گزارش وضعیت صنعت بیمه جهان که همه ساله از سوی نهاد پژوهشی شرکت بیمه اتکائی ‌سوئیس‌ری تهیه می‌شود با عنوان "تکان‌داده‌شده اما تکان‌نخورده" منتشر شد.

گزارش وضعیت صنعت بیمه جهان که همه ساله از سوی نهاد پژوهشی شرکت بیمه اتکائی ‌سوئیس‌ری تهیه می‌شود با عنوان “تکان‌داده‌شده اما تکان‌نخورده” منتشر شد.

به گزارش ندای البرز به نقل از رازپول، پرویز خوشکلام خسروشاهی: حق بیمه تولیدی جهان در سال ۲۰۲۲ با نزدیک ۰٫۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۶٫۸ هزار میلیارد دلار رسید.

این در حالی است که بخاطر تورم‌های نسبتاً بالا در اقتصادهای پیشرفته، حق بیمه تولیدی حقیقی با ۱٫۱ درصد کاهش مواجه گردید. رشد حقیقی حق بیمه در سال ۲۰۲۱ مثبت ۳٫۴ درصد بوده است.

دلیل رشد حقیقی منفی حق بیمه جهانی، رشد منفی ۳٫۱ درصدی حق بیمه تولیدی حقیقی بیمه‌های زندگی می‌باشد. از این رو سهم بیمه‌های زندگی از ۴۳٫۳ درصد کل حق بیمه تولیدی در سال ۲۰۲۱، به ۴۱٫۵ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۲، سهم بیمه‌های زندگی در بازارهای پیشرفته ۳۹ درصد و در بازارهای نوظهور ۵۲٫۳ درصد بوده است. دلیل اصلی کاهش حق بیمه حقیقی بیمه‌های زندگی، کاهش درآمد قابل تصرف و تقاضای خانوارها بخاطر تورم پایدار و بالا بوده است. اما رشد حقیقی بیمه‌های غیرزندگی در سال گذشته ۰٫۵ درصد بود که اگر کاهش حق بیمه تولیدی در رشته بیمه‌ درمان نبود می‌توانست از این هم خیلی بالاتر باشد.

بخشی از رشد حقیقی بیمه‌های غیرزندگی ناشی از رشد قیمت‌های بیمه در رشته‌های بیمه‌ای تجاری در سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

هر چند رکود متناوب، تورم بالا و نااطمینانی‌های ژئوپولیتیک چشم‌اندازصنعت بیمه را تیره نشان می‌دهد اما با این وجود، این انتظار وجود دارد که عملکرد صنعت بیمه در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ قوی‌تر از سال ۲۰۲۲ باشد.

برآورد سوئیس‌ری آن است که حق بیمه تولیدی جهان پس از یک رشد منفی قابل توجه در سال گذشته، ۱٫۱ درصد در سال جاری و ۱٫۷ درصد در سال آینده بصورت حقیقی رشد خواهد کرد. علی‌رغم این، تداوم سنگینی تورم بالا نرح رشد حقیقی حق بیمه تولیدی جهان را طی سال جاری و آینده پایین‌تر از متوسط ۱۰ساله ۲۰۱۲-۲۰۲۱ یعنی ۲٫۶ درصد نگه خواهد داشت.

اگر چه با تجربه رشد متوسط ۳٫۷ درصدی سالانه طی چهار سال اخیر، برآوردها این است که حق بیمه تولیدی دنیا تا پایان ۲۰۲۳ رکورد ۷٫۱ هزار میلیارد دلار را خواهد زد که ۱۶ درصد بالاتر از پایان سال ۲۰۱۹ یعنی مقطع شروع کویید ۱۹ است. هر چند تلاش‌های جاری برای ایجاد ثبات مالی روی چشم‌انداز آتی سایه می‌اندازد اما غالب بیمه‌گران از ترازنامه‌های قوی با نرخ‌های توانگری بالا (نرخ کفایت سرمایه بالا) و وضعیت نقدینگی پایدار برخوردارند.

در سال گذشته، ضریب نفوذ بیمه در سطح ۶٫۸ درصد و سرانه حق بیمه تولیدی ۸۶۳ دلار قرار گرفت. همچنین ضریب  نفوذ بیمه‌های زندگی در این سال ۲٫۸ درصد و بیمه‌های غیرزندگی ۴ درصد بوده است. در سال ۲۰۲۲، ۴۹ درصد حق بیمه تولیدی جهان در زمینه بیمه‌های غیرزندگی اختصاص به رشته بیمه درمان، ۲۵ درصد بیمه‌های شخصی و ۲۶ درصد نیز بیمه‌های تجاری داشته است. لازم به گفتن است ۸۰ درصد حق بیمه تولیدی رشته بیمه درمان مربوط به ایالات متحده است.

در سال ۲۰۲۲ سهم بازارهای پیشرفته از کل حق بیمه تولیدی جهان ۸۱ درصد، سهم چین ۱۰٫۳ درصد و سهم سایر بازارهای نوظهور ۸٫۷ درصد بوده است. ۴۳٫۷ درصد کل حق بیمه تولیدی جهان در این سال مربوط به ایالات متحده آمریکا می‌باشد که رتبه اول را دارد. رتبه دوم در اختیار چین است. در میان ۲۰ بازار اول دنیا در حق بیمه، بیشترین نرخ رشد در سال گذشته به ترتیب مربوط به برزیل، ایالات متحده و هند بوده است.

با توجه به اینکه بازار بیمه هند یکی از سریعترین رشد‌ها را در جهان دارد، پیش‌بینی سوئیس‌ری آن است که هند تا سال ۲۰۳۲، سه کشور آلمان و کانادا و کره جنوبی را پشت سر گذاشته و به رده ششم بازارهای بیمه جهان صعود خواهد کرد.

این پیش‌بینی بر اساس انتظارات درباره رشد اقتصادی قوی، سطح در حال رشد درآمد قابل تصرف، جمعیت جوان، گسترش آگاهی نسبت به ریسک (توسعه فرهنگ بیمه) و نفوذ دیجیتال در هند و همچنین پیشرفت‌ها در زمینه رگولاتوری در بازار بیمه هند صورت گرفته است. بازار بیمه زندگی هند توسعه‌یافته‌تر از بازار بیمه غیرزندگی است. ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی در هند در سال گذشته به ۳ درصد رسید که تقریبا دو برابر بازارهای نوظهور و کمی بالاتر از نرم جهانی است. در جدول زیر ۲۰ بازار بزرگ اول دنیا از جهت حق بیمه تولیدی نشان داده شده است.

پی‌نوشت:

۱) منظور از “تکان‌داده‌شده اما تکان‌نخورده” در عنوان گزارش اشاره به وارد شدن شوک‌های مختلف بر صنعت بیمه، اما مقاومت این صنعت در برابر آنهاست.

۲) در گزارش، آمار صنعت بیمه ایران نیز ارائه شده است اما چون برآوردی بوده و دقیق نبود در این نوشته به آن اشاره نشده است.