موانع و چالش‌های استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی در اظهارات اخیر خود در برنامه صف اول صدا و سیما اظهار داشت: "با تکمیل رصدخانه نوپای کشاورزی به فناوری‌های نوین، داده‌های دقیق جایگزین آمار برآوردی می‌شود."

موانع و چالش‌های استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی در اظهارات اخیر خود در برنامه صف اول صدا و سیما اظهار داشت: “با تکمیل رصدخانه نوپای کشاورزی به فناوری‌های نوین، داده‌های دقیق جایگزین آمار برآوردی می‌شود.”

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز: بابک کلانی، کارشناس کشاورزی: خبری بسیار مهم و مسرت‌بخش بود. چراکه اسناد بالادستی، قوانین ابلاغی برای حفظ منافع ملی، ارتقاء بهره‌وری تولید، همچنین تأکید مقام معظم رهبری در دیدار از غرفه وزارت جهاد کشاورزی بر حل ابرچالش فقدان اطلاعات دقیق در این حوزه و از همه مهم‌تر، پتانسیل کشور از لحاظ ژئوپولیتیک، اقلیم و منابع انسانی آماده به کار همگی مدت‌هاست، خواستار تحقق این آرزو هستند.

این در حالی است که پیشینه این مهم برمی‌گردد به دولت دوازدهم. در آن زمان، وزیر وقت جهاد کشاورزی، برای عملی شدن این هدف، با اختصاص فضایی در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی و تجهیز آن با ابزار مورد نیاز، اتاق فرماندهی امنیت غذای کشور را به صورت فیزیکی کلید زد.

اما همان‌طور که از نامش پیداست، هر اتاق فرماندهی نیاز به استراتژی فرمان دارد که توسط منابع انسانی حرفه‌ای و مسلط بر اطلاعات تجمیع شده پایه حوزه مورد پایش، طبقه‌بندی و تبدیل آن‌ها به برنامه تجاری قابل تأمین است.

اما متأسفانه عدم تسلط و توانایی تیم آن روزها بر معماری پل انتقال فناوری‌های روز به حوزه کشاورزی و غذای کشور و از طرفی، مقاومت مزمن و همیشگی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان بر کار تیمی و دانش‌بنیان، باعث شد تا انتهای کار به سرانجام خوبی نرسد و مثل همیشه فرصت‌ها  از دست برود.

در دولت آقای رئیسی، قرعه صدارت به نام دکتر سید جواد ساداتی‌نژاد رقم خورد. وزیری که پایه تفکرش، دفاع از مسیر رشد کرسی اقتصاد کشاورزی و غذای ایران در حوزه بین‌الملل است.

نگارنده در زمان ریاست دکتر ساداتی‌نژاد بر کمیسیون کشاورزی و آب مجلس شورای اسلامی طی همکاری تیمی برای احقاق حق یارانه سوخت پروازهای کارگو، با ایشان آشنا شدم و خصوصیات و توانمندی وی را در هماهنگی مجلس، دولت و بخش خصوصی برای دفاعی موثر و سرانجامی خوش از نزدیک دیدم و لمس کردم و به همین دلیل به اراده وزیر جهاد کشاورزی در امر اقتدار کرسی امنیت غذایی ایران ایمان دارم.

با آمدن تیم جدید، نام اتاق تجهیز شده به رصدخانه تغییر داده شد و به طور طبیعی با سیاست‌های جدید ادامه کار داد. اما بسیار مهم است که این سیاست‌ها به چه برنامه یا برنامه‌هایی برای معماری پل انتقال فناوری‌های نوین به بخش کشاورزی و غذا تجهیز شده‌اند و مسئله مهم‌تر آن که منابع انسانی، ستاد و صفی که قرار است مسیر شناخت، ایجاد، تثبیت و توسعه زنجیره‌های ارزش محصولات صادراتی کشاورزی و غذا را معماری و برنامه‌ریزی کند و پل انتقال فناوری‌های نوین را برای منافع تولیدکننده، واسطه ضرور و مصرف‌کننده به سمت صادرات جهت دهد، چگونه و بر اساس چه شاخص‌هائی باید چیدمان شود.

در بررسی آنچه تا به حال اتفاق افتاده، به نظر می‌رسد این مهم، زمانی قابل دستیابی است که رصدخانه در مسیری کاملاً شفاف و بدون مانع بر روی نسل جدید نخبگان بخش خصوصی باز باشد وبرنامه‌های انتخاب شده از آسیب‌های زیر دور باشند. و به قول وزیر در برنامه صف اول: “به امید خدا امیدواریم تا انتهای دولت پیگیری عملیاتی شدن رصدخانه به صورت پایدار و موثر تثبیت شود و به عنوان یادگار این دولت برای ملت بتواند در دولت‌های آیند%

برچسب ها
اخبار مشابه
افزایش ۷۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم/ رشد ۴ برابری قراردادهای سرمایه‌گذاری نفتی در دولت سیزدهم
بخش خصوصی پیش‌شرط جهش تولید
دستاورد نمایشگاه نفت مشارکت در اجرای طرح‌های ملی است
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه بسته شده است.