فاضلاب ناشی از شست و شوی و تجزیه اجساد وارد منابع آب و خاک دانشکده ‏کشاورزی می شود.

فاضلاب ناشی از شست و شوی و تجزیه اجساد وارد منابع آب و خاک دانشکده ‏کشاورزی می شود.

به گزارش ندای البرز به نقل از شهر مردم، فاطمه مقدم: تاسیس آرامستان برای شهر صدرا، موضوعی است که چند سالی است در دستور کار شهرداری صدرا و شرکت عمران صدرا به عنوان مجری تمام پروژه های عمرانی این شهر جدید، قرار دارد.

گرچه تاسیس آرمستان از مطالبات مردم این شهر است تا برای دفن اموات خود، مجبور به سفر به کلانشهر شیراز نباشند اما براساس گفته منابع موثق  زمین درنظر گرفته شده برای تاسیس این آرامستان، بدون توجه به حفاظت منابع آبی و مسائل زیست محیطی، تعیین شده است و این خود می تواند به مخاطره ای جدی، برای ساکنین آینده این شهر، تبدیل شود. این آرامستان، به واسطه آنکه در حریم ۲۵ ساله منابع آب شرب شهر صدرا و در جوار مزارع تحقیقاتی و چاه های آب دانشکده کشاورزی و همچنین در نزدیکی فضاهای اداری و آموزشی این دانشکده قرار دارد از همان سال ۱۳۹۸ که تاسیس آرامستان به تصویب رسید، مورد مناقشه بوده است.

ماجرای مناقشه بر سر احداث آرامستان صدرا چیست؟

مناقشه بر سر مشکلات زیست محیطی و بهداشتی که تاسیس آرامستان در پی خواهد داشت تا بدآنجا کشید که استاندار فارس، سال گذشته نامه ای را به شرکت عمران صدرا مبنی بر توقف طرح زد. طرح احداث این آرامستان، متوقف شد و بنا شد، آرامستان در مکانی دیگر، احداث شود که گویا به سبب نزدیکی به باغشهرهای اهل بیت که جزو اولین مجموعه باغشهری صدرا محسوب می شود، با مخالفت صاحبان باغ شهرها روبرو شد.

با وجود متوقف شدن طرح احداث آرامستان در زمین مذکور، به ناگاه در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، کلنگ‌ احداث آرامستان شهر صدرا با حضور نماینده مردم شیراز در مجلس و شهردار شهر صدرا در همان مکان، به زمین زده شد و احداث آرامستان در همین زمین پر از مشکلات زیست محیطی و بهداشتی، در مجاورت دانشکده کشاورزی و در حریم منابع آب شرب شهر صدرا بنا گذاشته شد.

اینکه چه اتفاقی افتاده است که کارشناسان و مخالفان احداث این آرامستان در جوار دانشکده کشاورزی، تغییر رویه داده اند، خود جای سوال بسیاری دارد که پشتیبانی برای احداث این آرامستان، از چه منبعی صورت می گیرد و چه مسئله ای، مقدم بر سلامت و بهداشت آب شرب مردم شهر صدرا و دانشجویان دانشکده کشاورزی و زمین های کشاورزی تحقیقاتی آن، وجود دارد؟ آیا حل مشکل نبود آرامستان در جوار شهر صدرا به ایجاد مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای ساکنین این شهر جدید، ارجح است؟

آرامستان صدرا آیین نامه مقررات بهداشتی احداث آرامستان ها را نادیده گرفته است*

یک منبع موثق در گفت و گو با «شهر مردم»، با اشاره به اینکه قرار است گورستانی در صدرا بنا شود که موافقت با تاسیس آن با همه مشکلات زیست محیطی، به لطائف الحیلی از کارشناسان مختلف مرتبط، گرفته شده است، گفت: زمین این آرامستان، دقیقا در مجاورت زمین های دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، قرار دارد. این زمین ها، پیش ازاین تحت اجاره دانشکده کشاورزی بوده است و اکنون نیز این زمین ها، جزو زمین های موقوفه تحت اجاره دانشگاه قرار دارند که موافقان احداث گورستان حتی این موضوع را نیز نادیده گرفته اند و همین موضوع، درگیری های حقوقی، برای تصاحب زمین ایجاد کرده است.

