رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: برنامه خودکفایی برنج برای همه دهک‌های کشور تدوین شده است.

تدوین برنامه خودکفایی برنج برای تمام دهک‌های جامعه/ رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: برنامه خودکفایی برنج برای همه دهک‌های کشور تدوین شده است.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی در نشستی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یکی از چالش‌های کشور این است که برنج برای همه دهک‌های جامعه تولید نشده و در برنامه خودکفایی برنج قصد داریم با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور، این محصول را ظرف ۵ سال آینده برای همه دهک‌ها تولید کنیم.

 وی ادامه داد: برنج‌های خارجی همچون برنج پاکستانی و تایلندی با ذائقه مردم ایران سازگار نیست.

خیام‌نکویی با بیان این که سازمان تات نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد، اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه و تصمیمات کلان باید به ظرفیت‌های این مجموعه تحقیقاتی در بخش کشاورزی توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: هیچ موسسه‌ای در ایران نمی‌تواند در حوزه امنیت غذایی به اندازه موسسه‌های تحقیقاتی و مراکز استانی این سازمان موثر باشد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به فعالیت ۵۶ موسسه تحقیقاتی و مرکز ملی و استانی اظهار داشت: سازمان تات دارای ۲۱ موسسه تحقیقاتی و مرکز ملی و ۳۴ مرکز استانی است و این ظرفیت علمی مورد غفلت قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: اگر به دنبال تامین سفره مردم و امنیت غذایی در افق‌های ۱۴۰۶، ۱۴۱۱ و ۱۴۳۰ هستیم، باید نگاه به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج تغییر کند و اختیارات بیشتری به هیات امنای آن داده شود.

خیام‌نکویی با بیان این که در کشور ۱۲۵ میلیون تن غذا به ارزش ۷۰ میلیارد دلار تولید می‌شود، تصریح کرد: اگر ایران می‌خواست غذای مردم را تامین کند، سالانه باید ۷۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌کرد.

وی به بودجه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج اشاره کرد و گفت: کل بودجه مجموعه‌های این سازمان ۳۵۰۰ میلیارد تومان است که ۹۸.۹ درصد آن مربوط به حقوق و سایر پرداختی‌ها می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به چالش‌های مهم بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۵۷ تاکنون ایران به دلیل تغییرات اقلیمی ۲ درجه گرم‌تر شده و میانگین بارندگی حدود ۳۰ میلی‌متر کمتر شده است.

وی ادامه داد: متوسط میزان بارندگی کشور از سال ۱۳۵۷ تاکنون از ۲۵۰ میلی متر به ۲۲۰ میلی‌متر رسیده است.

رییس سازمان تات در همین حال گفت: کشور با چالش خشکسالی و فرونشست زمین روبرو است و فرونشست زمین در برخی از استان‌های بزرگ وجود دارد.

وی ادامه داد: بخشی از این چالش‌ها به این دلیل است که ما تصمیماتی را نگرفته‌ایم.

خیام‌نکویی با بیان این که تصمیمات امروز ما تاثیر مستقیم بر زندگی نسل آینده خواهد گذاشت، خواستار حمایت مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای پیشبرد برنامه‌ها و طرح‌های امنیت غذایی شد.

وی در ادامه از بلندمرتبه‌سازی در جوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران انتقاد کرد و گفت: این بلندمرتبه‌سازی‌ها، باغ گیا‌ه‌شناسی بی‌نظیر کشور را به نابودی می‌کشاند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خواستار تصویب یک ماده واحده توسط مجلس برای جلوگیری از هرگونه بلندمرتبه‌سازی در جوار این باغ گیاهشناسی و تضمین پایدار آن شد.