زغال سنگ برای دولت سیزدهم اهمیتی ندارد؛ دو سال است که حتی یکبار هم درباره معادن زغال سنگ جلسه‌ای برگزار نشده و این امر نشان می‌دهد دولت چندان اهمیتی به این حوزه نمی‌دهد.

زغال سنگ برای دولت سیزدهم اهمیتی ندارد؛ دو سال است که حتی یکبار هم درباره معادن زغال سنگ جلسه‌ای برگزار نشده و این امر نشان می‌دهد دولت چندان اهمیتی به این حوزه نمی‌دهد.

به گزارش ندای البرز، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با بیان اینکه زغال سنگ در کشور رها شده و دولت سیاستگذاری مشخصی در زمینه زغال سنگ ندارد، گفت: سال گذشته ۸۰۰  میلیون دلار زغال سنگ وارد کشور شده در حالیکه ما جزو کشورهای زغال‌خیز دنیا هستیم.

سعید صمدی تصریح کرد: سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار زغال سنگ وارد کشور شده درحالیکه ما جزو کشورهای زغال‌خیز دنیا بوده و دارای ۱۲ میلیارد تن ذخیره زغال سنگ هستیم.

صمدی با اشاره به اینکه قیمت تکلیفی زغال سنگ پایین و یک‌سوم تا یک‌چهارم قیمت تمام شده زغال خارجی است، افزود: در نیمه اول شهریورماه ۱۴۰۲ قیمت زغال سنگ نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است در حالیکه قیمت همه اجناس افزایش داشته است. مجموع این اتفاقات نشان می‌دهد که کشور ما در زمینه زغال سنگ یک سیاست شفاف و مشخص و برنامه‌ریزی مشخصی ندارد و یک لشگری از طرح‌ها و پروژه‌های معدنی زغال سنگ بلاتکلیف مانده‌اند.

بنابر اعلام تسنیم، دبیر انجمن زغال سنگ اضافه کرد: وقتی که معدنکار زغال سنگ این شرایط را می‌بیند به صورت ناخودآگاه دیگر انگیزه‌ای ندارد تا سراغ تکنولوژی‌های جدید برود. بدون تردید به نسبت اینکه معادن زغال سنگ از نظر شیوه‌های استخراج به تکنولوژی‌های جدید دسترسی پیدا کنند به همان میزان حوادث در معادن زغال سنگ کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه تکنولوژی استخراج معادن زغال سنگ در شرایط خوبی نسبت به مابقی کشورهای دنیا نیستیم، گفت: اگر معدنکار زغال سنگ، قیمت واقعی زغال را بگیرد به‌طور حتم برای توسعه معادن زغال سنگ به سراغ تکنولوژی جدید می‌رود و به همان نسبت حوادث کاهش پیدا می‌کند.

صمدی با اشاره به برگزاری کمیته پشتیبانی زغال سنگ برای بررسی مشکلات فعالان این حوزه در سال ۱۳۹۹ افزود: دو سال است که حتی یکبار هم یک جلسه در این حوزه برگزار نشده است. این امر نشان می‌دهد دولت چندان اهمیتی به این حوزه نمی‌دهد که اگر اهمیت می‌داد حوادث هم کاهش پیدا می‌کرد و حتی اشتغالزایی و درآمد دولت در این حوزه نیز افزایش پیدا می‌کرد.