ضرورت حمایت بیشتر از تولیدکنندگان محصولات دارویی، شرکت دومان صنعت غرب که ۱۷ سال از تاسیس آن می‌گذرد توانسته است با پشت سرگذاشتن فراز ونشیب‌های بسیار، بخشی از نیاز دارویی کشور را تامین کند. این شرکت که تولیدکننده پوکه آمپول است علاوه بر تامین بخشی از نیاز داخلی، با صادرات محصولات خود به روسیه، ارمنستان و گرجستان، سالانه ۵۰۰ هزار یورو ارزآوری برای کشور داشته است.

ضرورت حمایت بیشتر از تولیدکنندگان محصولات دارویی، شرکت دومان صنعت غرب که ۱۷ سال از تاسیس آن می‌گذرد توانسته است با پشت سرگذاشتن فراز ونشیب‌های بسیار، بخشی از نیاز دارویی کشور را تامین کند. این شرکت که تولیدکننده پوکه آمپول است علاوه بر تامین بخشی از نیاز داخلی، با صادرات محصولات خود به روسیه، ارمنستان و گرجستان، سالانه ۵۰۰ هزار یورو ارزآوری برای کشور داشته است.

مدیر شرکت دومان صنعت غرب درباره نحوه تاسیس و فعالیت شرکت دومان صنعت غرب به خبرنگار ندای البرز گفت: این شرکت که یک شرکت خانوادگی است در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد. در آن زمان برای تهیه سرمایه اولیه و راه‌اندازی کارخانه، با دریافت وام و تسهیلات شروع کردیم و تقریبا ۵ الی ۶ سال طول کشید تا بتوانیم به تولید اولیه برسیم.

در واقع حدود ۵ سال تولید محصول نداشتیم تا ماشین آلات کارخانه را از ایتالیا وارد کردیم و کار کردن با این ماشین آلات را از ابتدا خودمان یاد گرفتیم. اتابک علی‌نژاد در ادامه افزود: سال ۹۱ شرکت داروسازی زهراوی، اولین شرکتی بود که از ما خرید کرد. از آن موقع کم کم پیشرفت کردیم و خط تولیدمان را از یک خط به دو خط ارتقا دادیم.

بعد از آن خط تولید دیگری گرفتیم و با توان فنی که در این مدت بدست آورده بودیم، آن را راه‌اندازی کردیم. در ابتدا تولید بالایی نداشتیم و به صورت تک شیفت کار می‌کردیم اما اکنون به صورت ۳ شیفت این کارخانه به تولید محصول می‌پردازد.

 تولید سالانه ۱۰۰ میلیون پوکه آمپول
علی‌نژاد با بیان اینکه اکنون شرکت‌های داروسازی از سراسر کشور همچون داروسازی ابوریحان، داروپخش، کاسپین تامین، سینادارو، اسوه و بسیاری از شرکت‌های دارویی دیگر خریدار محصولات ما هستند، ادامه داد: در حال حاضر، با ۴ خط تولید، ۳ شیف کاری و حدود ۴۰ پرسنل، ظرفیت سالانه تولید شرکت دومان صعنعت غرب حدود ۱۰۰ میلیون پوکه آمپول است که در سراسر کشور توزیع می‌شود.

 دست واسطه‌ها را کوتاه کنید 
مدیر کارخانه دومان صنعت غرب: ما انتظار داریم از تولید کننده واقعی حمایت کنند نه از واسطه‌های این کار. برای مثال بعضی سرمایه‌گذاران در این شهرک‌ها می‌آیند و فقط سوله می‌سازند و آن را اجاره می‌دهند و می‌روند.

 صادرات به روسیه، گرجستان و ارمنستان 
مدیرشرکت دومان صنعت غرب با اعلام اینکه ۷۰الی ۸۰ درصد تولید ما در داخل مصرف می‌شود، گفت: پوکه آمپول یک محصول دارویی است که با کمبود استراتژیک در کشور مواجه است و به عنوان نیاز دارویی محسوب می‌شود. حدود ۳۰ درصد از محصولات ما به کشور روسیه صادر می‌شود. بعد از روسیه به کشورهای گرجستان و ارمنستان هم صادرات داریم. همچنین برنامه‌هایی برای صادرات به ترکیه در دست داریم که کارهای اولیه آن در حال انجام است.

 ظرفیت تولید با همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو ۵ برابر می‌شود
علی‌نژاد در بخشی از گفته‌های خود به طرح‌های توسعه‌ای شرکت دومان صنعت غرب اشاره کرد و افزود: اکنون با همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو طرح توسعه این شرکت را در شهرک صنعتی جدید در دست داریم که در آنجا ظرفیت تولیدمان به ۵ برابر ظرفیت موجود در سال می‌رسد. علاوه بر پوکه آمپول که با انواع مشخصات چاپی روی آن تولید می‌کنیم، در این مجموعه محصولات دیگر دارویی هم به محصولات ما اضافه خواهد شد.
وی یکی از مشکلات پیش روی شرکت دومان صنعت غرب را کمبود نیروی کار اعلام کرد و گفت: اگر دستگاه‌های ما مدرن‌تر شود به نیروی کار کمتری نیاز خواهیم داشت.

