینه ساز کاهش ۲۵ درصدی کیفیت خودرو شده‌اند؟ در همین حال آقای مدیرعامل از تکمیل ۶۰ هزار خودرو سخن گفته که کیفیت بالاتری نسبت به خودروهای گذشته دارند. حال این سوال مطرح است که طرح خودروسازان برای خودروهای تولید پیش از تکمیل ، که کیفیتی ۲۵ درصد پایین تر دارند چیست؟ آیا خودروسازان اقدام به پرداخت خسارت نقدی به مالکان آن خودروها می‌کنند یا اینکه مانند شرکت‌های بزرگ خودروسازی فراخوان اصلاح خودروهای گذشته را صادر می‌کنند؟