این منبع آگاه که نخواست نامش در گزارش درج شود با تاکید براینکه مسئله اصلی احداث این گورستان، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی است که برای شهر صدرا و دانشکده کشاورزی ایجاد می کند، گفت: طبق ماده یک آیین نامه مقررات بهداشتی احداث آرامستان ها که در سال ۱۳۸۸ به تصویب مشترک وزارت کشور و وزارت بهداشت، رسیده است، فاصله آرامستان تا محدوده شهر، نباید کمتر از ۱۰ کیلومتر باشد و ماده سه آیین نامه می گوید آرامستان نباید در اراضی سیل گیر، رانشی و مجاورت رودخانه، چشمه، قنات، مراکز آموزشی و تربیتی و مراکز صنعتی و تولید مواد غذایی باشد، همچنین آرامستان نباید در بالا دست منابع آب های سطحی بنا شود و حتی احداث آرامستان در جهت وزش بادهای غالب نیز ممنوع است که احداث این آرامستان، تقریبا تمامی بندهای این آیین نامه را نقض خواهد کرد.

وی، در ادامه عنوان کرد: زمین تعیین شده برای آرامستان، در فاصله چهار کیلومتری خوابگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی است. همچنین از خود شهر صدرا نیز فاصله ای کمتر از ۵ کیلومتر دارد و همینجا ماده یک آیین نامه بهداشتی احداث آرامستان ها، نقض شده است. دوم اینکه جهت وزش باد و شیب زمین نیز به سمت دانشکده کشاورزی است.

از سوی دیگر در مجاورت زمینی که برای احداث آرامستان در نظر گرفته شده است، گسلی وجود دارد که خود ناقض شرایط بند یک احداث آرامستان است و خاک زمینی که برای آرامستان در نظر گرفته شده است، آهکی بوده ونفوذپذیری بسیار زیادی دارد.

از این رو، فاضلاب و روان آب های ناشی از شست و شوی اجساد و پس از آن ناشی از تجزیه اجساد، وارد منابع آب و خاک دانشکده کشاورزی می شود. همچنین در مجاورت آرامستان، چاه های آب دانشکده کشاورزی قرار گرفته است. فاصله گورستان با چاه های آبی که زمین های کشاورزی کشت گیاهان خوراکی، چون گندم، ذرت و… دارد کمتر از ۸۰۰ متر است و این خود فاجعه ای بهداشتی است.

*نفهمیدم چه شد که تمام کارشناسان مخالف به یکباره تغییر عقیده دادند!

این منبع موثق، در ادامه با اشاره به اینکه پیش از این، کارشناسانی چون کارشناس مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز، با ارسال نامه ای احداث آرامستان در این محل را مغایر با آیین نامه های بهداشتی این سازمان، خوانده و اعلام کرده بودند احداث این آرامستان، از نظر فنی و تخصصی، مورد تایید آن اداره بهداشت نیست، اضافه کرد: جز مرکز بهداشت شیراز، شرکت سهامی آب منطقه ای فارس نیز خود از مخالفان احداث این آرامستان بود و صراحتا محل احداث آرامستان را در حریم ۲۵ ساله آب شرب منطقه صدرا دانسته است اما درست مشخص نشد که به چه دلیل و به چه لطایف الحیلی، توانستند موافقت کارشناسان شرکت آب منطقه ای فارس را جلب کنند. از سوی دیگر سازمان محیط زیست نیز خود از مخالفان تاسیس این آرامستان بود و بنای آن را منوط به گرفتن تاییدیه هایی از سازمان کل محیط زیست قرار داده بود که این کار نیز انجام نشده است و بدون آنکه این مجوزها، اخذ شود با احداث آرامستان، موافقت شده است. روشن نیست کارشناسانی که قبلا، مخالفت صریح خود را با احداث آرامستان، اعلام کرده بودند، چگونه تغییر رویه داده و موافق احداث آرامستان شده اند؟!