 سومین واحد تولیدی شیشه دارویی در کشور
این فعال اقتصادی در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت شیشه، صنعت بسیار سخت و پیچیده‌ای است و ما سومین شرکت در ایران هستیم که در این صنعت فعالیت داریم. چون ما دانش‌بنیان نبودیم و وقتی برای اولین بار دستگاه‌های خود را از ایتالیا خریداری کردیم اصلا نمی‌دانستیم که پوکه آمپول چیست و چگونه ساخته می‌شود.

تا گروهی از ایتالیا آمدند و کار با این دستگاه‌ها را به ما آموزش دادند. با آزمون و خطا و تمرین و ساخت بعضی از دستگاه‌ها، کم کم با این کار بیشتر آشنا شدیم و از این نظر ما از معدود شرکت‌های ماشین سازی در این صنعت محسوب می‌شویم. برای مثال، اکنون می‌توانیم خط تولیدی که به طور کامل تخریب شده را بازسازی و وارد عرصه تولید کنیم.

 همکاری خوب منطقه آزاد ماکو با دومان صنعت غرب
علی‌نژاد در باره همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو هم گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو در حد توانشان با ما همکاری خیلی خوبی داشته‌اند. اما آنچه ما انتظار داریم این است که از تولید کننده واقعی حمایت کنند نه از واسطه‌های این کار.

برای مثال، بعضی سرمایه گذاران در این شهرک‌ها می‌آیند و فقط سوله می‌سازند و آن را اجاره می‌دهند و می‌روند. وی درباره حمایت‌های ارزی از تولید این محصول دارویی گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه ما لوله‌های شیشه‌ای هستند که از آلمان وارد می‌شود و چون جزو محصولات دارویی و استراتژیک هستیم ارز نیمایی به ما تعلق می‌گیرد، اما ارز دارویی به ما اختصاص نمی‌دهند.

به طوری که سه الی چهارماه است که ارز به ما داده نشده که بتوانیم مواد اولیه وارد کنیم به همین دلیل اگر به داروخانه بروید متوجه می‌شوید که آمپول بسیار کمیاب است . در حال حاضر اکثر شرکت‌های دارویی وضعیت خوبی ندارند در نتیجه ما برای وصول مطالبات خود با مشکل مواجه هستیم.

 کمبود انرژی یکی از موانع تولید و افزایش قیمت محصول
این تولیدکننده، کمبود انرژی را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و افزود: ما در تابستان با مشکل قطع برق و در زمستان با مشکل قطع گاز مواجه هستیم که در روند تولید مشکل به وجود می‌آورد.

ما با دو نوع قطعی برق مواجهیم؛ قطعی برق بدون اعلام قبلی که باعث ایجاد ضایعات می‌شود. برای مثال ، قطعی برق درهر خط ،خرابی صد نوع آمپول و امکان خرابی ماشین‌آلات را سبب می‌شود.

اما قطعی برق با اعلام قبلی هم مشکلات خاص خود را دارد، ازجمله این مشکلات، تامین گازوئیل است ضمن آنکه استفاده از گازوئیل باعث افزایش آلودگی می‌شود. به گفته علی‌نژاد، مشکلات ناشی از قطعی برق باعث کاهش تولید و افزایش قیمت انباشته و در نهایت افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود.

 قیمت دستوری باعث زیان ده شدن شرکت‌ها می‌شود
وی در ادامه درباره علل افزایش قیمت دارو گفت: واقعیت این است که دارو هنوز به‌اندازه تورم گران نشده است و با قیمت دستوری جلوی افزایش قیمت آن را گرفته‌اند که این کار برای ما زیان ده است.

وی در توضیح این مطلب افزود: نرخ ارز از ۴۲۰۰ به ۲۸۵۰۰ تومان رسید یعنی ۴۰۰ درصد گران شد اما دارو چقدر گران شد؟ ۶۰ درصد، اصلا ۱۰۰ درصد؛ با وجود این، بازهم آن افزایش قیمت را جبران نمی‌کند و با این روند رفته رفته سود شرکت‌ها پایین می‌آید و زیان ده می‌شوند.

 تولید با مجوز وزارت صمت و وزارت بهداشت و درمان
واحد تولیدی دومان صنعت غرب در شهرک صنعتی ماکو و با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد. برای احداث این واحد تولیدی که در فضایی به مساحت دو هزارمترمربع احداث شده و ۱۱۰۰متر مربع زیربنا دارد ۴۰ درصد از تسهیلات بانکی استفاده شده است.

واحد تولیدی دومان صنعت غرب با هدف تولید و تامین بخشی از ظروف بسته‌بندی دارویی و تولید پوکه آمپول با اخذ مجوز از وزارت صنایع و معدن و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو فعالیت می‌کند.

میزان تولید این واحد در فاز اول، سالانه ۲۵تا ۳۵ میلیون قطعه اعلام شده و بعد از واحدهای تولیدی شیشه دارویی در قزوین و ورامین، سومین واحد تولیدی شیشه دارویی در کشور است.

مدیر کارخانه شرکت دومان صنعت غرب در پایان گفت: سالانه حدود ۵۰۰ هزار یورو از طریق صادرات ارزآوری به کشور داریم و واردات خود را از محل صادرات انجام می‌دهیم یعنی از همان ارز استفاده می‌کنیم و از کشور ارز نمی‌گیریم تا دچار مشکلات مربوط به آن نشویم.