اعتراض واحدهای نساجی به کاهش حقوق گمرکی؛ تغییرات در برخی تعرفه‌های گمرکی کالاهای وارداتی، صنایع نساجی و واحدهای تولیدی را دچار سردرگمی کرده است. به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران در نشست هشتادوهفتم خود که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، با بررسی مواردی از مداخلات دولت در بازارهای […]

اعتراض واحدهای نساجی به کاهش حقوق گمرکی؛ تغییرات در برخی تعرفه‌های گمرکی کالاهای وارداتی، صنایع نساجی و واحدهای تولیدی را دچار سردرگمی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران در نشست هشتادوهفتم خود که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، با بررسی مواردی از مداخلات دولت در بازارهای مختلف، به مشکلات و چالش‌های ایجاد شده ناشی از این رویکرد دولت اشاره کرده و خواستار رفع این مداخله‌ها شدند.

نمایندگان بخش خصوصی تاکید کردند هرچه دولت کمتر در امور اقتصادی مداخله کند، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

در این نشست رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی از مشکلات ایجاد شده برای واحدهای تولیدی این صنعت به دنبال تغییر حقوق ورودی و تعرفه‌های گمرکی سخن گفت.

مجتبی دستمالچیان پیرامون عدم مشورت با بخش خصوصی و این انجمن درباره تغییر حقوق ورودی و تعرفه‌های گمرکی سال ۱۴۰۱ و همچنین بروز برخی مشکلات برای واحدهای نساجی به دنبال مصوبه وزارت صمت درباره عرضه صد درصدی محصولات و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در بورس کالا، توضیحاتی ارائه داد.

دستمالچیان با این توضیح که صنعت نساجی ایران نیاز جدی به نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات و خطوط تولید دارد و این در حالی است که در کشور، ماشین‌سازی در این صنعت، وجود ندارد، نسبت به کاهش معافیت‌های مربوط به حقوق گمرکی برای واردات ماشین‌آلات دست دوم این بخش، انتقاد کرد.

وی همچنین تغییرات در برخی تعرفه‌های گمرکی کالاهای وارداتی صنایع نساجی را موجب سردرگمی و بروز مشکلات تازه برای واحدهای تولیدی این بخش عنوان کرد و گفت: در حالی تعرفه گمرگی نخ پنبه‌ای از ۱۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافته و تعرفه واردات پارچه نیز از ۳۸ درصد به ۱۰ درصد تقلیل یافته که تولیدکنندگان این محصولات در داخل کشور، نسبت به کاهش تعرفه‌ها معترض هستند.

دستمالچیان همچنین با اشاره به دستورالعمل اخیر وزارت صمت مبنی بر عرضه محصولات اولیه صنعت نساجی در بورس کالا، گفت: عرضه برخی از مواد اولیه واحدهای تولیدی نساجی در بورس کالا، ازجمله پنبه، مشکلات جدی برای واحدهای کوچک و صنفی ایجاد خواهد کرد و دسترسی آنان به این مواد از طریق بورس سخت و دشوار می‌‌شود.

وی با طرح این موضوعات، خواستار رسیدگی به رفع مشکلات واحدهای نساجی کشور از طریق شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان تهران شد.

در ادامه، محمود سیجانی، مدیرکل سازمان صمت استان تهران با اشاره به اینکه مشکلات صنعت نساجی در دیگر صنایع نیز قابل مشاهده است، افزود: طبق قانون بودجه سال جاری و قانون جهش تولید دانش‌بنیان، معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات لغو شد.

این تصمیم در شرایطی می‌توانست مطلوب باشد که صنعت ماشین‌آلات در داخل از دانش فنی کافی و لازم برخوردار ‌می‌بود و در عین حال قادر به تامین نیاز داخل بود.

مساله این است این صنعت به دانش فنی روز مجهز نبوده و حتی آقای فاطمی‌امین نیز به لغو این معافیت اعتراض کرد. این معافیت‌ها به مثابه مشوقی برای ارتقا رقابت‌پذیری صنایع محسوب می‌شد.

سیجانی درباره تغییرات نرخ تعرفه مواد اولیه نساجی نیز وعده پیگیری داد و گفت که ورود مواد اولیه صنعت نساجی به بورس یک تصمیم ملی و برای افزایش شفافیت است.