عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت نفت و گاز نقشی محوری در اقتصاد ایران دارند و با حرکت به سمت دانش بنیان شدن این صنعت، می‌توانیم به توسعه هر چه بیشتر زنجیره ارزش نفت در بازارهای جهانی نزدیک شویم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت نفت و گاز نقشی محوری در اقتصاد ایران دارند و با حرکت به سمت دانش بنیان شدن این صنعت، می‌توانیم به توسعه هر چه بیشتر زنجیره ارزش نفت در بازارهای جهانی نزدیک شویم.

به گزارش ندای البرز ، حجت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص تولید بار اول توسط شرکت‌های دانش بنیان، اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان به جهت فرصت‌هایی که در تولید محصولات اولِ مورد نیاز کشور کار می‌کنند و جمعی از نخبگان این شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند، از قبل مورد توجه بوده و در مجلس یازدهم هم طرحی مطرح و نهایتاً به صورت قانون مصوب و به دولت ابلاغ شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: ماحصل قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ایجاد و ارائه تسهیلات مناسب به آنها بود تا بتوانند از امکانات دولتی بدون محدودیت استفاده کنند و همچنین از معافیت‌های مالیاتی بهره بیشتری ببرند. اگر بخواهیم جهشی در حوزه تولید و صنعت داشته باشیم، لازمه‌اش حمایت و تقویت شرکت‌های دانش بنیان است.

وی گفت: رهبر انقلاب اسلامی هم متعاقب تصویب این قانون در مجلس، سال ۱۴۰۱ را به عنوان حمایت از دانش بنیان‌ها نامگذاری کردند که تقویتی بر اجرای قانون شد و دولت هم گام خوبی در این زمینه برداشت. صنعت نفت و گاز ایران در سال گذشته با بیشترین حجم قرارداد تولید بار اول نمونه موفقی از همکاری صنایع بزرگ با شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

فیروزی ادامه داد: صنعت نفت و گاز نقشی محوری در اقتصاد ایران دارد و با حرکت به سمت دانش بنیان شدن این صنعت، می‌توانیم به توسعه هر چه بیشتر زنجیره ارزش نفت و جایگاه جدید و مترقی در بازارهای جهانی نزدیک شویم.

رشد اقتصادی سال گذشته نیز به کمک همین ارتباط موفق صنعت نفت و گاز با حوزه دانش بنیان‌ها و همچنین تولیدات بار اول موفق در این صنعت شکل گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر نهادینه شدن فرهنگ حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در کشور، گفت: علاوه بر حمایت‌های قانونی و حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش بنیان، باید فرهنگ عمومی هم در این زمینه ایجاد شود و همه صنایع به مانند صنایع نفت و گاز از ظرفیت بی بدیل بخش دانش بنیان کشور و به خصوص ظرفیت مهم بومی سازی تجهیزات راهبردی ذیل تولید بار اول استفاده کنند.

وی با اشاره به تاثیر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در بی اثر کردن تحریم‌ها، اظهار داشت: بسیاری از اقلام مورد نیاز صنایع پیشرفته مثل حوزه‌های پتروشیمی، فولاد و صنایع بالادستی از خارج کشور وارد می‌شود که به راحتی هم مورد تحریم قرار می‌گیرد که تامین آنها با توجه به شرایط تحریمی، هزینه بسیار فراتر از هزینه واقعی به دنبال دارد.

فیروز گفت: شرکت‌های دانش بنیان گام‌های خوبی در جهت بومی سازی این اقلام برداشتند و بسیاری از این لوازم را تولید می‌کنند؛ این مساله را هم نباید فراموش کرد که شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند و به حوزه خاص محدود نشدند و بخش عمده‌ای از نیازهای ما که تحریم هستیم را تامین کردند.

همچنین با تکیه بر بومی سازی و تولید بار اول موفق تجهیزات راهبردی صنعت نفت و گاز شاهد افزایش توان اشتغال زایی داخلی، رشد اقتصادی و همچنین کاهش ارزبری صنعت نفت و گاز بودیم که باید در دیگر صنایع نیز تکرار شود.