مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان البرز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص خدمات زیربنایی دولت سیزدهم اعلام کرد: حمایت دولت سیزدهم در مدت گذشته با دمیدن جان تازه در صنایع خفته، جهش تولید، اشتغال و رشد دانش بنیان ها در البرز همراه شده است.

جان تازه صنعت البرز در سایه نگاه دولت سیزدهم / مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان البرز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص خدمات زیربنایی دولت سیزدهم اعلام کرد: حمایت دولت سیزدهم در مدت گذشته با دمیدن جان تازه در صنایع خفته، جهش تولید، اشتغال و رشد دانش بنیان ها در البرز همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، محمد انصاری افزود: بر اساس آمار موجود بخش تولید و صنعت استان البرز از آغاز دولت سیزدهم تاکنون جهش چند برابری در حوزه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال تجربه کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت البرز اعلام کرد: حدود ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی البرز با اشتغالزایی افزون بر پنج هزار نفر از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ به عرصه تولید بازگشته اند.

وی افزود: اکنون تعدادی واحد تولیدی و صنعتی در این استان راکد هستند که با کمک سرمایه گذاران و حمایت دولت و بانکها در آینده نزدیک باز فعال خواهند شد.

 

بیش از ۹۰ درصد صنایع البرز فعال هستند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان البرز با بیان اینکه تا قبل از سه سال پیش بین ۳۵ تا ۴۰ درصد صنایع استان نیمه فعال و تعطیل بودند ، اعلام کرد: با اهتمام دولت سیزدهم و رفع موانع تولید اکنون حدود ۸۴ تا ۹۰ درصد صنایع استان فعال هستند.

انصاری اظهار کرد: تلاش ها براین است تا میزان فعالیت صنایع استان را به بالای ۹۸درصد برسانیم و اکنون نیز در این زمینه برنامه ریزی و هدفگذاری شده است.

 

رشد ۱۵ درصدی دانش بنیان ها و ارتقای جایگاه البرز

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت البرز تاکید کرد: با اهتمام دولت سیزدهم شاهد جهش و تحول اساسی در توسعه دانش بنیان ها در البرز هستیم بطوریکه سال گذشته در این بخش ۱۵ درصد رشد در استان شاهد بودیم .

وی اظهار کرد: البرز سال گذشته از رتبه چهارم دانش بنیان های صنعتی و تجاری به رتبه سوم کشور دست یافت.

انصاری گفت: طبق برنامه ریزی در سه ماهه نخست امسال برای فروش ۱۰ همت محصولات دانش بنیان هدفگذاری کرده ایم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت های علمی و نخبگان، البرز به سمت دانش بنیان حرکت می کند و برای تجاری سازی ایده های استارتاپی اکنون در مرحله ای هستیم که طرح های دانش بنیان با اولویت ویژه و سایر طرح های بالای ۷۰ درصد با تزریق تسهیلات سرمایه ثابتی را جلو ببریم و انجام دهیم.

وی بیان کرد: تاکنون ۴۴۳ شرکت دانش بنیان در استان البرز شناسایی شده که تلاش ها برای توسعه و افزایش آنهاست.

 

ثبت ۳۵ هزار شغل جدید در سال ۱۴۰۲

انصاری در خصوص اقدامات بخش صنعت ، معدن و تجارت البرز در سال گذشته گفت: پارسال بیش از ۳۵ هزار شغل جدید در حوزه صنعت و تولید البرز داشتیم که ۲۵ هزار نفر آنها در سامانه ثبت شدند و تحقق قطعی اتفاق افتاد و ۱۰ هزار نفر دیگر نیز به مرور در فهرست بیمه شرکت ها وارد می شود.

 

ارتقای رتبه اشتغال البرز

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت البرز بیان کرد: پارسال عدد اشتغال استان البرز در کشور یک پله ارتقا یافت و از رتبه پنجم به رتبه چهارم رسیدیم.

انصاری افزود: حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از شاغلان جدید البرز مربوط به واحد های صنعتی احیا شده در سال گذشته است .

وی اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۰۵ واحد تولیدی راکد البرز به چرخه فعالیت بازگشتند.

 

رتبه نخست سرمایه گذاری

مدیرکل صنعت ، معدن وتجارت البرز گفت: این استان سال گذشته در حوزه سرمایه گذاری خارجی رتبه اول را به لحاظ جمع بندی چهار شاخص که مد نظر دستگا های ارزیابی کننده بود در کشور به خود اختصاص داد.

 

رتبه نخست صادرات غیر نفتی کشور

این مسوول بیان کرد: استان البرز پارسال در عرصه صادرات محصولات غیرنفتی رتبه نخست کشور را کسب کرد و صادرات آن به یک میلیارد دلار رسید.

 

تکمیل طرح های صنعتی نیمه تمام

انصاری گفت : امسال بر تکمیل طرح های صنعتی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد البرز متمرکز شده ایم که برای طرح های بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی البرز حدود ۷۶ هزار فرصت شغلی جدید پیش بینی شده است.

 

۱۴۰۲ سال جهش تولید، اشتغال و سرمایه گذاری البرز

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت البرز یاد آور شد: سال گذشته البرز در حوزه واحد های صنعتی جدیددر سه شاخص تعداد ، سرمایه گذاری و اشتغال با جهش چندبرابری همراه بود.

وی ادامه داد: در این مدت ۳۸ درصد رشد تولید را به لحاظ تعداد واحد های به بهره برداری رسیده داشتیم و ۵۷ درصد رشد تولید به لحاظ سرمایه گذاری ها محقق شد ضمن آنکه ۵۲ درصد افزایش تولید به لحاظ اشتغال تجربه کردیم کردیم .

انصاری گفت: سرمایه گذاری های احیا شده که جزو واحد های راکد بودند حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و سرمایه گذاری های نهفته در آنها ۵۰ درصد ارتقا دادیم.

 

فعال سازی ۹۰درصد معادن البرز

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت البرز بیان کرد: در حوزه معادن بیش از ۷۰ درصد معادن غیرفعال تا قبل از دولت سیزدهم غیر فعال بودند که اکنون حدود ۹۰ واحد آنها فعال هستند. استان البرز ۱۲۹ معدن دارد که ۹۰ معدن آنها فعال هستند. البرز سه هزار و ۷۶۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ ، متوسط و کوچک دارد.