تجاری‌سازی کشاورزی ایران ساختار ندارد؛ بالغ‌بر ۱۰ سال است که قانون انتزاع از سوی وزارت جهادکشاورزی اجرا می‌شود اما هیچ ساختار، بودجه و نیروی انسانی برای تجارت محصولات کشاورزی و بازار هدف تعیین نشده است.

تجاری‌سازی کشاورزی ایران ساختار ندارد؛ بالغ‌بر ۱۰ سال است که قانون انتزاع از سوی وزارت جهادکشاورزی اجرا می‌شود اما هیچ ساختار، بودجه و نیروی انسانی برای تجارت محصولات كشاورزی و بازار هدف تعیین نشده است.

به گزارش ندای البرز، رییس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان این مطلب در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو درباره چگونگی رفع موانع تجارت محصولات كشاورزی اظهار داشت: تجاری‌سازی محصول، ساختار می‌خواهد بنابراین اینكه فقط حرف بزنیم و در عمل، كاری دیگر انجام دهیم ممكن نیست.

قاسم پیشه‌ور تجاری‌سازی محصولات کشاورزی را نیازمند عضویت در سازمان تجارت جهانی دانست و افزود: ما عضو این سازمان نیستیم و وقتی هم كه عضو نباشیم یعنی ساختار و نظام نداریم، آن وقت هر كسی برای صادرات محصول ورود می‌كند. اما وقتی عضو سازمان تجارت جهانی باشیم، بازار هدف، تولیدكننده و مصرف‌كننده آن مشخص است.

پیشه‌ور اضافه کرد: ما با این شرایط محصول تولید می‌كنیم اما نمی‌دانیم كه مصرف‌كننده ما داخلی است یا خارجی و زیرساختی هم برای آن تعریف نكردیم ضمن اینكه تولیدكننده هم در زمان كاشت، داشت و برداشت دغدغه بازرگانی ندارد.

وی ادامه داد: طی ۱۰ سال اخیر كه قانون انتزاع تصویب و به اجرا درآمد این موضوع به وزات جهاد كشاورزی محول شد اما با وجود واگذاری قانون، هیچ ساختار، بودجه و نیروی انسانی برای تجارت محصولات كشاورزی و بازار هدف تعیین نشده است.

رییس اتاق اصناف کشاورزی ایران ممنوعیت‌های خلق‌الساعه و یك شبه برخی از اقلام صادراتی را ناشی از نبود همین ساختارها برشمرد و گفت: ما هنوز در بخش كشاورزی برندینگ نداریم و متأسفانه محصولات كشاورزی ما شناسنامه ندارند و شناسنامه‌دار كردن محصولات كشاورزی اگرچه برعهده اتاق اصناف کشاورزی است ولی در قانون یك موضوع اختیاری تلقی می‌شود.

پیشه‌ور یادآور شد: همه تولیدكنندگان باید اطلاعات خود را در سامانه و درگاه ملی مجوزها بارگذاری كنند تا دغدغه صادرات و بازار محصول را نداشته باشند.

وی از سختی‌ها و چالش‌های صادرات محصولات كشاورزی شمال كشور به كشورهای حاشیه دریای خزر سخن گفت و تصریح کرد: با وجود سه بندر در این منطقه، هیچ فعالیت صادراتی صورت نمی‌گیرد چراكه امكانات ریلی، هوایی و دریایی مهیا نیست و كانكس‌های یخچالی و بسته‌بندی متناسبی نیز وجود ندارد.

پیشه‌ور در ادامه خاطرنشان كرد: با وجود اینكه شرایط اقلیمی كشور ما منحصربه‌فرد است اما از این شرایط به درستی استفاده نمی‌كنیم و بیشترین ضرر هم متوجه تولیدكننده و بخش تولید است و درنهایت هم باید شاهد تغییر كاربری اراضی كشاورزی و گرایش تولیدكنندگان به سمت كارهای دیگر و پرسود باشیم.

رئیس اتاق اصناف كشاورزی ایران یادآور شد: بند «ز» آیین‌نامه هیأت دولت مصوب سال ۱۳۹۷ اشاره كرده كه صادرات و واردات ضمن سلامت محصول باید با نظر اتاق اصناف کشاورزی انجام شود اما برای صادرات و واردات محصولات تا این تاریخ، نظر اتاق اصناف كه متولی قانونی این كار است، گرفته نشده است.

قاسم پیشه‌ور با تأكید بر اینكه سیاستگذاری برای واردات باید با نظر و اطلاعاتی كه توسط اتاق اصناف کشاورزی ارائه می‌شود، انجام گیرد گفت: كشاورزی برخلاف صنایع دیگر فراقوه‌ای است؛ یعنی كشاورز از خدمات وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه، وزارت كار و بیمه تأمین اجتماعی استفاده كرده و درنهایت كالا را تولید می‌كند بنابراین اگر مشكلی در هر یك از این دستگاه‌ها رخ دهد، تولید محصول با اختلال روبه‌رو خواهد شد.