هزینه‌های ناتنظیمی بازار از تشکیل وزارت بازرگانی بیشتر است؛ عضو هیأت رییسه اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و چین بر این باور است که هزینه عدم تنظیم بازار کشور از هزینه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی بیشتر است.

هزینه‌های ناتنظیمی بازار از تشکیل وزارت بازرگانی بیشتر است؛ عضو هیأت رییسه اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و چین بر این باور است که هزینه عدم تنظیم بازار کشور از هزینه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی بیشتر است.

به گزارش ندای البرز، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی ۲۵ تیرماه امسال با کلیات لایحه تشکیل وزارتخانه بازرگانی و تفکیک آن از وزارت صمت موافقت کردند اگرچه این لایحه هنوز هم در بین ساکنان بهارستان و کارشناسان اقتصادی، مخالفانی دارد.

سعید اشتیاقی در گفت‌وگو با «اقتصادمند» ضمن موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ یک از بازارهای کشور، متولی واحد و پاسخگو ندارد، اظهار داشت که با تشکیل وزارت بازرگانی، ابتدا حوزه تجارت و بازرگانی کشور متولی واحد و رسمی پیدا می‌کند و در ادامه، تنظیم بازار از این به هم ریختگی و کلاف سردرگم خارج می‌شود.

عضو هیأت رییسه اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و چین در ادامه افزود که علاوه‌بر حوزه تجارت و بازرگانی، بازار خودرو، صنعت و دیگر بازارهایی که هم‌اکنون از بی‌مدیریتی رنج می‌برند به‌تدریج متولی واحد پیدا می‌کنند و کارها بهتر انجام شده و مدیران هر بخش موظف به پاسخگویی خواهند بود.

اشتیاقی در پاسخ به این پرسش اقتصادمند که مرکز پژوهش‌های مجلس هزینه‌های ناشی از تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی را بالغ‌بر ۵ هزار میلیارد تومان برآورده کرده است، خاطرنشان کرد که در حال حاضر عدم تنظیم مناسب بازار، قیمتگذاری دستوری ناشی از به هم ریختگی و نبود هماهنگی میان دولت و بخش خصوصی، چندپارگی وظایف و نبود متولی واحد و پاسخگو برای هر بخش بازار سبب شده تا هزینه‌های این نامدیریتی و تکه تکه کردن بازار، بیش از هزینه‌های تفکیک و تشکیل وزارت بازرگانی باشد.

نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با بیان اینکه تا یک دوره قبل با تشکیل وزارت بازرگانی مخالف بودم اما آنچه در این چند سال در حوزه صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاده، ثابت کرده است که به‌رغم حضور ۸ وزیر صمت از سال ۱۳۹۶ تاکنون در وزارت صمت که همگی مدیران توانمندی بودند اما به‌دلیل سنگین بودن بدنه وزارتخانه و تعدد تکالیف و وظایف، توان مدیریت آن را نداشته و نتوانسته‌اند این وزارتخانه عریض و طویل را مدیریت کنند.

الحاق گمرک به وزارت بازرگانی جدید

عضو هیأت رییسه اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و چین یادآور شد که وزارت صمت حدود ۴۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد اما نمی‌تواند آن را مدیریت کند و به‌طور قطع با تفکیک آن، مدیریت بهتری صورت خواهد گرفت.

اشتیاقی با اشاره به سخنان رهبری درباره ادغام وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی که فرموده بودند هنوز هم ابعاد این ادغام برای من روشن نیست، اضافه کرد: این وزارتخانه که نتیجه ادغام وزارتخانه‌های معادن و فلزات، صنایع سنگین، صنایع و معادن و بازرگانی است، اگرچه ادغام مشابه آن در کشورهای پیشرفته نتیجه‌بخش بوده و ما هم به‌تبع آنها چنین ادغامی را انجام دادیم اما تجربه ۱۲ ساله نشان داد که نتوانستیم چنین مجموعه‌ای را مدیریت کنیم و عدم‌النفع این ادغام هر روز هزینه‌هایی را برای کشور می‌تراشد که بخش زیادی از آن را مردم به‌عنوان مصرف‌کننده و بخش دیگری از جامعه به‌عنوان تولیدکننده می‌پردازند.

نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با تصریح اینکه تمرکز تصمیم‌گیری و مدیریت، حداقل دستاورد تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی خواهد بود، تأکید کرد که الحاق گمرک به وزارت بازرگانی جدید به‌طور قطع کمک خواهد کرد تا به هم ریختگی بازار و حوزه تجارت خارجی و داخلی که متولی آن وزارت بازرگانی خواهد بود، کمتر شده و بازار به تنظیم برسد چراکه اکنون تنظیمی وجود ندارد.

گفتنی است به اظهار رئیس امور ساختارهای سازمانی سازمان امور اداری و استخدامی کشور، شش سازمان و شرکت ازجمله سازمان توسعه تجارت، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و صندوق ضمانت صادرات ایران به وزارت بازرگانی جدید منتقل می‌شوند.