*محیط زیست منتظر استعلام آلودگی منابع آبی از شرکت آب منطقه ای فارس است!

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست فارس در گفت و گو با شهر مردم، در پاسخ به این سوال که نظر محیط زیست در خصوص احداث این آرامستان، بر منابع آبی ۲۵ ساله منطقه صدرا و در جوار یک مرکز آموزشی مهم چیست؟ گفت: ما ضوابطی برای تاسیس آرامستان داریم و نقطه ای که برای احداث آرامستان انتخاب شده بود، با ضوابط ما انطباق داشت و آلودگی منابع آبی نیز در حوزه تخصص محیط زیست نیست و متولی خود را دارد که همان شرکت آب منطقه ای فارس است.

قاسم نهاوندی، با اشاره به اینکه بخشی از زمین انتخاب شده برای احداث آرامستان، در حریم منابع آبی منطقه صدرا بود که این بخش حذف شد و با احداث آرامستان در بخشی از زمین که مشکلات زیست محیطی کمتری خواهد داشت و تاثیری بر منابع آبی در آینده، نخواهد گذاشت یا اینکه تاثیر ناچیزی خواهد داشت، موافقت شد.

نهاوندی، در خصوص ضوابط محیط زیست برای احداث آرامستان ها، گفت: بر اساس ضوابط تصویب شده توسط هیات وزیران، آرامستان باید در خارج از شهر و در فاصله ۲۵۰ متری از حریم شهر قرار گرفته باشد، همچنین از مراکز آموزشی و سکونتگاه های زیر ۲۰ خانوار، ۳۵۰ متر فاصله داشته باشد که این گورستان همین ضابطه را دارد و محیط زیست با احداث آن، مشکلی ندارد مگر آنکه آرامستان بر آلودگی روان آب ها و آبهای زیر زمینی، تاثیر گذار باشد که ما با استعلام از شرکت آب منطقه ای، نظر موافق خود را اعلام می‌کنیم.

*شرکت آب منطقه ای فارس نظر خود را در آینده اعلام خواهد کرد ‏

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای فارس، نیز در پاسخ به این سوال شهر مردم که آیا تاسیس گورستان صدرا با ضوابط آب منطقه ای، انطباق داشته است؟  گفت: متولیان تاسیس آرامستان صدرا دو زمین به شرکت آب منطقه ای، معرفی کردند که بررسی های کارشناسی از لحاظ مختلف بر روی این دو زمین، انجام شده است و ما متعاقبا جواب خود را اعلام خواهیم کرد.

محمدرضا سربی، با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه ای در واگذاری اراضی، نقشی ندارد، افزود: ما تنها مسائل آب را در نظر می گیریم و رعایت حریم منابع آب برای شرکت آب منطقه ای، بسیار مهم است.

حتما حریم های آب های زیر زمینی، برای احداث این آرامستان، درنظر گرفته خواهد شد. ما کارشناسان، زمین شناس داریم و این موضوع را بررسی می کنیم، هنوز نظر قطعی ما، اعلام نشده است و موضوع در حال بررسی کارشناسی است و ما متناسب با شرایط، نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

‏در پایان باید گفت اینکه شرکت آب منطقه ای فارس، نظر خود را درباره احداث گورستان صدرا هنوز اعلام نکرده، روشن است که جواب استعلام محیط زیست برای بی خطر بودن آرامستان برای منابع آبی نیز هنوز روشن نشده است و این خود نشان از آن دارد که ذینفعان، حتما قصد فروش متر به متر زمین های کشاورزی را به عنوان قبر دارند، بدون جلب نظر کارشناسان، اقدام به کلنگ زنی آرامستان کردند.

آرامستانی که گرچه ممکن است به آوارگی مردگان شهر صدرا، پایان دهد اما احتمال دارد باعث آوارگی مردم شهر صدرا، در سال های آینده شود.