گرانتر شدن خودروها با حکم رقابت؛ براساس صورت‌های مالی، محاسبات لازم انجام و جلسات مختلف کارگروه خودرو با هدف بررسی و اجرای مطلوب دستورالعمل برگزار و درنهایت مصوبه افزایش قیمت خودرو به تصویب شورای رقابت رسید. به گزارش ندای البرز، نایب رئیس شورای رقابت با بیان اینکه صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماهه نخست ۱۴۰۱ خودروسازان […]

گرانتر شدن خودروها با حکم رقابت؛ براساس صورت‌های مالی، محاسبات لازم انجام و جلسات مختلف کارگروه خودرو با هدف بررسی و اجرای مطلوب دستورالعمل برگزار و درنهایت مصوبه افزایش قیمت خودرو به تصویب شورای رقابت رسید.

به گزارش ندای البرز، نایب رئیس شورای رقابت با بیان اینکه صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماهه نخست ۱۴۰۱ خودروسازان در اختیار سازمان حمایت قرار گرفت، گفت: براساس صورت‌های مالی، محاسبات لازم انجام و جلسات مختلف کارگروه خودرو  با هدف بررسی و اجرای مطلوب دستورالعمل برگزار و درنهایت جمع‌بندی درباره قیمت انجام شد و به تصویب شورای رقابت رسید. البته این مصوبه فقط مربوط به خودروهای تولید داخل و به‌طور عمده محصولات ایران خودرو و سایپا بوده و درباره خودروهای مونتاژی بررسی‌ها همچنان ادامه دارد.

محمود دودانگه افزود: باید به این نکته توجه داشت که طی سال‌های گذشته متغیرهای تاثیرگذار در هزینه تولید ازجمله نرخ ارز، نرخ دستمزد و قیمت نهاده‌های تولید افزایشی بوده‌اند و این افزایش هزینه‌ها در صورت‌های مالی خودروسازان که به تایید حسابرسان رسمی رسیده، مشهود است، این درحالی است که قیمت کارخانه‌ای خودروها متناسب با این هزینه‌ها، افزایش نداشته است بنابراین افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها بازار خودروی سواری را به آرامش می‌رساند، چراکه منجر به افزایش تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه  خودروسازان تعهد داده‌اند متناسب با افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خود، افزایش تولید داشته باشند، اضافه کرد: شورای رقابت و وزارت صمت بر این افزایش تولید نظارت مستمر خواهند کرد. علاوه‌بر این در چارچوب دستورالعمل شورای رقابت، تسهیل واردات برای رقابت‌پذیری صنعت خودرو ضروری است و به صورت مستمر پایش خواهد شد، بنابراین انتظار داریم با اجرای دستورالعمل از یک طرف  تولید خودروسازان بیشتر شود و از طرف دیگر نه تنها قیمت بازاری خودرو افزایش پیدا نکند، بلکه شاهد نزدیک شدن قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازار باشیم و درنهایت بازار خودرو به تعادل برسد و از طرف دیگر انگیزه‌ای برای سوداگری یا نگاه سرمایه‌گذاری در زمینه خودرو وجود نداشته باشد.

۳۵ و بیشتر از ۳۵ درصد

دودانگه تاکید کرد: میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا ۳۵ درصد و محصولات ایران خودرو کمی بیشتر از ۳۵ درصد خواهد بود. این موضوع در جلسه اخیر شورای رقابت به اتفاق آراء تصویب و فرایند ابلاغ به وزارت صمت و خودروسازان در حال انجام است. بدیهی است پس از ابلاغ مصوبه نیز باید فرایند اجرای مصوبه آغاز شود.

بنابر اعلام ایسنا، نایب رئیس شورای رقابت ضمن اعلام جزئیات افزایش قیمت فروش کارخانه‌ای خودروها بر این نکته تاکید کرد که دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری باعث افزایش تولید و در نتیجه آرامش بازار خواهد شد.

دودانگه با بیان اینکه دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری سال گذشته در شورای رقابت به تصویب رسید، اظهار داشت: این دستورالعمل در طول هفته‌های قبل در کارگروه خودروی شورای رقابت با حضور همه دستگاه‌های ذیربط مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نقش قابل توجهی ایفا کردند. همچنین با خودروسازان و انجمن‌های تولیدکنندگان، واردکنندگان و قطعه‌سازان جلسات مختلفی برگزار شد و انتظار می‌رود اجرای مصوبه نیز با تعامل و همراهی دستگاه‌های ذیربط انجام شود.

وی ادامه داد: در یکی از بندهای دستورالعمل تاکید شده بود که برای تشخیص قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی باید قیمت خودروهای مشابه خارجی مدنظر قرار بگیرد. شورای رقابت برای این منظور یک نهاد پژوهشی و تخصصی را انتخاب کرد. وظیفه این نهاد این بود که خودروهای مشابه خارجی را انتخاب کند تا امکان مقایسه و بررسی میزان رقابت‌پذیری خودروهای تولید داخل فراهم شود. برای این منظور از دانشکده مهندسی خودروی علم و صنعت هم کمک گرفته شد.

وی تاکید کرد: با اجرای مصوبه شورای رقابت درباره دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری انتظار می‌رود مصرف‌کنندگان نهایی با سهولت بیشتر و قیمت مناسب‌تر به محصولات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. از طرف دیگر تولیدکنندگان نیز باانگیزه بیشتر به دنبال توسعه تولید و ارتقای کیفیت باشند و درنهایت سهامداران انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این صنعت داشته باشند.