پیش‌بینی ارزآوری 2.2 میلیارد دلاری صادرات آبزیان تا سال 1404، رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تحقق برنامه تحولی مورد نظر این سازمان موجب خواهد شد تا میزات صادرات آبزیان تا افق 1404 به 2.2 میلیارد دلار برسد و از این نظر حوزه مذکور ارز آوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، سید حسین حسینی با بیان این مطلب که سال گذشته ۵۵۶ میلیون دلار انواع و اقسام آبزیان را به دیگر کشورهای جهان صادر کردیم، اظهار کرد: براین اساس تراز ۵۲۰ میلیون دلار مثبت را به ثبت رساندیم.

این در حالی بوده که در هفت ماهه نخست سال جاری نیز از نظر وزنی با رشد ۲۸ درصدی در صادرات مواجه بودیم، علاوه براین باید گفت به لحاظ ارزش هم افزایش ۶۷ درصدی را تجربه کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه ابراز امیدواری کرد؛ تحقق برنامه تحولی سازمان شیلات موجب شود این رقم تا افق ۱۴۰۴ به ۲٫۲ میلیارد دلار برسد و از این نظر حوزه مذکور ارز آوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین خاطرنشان کرد: طبق برآوردها امید می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز بتوانیم ۵۵۶ میلیون دلاری که سال گذشته داشتیم، به نزدیک ۷۰۰ میلیون دلار برسانیم.

مارکتینگ و برندینگ از موضوعات مهم در بحث تجارت

حسینی در پاسخ به این سئوال که با توجه به وجود رقبای قدرتمند در حوزه شیلات در زمینه برندینگ سازی و نشان سازی چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته یا در دستورکار قرار دارد نیز گفت: به طور قطع یکی از موضوعات اصلی و مهم در بحث تجارت مقوله مارکتینگ و برندینگ است و این امر را ما نیز مدنظر داریم.

صادرات خاویار به ۳۳ کشور جهان

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به اینکه صید تجاری ممنوع شده است، باید در حوزه آبزی پروری بتوانیم این موضوع را جبران کنیم، براین اساس در ۲۲ استان تولید مدنظر قرار دارد و براین اساس حدود ۱۷ تن خاویار داریم که به ۳۳ کشور صادر می‌کنیم.

در این زمینه باید از برند ایران در حوزه تولید آبزیان به ویژه خاویار صیانت کنیم، ضمن اینکه در دیگر گونه‌‌های آبزیان هم کار مارکتینگ و برندینگ باید صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه علاوه براینکه بحث ایجاد زنجیره ارزش که موضوعی بسیار مهم به شمار می‌رود، باید در راستای پایداری تولید نیز اقدامات مورد نیاز اجرایی شود، افزود: این موارد در بحث صادرات و تجارت بسیار اثرگذار و مفید است.

ایجاد زنجیره ارزش در بیشتر استان‌‌های کشور

حسینی توضیح داد: به صورت پایلوت در بیشتر استان‌‌ها یک تا دو زنجیره را ایجاد کرده‌ایم، تا در کنار ارزش افزوده ای که در این حوزه اتفاق می‌افتد با وصل کردن و پیوند زدن حلقه‌‌های کوچک بتوانیم کار مارکتینگ و برندینگ را برای بازار یابی داخلی و خارجی انجام دهیم.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره اینکه اقدامات در موارد اشاره شده در چه مرحله ای قرار دارد، بیان کرد: این روند به طور تقریبی در حال تجاری شدن است.

تعداد زنجیره ارزش که در این نمایشگاه نیز حضور دارند، به تعداد قابل توجهی رسیده، البته برای اینکه بتواند کل تولید را پوشش دهد، هنوز کار زیادی باقی مانده است.

در بیزینس و اقتصاد ضعیف هستیم

حسینی در خصوص اینکه چه زمانی می‌توانیم برند شاخصی برای عرضه محصولات دریایی خود داشته باشیم چرا که شاهد هستیم این روزها برخی از کشورها به ویژه چین در حوزه خاویار بسیار موفق تر از ایران عمل می‌کند؟ اظهار کرد: ما کار سخت که تولید است را انجام می‌دهیم، اما متاسفانه در امر بیزینس و اقتصاد ضعیف هستیم. در زمینه عمل آوری، فرآوری، بسته‌بندی و بازار یابی نیازمند برخی اقدامات هستیم. البته با دیپلماسی قوی و فعالی که وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته، روند انجام چنین اقداماتی بسیار سرعت پیدا کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که برای نخستین بار تفاهم نامه‌ای وزیر با همتای چینی خود به امضاء رسانده است، ادامه داد: براین اساس امکان صادرات مازاد آبزیان با گونه‌‌های متعدد پرورشی به بازار چین که بزرگترین بازار آبزیان در جهان به شمار می‌رود، فراهم شده است.

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر آنچه که بیان شد ریجستری‌‌ها و قرار گرفتن فهرست صادر کنندگان کشورمان برای صادرات به روسیه، ظرفیت قابل توجه ۱٫۷ میلیاردی را برای بازار آبزیان فراهم خواهد آورد که می‌توان آن را اتفاق خوبی برای بازار آبرزیان دانست.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: همانطور که مستحضر هستید کار بازار مقوله‌ای تخصصی بوده و براین اساس در حاشیه این نمایشگاه کارگاه‌‌هایی با همکاری رایزن‌‌های اقتصادی برگزاری می‌شود که در آنها شیوه‌‌ها، استانداردهای دقیق و… را به حاضران آموزش داده می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه در کنار موارد بیان شده کارهای زیر بنایی را نیز انجام می‌دهیم، تا تولید کنندگان بتوانند به طور مستقیم وارد حوزه صادرات شوند، افزود: امیدواریم این موارد در کنار فعالیت‌‌های دیپلماسی که برای تسهیل گری صادرات صورت می‌پذیرد مقولاتی مانند امنیت و لجستیک، کمک کند، بتوانیم سهم خودمان را حداقل از بازارهای همسایه که در اولویت ما قرار دارند به دست آوریم.

شیلات صنعتی پر ظرفیت و پر استعداد است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براینکه شیلات صنعتی بوده که کمتر شناخته شده است، صنعتی که پر ظرفیت و پر استعداد بوده، ضمن اینکه کشورمان جذابیت‌‌های خاصی در حوزه مورد نظر دارد، تصریح کرد: در این راستا کمیته سرمایه‌گذاری نیز تشکیل شده که در برگیرنده بسته‌‌های پیشنهادی در حوزه‌‌های سرمایه‌گذاری از مینی پروژه تا مگا پروژه همچنین بحث پیوست‌‌های فنی و موضوعات تخصصی می‌شود.

وی در خاتمه از سرمایه‌گذاران علاقمند به فعالیت‌‌های شیلاتی، دعوت کرد تا در این حوزه فعالیت داشته باشند، چرا که بخش شیلات دارای فرصت‌‌های جذاب و انگیزه‌آوری برای سرمایه‌گذاران است.