مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از انجام موفقیت‌آمیز پایش و ارزیابی بیش از ۴۲ هزار و ۵۸۰ محل مستعد خوردگی در خطوط لوله و تجهیزات این شرکت خبر داد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از انجام موفقیت‌آمیز پایش و ارزیابی بیش از ۴۲ هزار و ۵۸۰ محل مستعد خوردگی در خطوط لوله و تجهیزات این شرکت خبر داد.

به گزارش ندای البرز به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، غلامرضا کمالی گفت: بازرسی فنی از تأسیسات با دو رویکرد پیشگیری (شناسایی و ارزیابی محل‌های مستعد خوردگی و حادثه) و درمان (تهیه دستورعمل‌های تعمیراتی مورد نیاز برای حذف محل‌های مستعد خوردگی)، از مهم‌ترین اقدام‌ها در زمینه‌ مورد اشاره است.

وی افزود: با توجه به اینکه نیروی انسانی متخصص به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه یک سازمان مورد توجه است، کارکنان اداره بازرسی فنی و خوردگی فلزات با استناد به استانداردهای طراحی، بازرسی و تعمیرات تجهیزات و سیستم‌های لوله‌کشی تأسیسات، ضمن آشنایی به فنون پیشرفته روزآمد، با برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده وظایف محوله را به‌خوبی انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران اظهار کرد: در این شرکت وجود ده‌ها کارخانه، تأسیسات و هزاران کیلومتر خطوط لوله زیرزمینی و روزمینی جریانی نفت، گاز و میعانات گازی، گستردگی و سخت‌گذر بودن جغرافیای عملیاتی این شرکت در چهار استان اهمیت کار همکاران این اداره را به‌خوبی نشان می‌دهد.

کمالی تصریح کرد: کار سرکشی و بازرسی‌ها حسب روال معمول در حال اجراست، اما از مهم‌ترین آن می‌توان به حدود ۱۵۰ مورد نظارت بر تعمیرات اساسی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و تزریق گاز نرگسی و گچساران ۴، واحدهای بهره‌برداری بی‌بی حکیمه ۲، واحد نمکزدایی گچساران ۳ و تفکیک‌گرهای سرچاهی اشاره کرد که مانع ازکارافتادگی تجهیزات و بروز حوادث احتمالی شد.

وی افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های اجرایی که در دستور کار قرار گرفت، بررسی وضع خوردگی و نظارت بر ایمن‌سازی بخش‌هایی از خطوط لوله تزریق گاز به چاه‌های تزریقی بود که به‌ نحو مطلوب در حال انجام است و در ایمن‌سازی این تأسیسات سهم بسزایی دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران نظارت بر تمیزکاری و رنگ‌آمیزی تأسیسات نفت و گاز را نیز اقدامی مهم برای زیباسازی، آراستگی و جلوگیری از بروز خوردگی و ایجاد محیطی جذاب برای همکاران شاغل در این واحدها دانست و گفت: نظارت بر این کار بخشی از فعالیت‌های اداره بازرسی و خوردگی فلزات است که تمیزکاری و رنگ‌آمیزی واحد بهره‌برداری گچساران ۳ برنامه‌ریزی و انجام شده است.

کمالی اظهار کرد: نقش بازرسی‌ها و نظارت مستمر بر سیستم‌های پایش و کنترل خوردگی با انجام آزمون‌های NDT از جمله آزمون‌های آلتراسونیک و ضخامت‌سنجی، آزمایش‌های رادیوگرافی، آزمون‌های مایعات نافذ و ذرات مغناطیسی و… روی ادوات و تأسیسات، مهم‌ترین اقدام بازدارنده در بروز نشتی، رخداد حوادث و وقوع خسارت‌های جانی و مالی است که کارکنان اداره بازرسی و خوردگی فلزات در حوزه گسترده‌ عملیاتی شرکت با پایش و ارزیابی بیش از ۴۲ هزار و ۵۸۰ محل مستعد خوردگی در سیستم‌های خطوط لوله و تجهیزات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون در شرایط سخت منطقه انجام شده است.