به گزارش پایگاه خبری ندای البرز: مهرنوش خانمحمدزاده: فیروز نادری به تولید و بازار در این باره گفت: به نظر من اگر عرضه خودرو در تیراژ بالا و مداوم در بورس انجام شود در قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود.

مهار قیمت خودرو با عرضه مداوم و پرتیراژ در بازار بورس، یک کارشناس بازار خودرو گفت: اگر عرضه خودرو در بورس به طور مداوم انجام شود، در بازار خودرو تاثیر خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز: مهرنوش خانمحمدزاده: فیروز نادری به تولید و بازار در این باره گفت: به نظر من اگر عرضه خودرو در تیراژ بالا و مداوم در بورس انجام شود در قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود.

یعنی توزیع آن طوری باشد که کاملا در بورس عرضه شود نه اینکه فقط تعداد محدودی از خودروها در بورس عرضه شود.

ولی تاکنون این گونه نبوده است و تعداد انگشت‌شماری خودرو عرضه می‌شود و بقیه آن معلوم نیست ازچه طریقی دربازارعرضه می‌شود. اگر این کار مداوم انجام شود، تاثیر خود را در بازار خودرو خواهد داشت.

کمبود آگاهی مردم از روند خرید خودرو در بازار بورس

این کارشناس بازار خودرو در ادامه درباره میزان آگاهی مردم از خرید خودرو در بورس خاطرنشان کرد:  تعداد کمی از مردم شاید ۵ درصد بدانند که روش خرید خودرو از بازار بورس چگونه است؟

در حال حاضربیشتر واسطه‌های فروش خودرو از بورس خرید خودرو را انجام می‌دهند.

تحویل خودرو از این طریق نیز سریع‌تر و اکثرا یک ماهه است.

اما در روش ثبت نام خودرو تحویل سه ماه تا ۶ ماه هم ممکن است، انجام شود.

وی درباره نحوه خرید خودرو ازبورس گفت: برای ثبت‌نام خودرو در بورس، فرد حتما باید کد بورسی داشته باشد و هر شخصی فقط یک خودرو می‌تواند خرید کند.

قبلا محدودیت نداشت اما به تازگی محدودیت ۴۸ ماهه را نیز در بورس برای خرید خودرو اعمال کرده اند. یعنی خریدار تا ۴۸ ماه نباید خرید خودرو از کارخانه داشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو درباره روند پیش روی قیمت خودرو خاطرنشان کرد: فعلا عرضه خودرو در بازار زیاد شده است و این باعث شده که مقداری قیمت خودرو ثبات پیدا کند.

چون خریدار هم کمتر شده است.

اگر همین روال ادامه یابد، می‌توانند بازار قیمت خودرو را کنترل کنند اما اگر تا شب عید دوباره عرضه کم شود و خودروها را با تاخیر تحویل دهند، بازهم احتمال افزایشی شدن قیمت خودرو وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر، بیشترین تاثیر را در روند قیمت خودرو، قیمت دلار دارد.

اگر بتوانند قیمت دلار را در همین رنج حفظ کنند که بالا نرود، خودرو هم افزایش قیمت نخواهد داشت و تا پایان سال همین رکود ادامه خواهد داشت اما اگر نتوانند قیمت دلار را مهار کنند، احتمال دارد دوباره بعد از عید قیمت خودرو افزایش یابد.

وقتی با هیچ جای دنیا مراوده‌ای نداریم، نمی‌توانیم خودرو وارد کنیم

نادری درباره وضعیت واردات خودرو به کشور تصریح کرد: به نظر من واردات خودرو صحت ندارد. چون از اول سال این موضوع مطرح شد و تاکنون که تقریبا به پایان سال نزدیک می‌شویم، این اتفاق نیفتاده است.

شاید بحث واردات خودرو، نوعی تدبیر برای کنترل بازار بوده است، چون از نظر منطقی هم جور در نمی‌آید.

وقتی ما با هیچ جای دنیا مراوده‌ای نداریم، نمی توانیم عملا خودرو وارد کنیم.

چند سال است که با هیچ شرکت خودرویی نه مراوده مالی دارند و نه کالا وارد می‌کنند پس عملا نمی‌توان خودرو هم وارد کرد و من بعید می‌دانم که واردات خودرویی به کشور انجام شود.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان گفت: به نظرم باید مدیریت دقیقی  دربازار خودرو ایجاد شود و یا حداقل مدیران را تعویض کنند، شاید تاثیری در این بازار بگذارد.

مثل تغییر رئیس بانک مرکزی که در قیمت دلار تاثیر داشت. ‌