کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات تنها نهاد صنفی شرکت های بیمه برای انتخاب سمت دبیرکلی باقی مانده است.

کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات تنها نهاد صنفی شرکت های بیمه برای انتخاب سمت دبیرکلی باقی مانده است.

به گزارش ندای البرز به نقل از پایگاه خبری رازپول، سندیکای بیمه گران یکی از نهادهای تخصصی بیمه است که قانون بیمه گری در کشور صراحتا عضویت شرکت های بیمه در آن را الزامی اعلام کرده است.

حضور شرکت های جدید در صنعت بیمه کشور سبب شده که بنیه مالی این نهاد صنفی به سبب پرداخت حداقل حق عضویت های ثابت نسبت به گذشته قوی تر باشد.

اما این افزایش تعداد شرکت های بیمه احتمالا آثار دیگری نیز دارد که تقویت موضع گیری های صنفی یکی از پیامدهای آن است.

از سوی دیگر اضافه شدن صندوق تامین خسارت های بدنی و صندوق بیمه حوادث طبیعی به این ترکیب در سال های اخیر به عنوان نهادهایی تاثیر گذار و با جریان های مالی قوی سبب تقویت ساختار تصمیم گیری در این نهاد صنفی است.

البته در سال های اخیر این نهاد صنفی تغییرات زیادی را در فضا و شکل داشته است تا جایی که تغییر اساسنامه سندیکا و تجهیز آن به ساختمانی نوساز و جدید از آن جمله است.

در اساسنامه قدیم دبیرکل، رئیس شورای عمومی و خزانه دار از جمله برخی ارکان تاثیرگذار این نهاد صنفی بودند اما در اساسنامه جدید در کنار رئیس شورای عمومی، هیات رئیسه سندیکای بیمه گران حضور دارد که با رای از سوی مدیران عامل شرکت های بیمه انتخاب می شوند.

با چنین سازوکار پیچیده ای اما پس از برگزاری انتخابات دوره گذشته که در شهریور سال ۱۴۰۰ برگزار شد و سید محمد کریمی با انصراف دو کاندیدای موجود که یکی از آنها پوششی به نظر می رسید با رای اکثریت به عنوان دبیر کل انتخاب شد.

اما حالا در حالی که انتخابات سندیکای بیمه گران به منظور انتخاب دبیر کل بیمه هر روز به لحظه موعود برگزاری انتخابات نزدیک می شود، به نظر می رسد که به دلیل مشغله های متعدد رئیس شورای عمومی این نهاد که مهم ترین آن برگزاری مجمع عمومی سالانه بیمه ایران است، موضوع دعوت از علاقه  برای دبیرکلی سندیکا مسکوت مانده است.

سید محمد کریمی در مصاف با مسعود حجاریان در دو دوره گذشته این جایگاه را به دست آورد و در  دوره اخیر دبیرکل سندیکای بیمه گران بود.

اما امروز که تعداد شرکت های بیمه افزایش یافته و ترکیب مدیران شرکت های بیمه نیز با تغییراتی نسبت به دوره های قبلی انتخابات مواجه بوده باید دید که آبا بار دیگر می تواند اعتماد اعضا را جلب کند؟

مسلما فراخوان و دعوت از متخصصین برای حضور در رقابت انتخابات سندیکای به منظور انتخاب یک دبیرکل اصلح در صنعت بیمه می تواند، جایگاه این نهاد صنفی را بیش از پیش ارتقا دهد.

برخی منابع خبری اذعان دارند که مواردی از رایزنی در این خصوص با حضور نمایندگان مجلس با ارکان عالی صنعت بیمه گزارش شده است.

بنابراین سوال این است که  اگر برخی لابی برای حضور در این جایگاه را از پیشتر از این آغاز کرده اند، چرا اعلام عمومی برای فراخوان دعوت از علاقه مندان برای حضور در جایگاه دبیرکلی با تاخیر صورت می گیرد؟