انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا از کاهش ۸ درصدی تولید خودروهای سواری ایران طی ۹ ماهه ۲۰۲۳ خبر داد و با این وجود اعلام کرد ایران در این دوره بیشتر از کشورهای صنعتی مثل فرانسه و انگلیس خودرو تولید کرده است.

انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا از کاهش ۸ درصدی تولید خودروهای سواری ایران طی ۹ ماهه ۲۰۲۳ خبر داد و با این وجود اعلام کرد ایران در این دوره بیشتر از کشورهای صنعتی مثل فرانسه و انگلیس خودرو تولید کرده است.

به گزارش ندای البرز به نقل از تسنیم، انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا کل خودرو‌های سواری تولیدی دنیا در ۹ ماهه سال جاری میلادی را ۵۵ میلیون و ۱۳۴ هزار دستگاه اعلام کرد.

تولید خودرو‌های سواری دنیا در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر۲۰۲۳ با رشد حدود ۱۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در ۹ ماهه سال قبل ۵۰ میلیون و ۲۱۲ هزار دستگاه خودرو سواری در دنیا تولید شده بود.

*سهم ۱٫۵ درصدی ایران از کل تولید خودروهای سواری جهان

این انجمن تخصصی اروپایی از کاهش تولید خودرو‌های سواری در ایران طی ۹ ماهه سال جاری میلادی خبر داده است.

ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال قبل ۹۱۱ هزار و ۱۳۷ دستگاه خودرو سواری تولید کرده بود، اما در مدت مشابه امسال تولید خودرو‌های سواری در ایران با کاهش ۸ درصدی مواجه شده و به ۸۳۷ هزار و ۳۱۱ دستگاه رسیده است.

بر اساس این گزارش، ایران سهم ۱٫۵ درصدی از کل تولید خودرو‌های سواری دنیا در ۹ ماهه امسال داشته است.

ایران با وجود کاهش تولید خود همچنان از بسیاری کشورهای صنعتی خودرو سواری بیشتری تولید کرده است. تولید خودرو سواری در ایران طی ۹ ماهه سال جاری میلادی بیشتر از انگلیس، روسیه، ترکیه، تایلند، ایتالیا، حتی فرانسه بوده است.

ایران بیش از دو برابر ایتالیا در این دوره خودرو تولید کرده است. تولید خودرو سواری در فرانسه طی این مدت ۷۲۰ هزار دستگاه و در انگلیس ۶۵۷ هزار دستگاه بوده است.

*تولید یک سوم خودروهای سواری جهان در چین

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو سواری جهان در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال بوده به طوری که ۱۷ میلیون و ۵۳۷ هزار دستگاه خودرو سواری در این مدت تولید کرده و سهم حدود ۳۲ درصدی از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده است. تولید خودرو چین حدود ۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

آمریکا با تولید ۵ میلیون و ۸۴۸ هزار دستگاه خودرو سواری در رتبه دوم و ژاپن با ۵ میلیون و ۶۳۲ هزار دستگاه در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند. تولید خودرو آمریکا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته و تولید ژاپن با رشد بیش از ۱۸ درصدی مواجه شده است.

روسیه که به دلیل جنگ اوکراین با تحریم‌های غرب روبرو شده و در ۹ ماهه سال قبل با افت ۶۶ درصدی تولید خودرو‌های سواری مواجه شده بود در ۹ ماهه امسال نیز شاهد افت ۹ درصدی تولیدات خود بوده است. تولید خودرو سواری روسیه در این دوره به ۳۱۲ هزار دستگاه بالغ شده است.

میزان تولید خودرو‌های سواری در برخی کشور‌های دیگر در ۹ ماهه ۲۰۲۳ عبارت است از: ترکیه ۶۸۴ هزار دستگاه، هند ۳ میلیون و ۵۵۷ هزار دستگاه، کره جنوبی ۲ میلیون و ۹۳۴ هزار دستگاه، اندونزی ۸۶۵ هزار دستگاه، آلمان ۲ میلیون و ۹۷۳ هزار دستگاه، ایتالیا ۴۱۲ هزار دستگاه، سوئد ۲۱۸ هزار دستگاه و بلژیک ۲۱۳ هزار دستگاه.